user icon

Circuit Zandvoort hoopt Formule 1 niet rond 4 en 5 mei 2020 te verwelkomen

  • Gepubliceerd op 14 jun 2019 14:21
  • comments 73
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 keert in 2020 terug naar Nederland en Circuit Zandvoort heeft eigenlijk maar een wens qua datum: liever niet te dicht in de buurt van 4 en 5 mei, in verband met de vieringen rond 75 jaar vrijheid in Nederland.

Na 35 jaar afwezigheid keert de Formule 1 in 2020 terug op Circuit Zandvoort voor de Nederlandse Grand Prix. Halverwege mei werd de overeenkomst tussen het circuit en de Formula One Management wereldkundig gemaakt. Een precieze datum voor de eerste editie van de race is nog niet bekend, maar F1-topman Chase Carey maakte wel kenbaar dat het waarschijnlijk een van de eerste weekenden van mei wordt.

In 2020 knelt daar de schoen een klein beetje voor Circuit Zandvoort. Op 4 en 5 mei zijn natuurlijk Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, die komend jaar een bijzonder feestelijk tintje zullen krijgen. Het is dan namelijk 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. In de regio Zandvoort zijn daarom extra evenementen gepland.

Zandvoort heeft verzoek gedaan aan FOM

Circuitdirecteur Robert van Overeen heeft daarom een verzoek neergelegd bij de FOM om de Nederlandse GP van 2020 niet te dicht bij 4 en 5 mei te laten vallen. "Wij hebben voor ons gevoelige dagen doorgegeven waarbij we liever weg willen blijven. Daarover hebben we alleen een adviesrol, de FOM beslist. Naar mijn inschatting is FOM wel gevoelig voor zulke argumenten. Wij denken dat het voor volgend jaar en de jaren erna prima wordt geregeld."

Publiekelijk is er dus nog niets bekend over de data waarop de Formule 1 in 2020 naar Nederland komt, maar ook bij Circuit Zandvoort is er volgens Van Overdijk nog niets bekend. Dat wordt waarschijnlijk eind juli of in augustus bekend, op het moment dat de FIA en Liberty de voorlopige kalender presenteren. "Ik hoor het liever vandaag dan morgen", vertelde hij aan NH Nieuws.

Reacties (73)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 5.888

    Kan ook eind juni ipv Hockenheim.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:26
    • Ja Hockenheim zal dit jaar waarschijnlijk voor t laatst worden gehouden

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:31
    • Switchen met een Duits circuit.. toepasselijker kan niet.

      • + 3
      • 14 jun 2019 - 14:33
    • Eind juni met al die Duutsers op het strand?
      Dan mag je wel 4 dagen vantevoren op de trein stappen.

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 14:35
    • Eind Juni is al sinds jaar en dag de Dutch TT, dus dat is absoluut niet handig.

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 00:03
  • 919

    Posts: 1.757

    Assen wil het wel organiseren in het weekend van 4/5 mei 2020!!!

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:35
    • masf1

      Posts: 5.888

      en die 12 mijl in zee dan?

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:38
    • Sambalbei

      Posts: 812

      @919: Ik denk niet dat het erom gaat of Assen wel 4/5 wil. Het gaat hier voornamelijk om een stukje fatsoen. Ik vind het niet meer dan logisch dat Zandvoort dit liever niet wil, puur uit respect voor de slachtoffers van WW2

      • + 3
      • 14 jun 2019 - 14:54
    • @Sambalbei
      4/5 mei valt gewoon na het weekend, dus ja respect is mooi maar ik vind dit wat vergezocht

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:59
    • masf1

      Posts: 5.888

      Ik werk ook tot half 6,maar ben om 18.00 ook stil uit respect!Dus wat is het voor probleem om een gp te houden die om 17.00 al lang klaar is.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:59
    • Sambalbei

      Posts: 812

      Ik moet toegeven, niet naar gekeken wat voor dag het is. Dan is het idd geen probleem. Komt wellicht door de onduidelijkheid dat 919 het noemt als weekend 4/5 mei en in dat geval snap ik zandvoort wel

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:06
    • Kubica

      Posts: 3.318

      Bovendien is die minuut stilte om 20.00 ...

      • + 2
      • 14 jun 2019 - 15:09
    • masf1

      Posts: 5.888

      Poolse tijd zeker.

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:22
    • DBGates

      Posts: 2.077

      Assen os nu toch wel oud nieuws hoop ik

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:23
    • Had Veronica de uitzendrechten, dan was het een avondrace die om 20 uur werd onderbroken met een minuut stilte! ;-)

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:23
    • Sambalbei

      Posts: 812

      Mass f1, weet je nou serieus niet hoelaat dodenherdenking is?

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:45
    • Die gaat om 20 uur met zijn hogedrukspuit z'n terras schoonmaken. ;-)

      • + 4
      • 14 jun 2019 - 15:55
    • Sambalbei

      Posts: 812

      @Kubica: Het zijn trouwens 2 minutren stilte.Maargoed jij bent tenminste stil op de juiste tijd ;-)

      • + 2
      • 14 jun 2019 - 15:58
    • ach laten we nou niet te moeilijk doen over het exacte tijdstip, het is sowieso een mooi moment als @masf1 een paar minuten stil is ;-)

      • + 7
      • 14 jun 2019 - 16:01
    • Sambalbei

      Posts: 812

      Hahaha P. Clemenza, helaas kan ik je maar 1 plusje geven, anders had ik er 100 gegeven

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 16:23
    • Assen? Ja dat is toepasselijk......

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 01:35
    • masf1

      Posts: 5.888

      Ben van 18.00 tot 20.02 stil,dus wat is nou het probleem.

      • + 1
      • 15 jun 2019 - 09:26
    • Mijn vrouw neemt dan ook altijd een paar minuten stilte in acht, ik kijk er dus ieder jaar weer naar uit!

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 09:57
  • masf1

    Posts: 5.888

    Komt goed zegt de FOM word geen 4 0f 5 mei gehouden bij jullie want we gaan naar Assen.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:37
    • sambal

      Posts: 901

      Krijgen we dat Assen gezeik nu weer....? 😱

      • + 6
      • 14 jun 2019 - 14:49
    • Sambalbei

      Posts: 812

      masf1 wakker worden, Assen is verleden tijd er is allang bekend dat het definitief Zandvoort wordt

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:07
    • masf1

      Posts: 5.888

      Makkelijk he 2 accounts,kan je ff lekker plussen.

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:08
    • Sambalbei

      Posts: 812

      Ah gossie, komt dat zielige gedoe ook weer dat ik en sambal het zelfde account zijn. Als je daarmee met bewijs komt prima, maar helaas voor jou gaat dat niet lukken, dus als er niets nuttigs uitkomt ga dan maar weer verder slapen over een grandprix in Assen

      • + 2
      • 14 jun 2019 - 15:11
    • sambal

      Posts: 901

      @ masf1.....ben je niet goed wijs of zo...

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 16:21
    • Sambalbei

      Posts: 812

      Maakt niet uit Sambal, hij weet niet beter

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 16:29
    • Assen.......hahahaha.......losers.....

      • + 2
      • 14 jun 2019 - 18:50
    • Sambalbei

      Posts: 812

      @perestijn, naar mijn weten is masf1 enkelfout ;-)

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 21:13
    • masf1

      Posts: 5.888

      Alles maar serieus nemen,de gebroeders Sambal.

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 09:29
  • Joeppp

    Posts: 1.924

    Ik dacht dat het al vast stond dat het in het weekend van 13 mei was.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:40
    • Nee, Circuitdirecteur Robert van Overeen heeft ook een verzoek neergelegd bij de FOM om de Nederlandse GP van 2020 niet in het weekend van de 13e te laten vallen, 13 is een ongeluksgetal vandaar...

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:46
    • en de 2 weekends daarop is Circuitdirecteur Robert van Overeen zelf met de caravan op vakantie, dus hij heeft de |FOM verzocht om het ook dan niet te laten plaatsvinden

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 14:49
    • erikworld

      Posts: 908

      Zondag 10 mei bedoel je?

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:42
    • Snork

      Posts: 5.787

      Nee, want zondag valt volgend jaar op een zaterdag.
      En goede vrijdag om een woensdag.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:53
  • Maakt niet uit, als die grid girls er maar komen ;-)

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:46
    • precies, maak er dan een grid girl festival van, ook gezellig

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:50
    • DBGates

      Posts: 2.077

      lekker belangrijk die zie je toch niet op tv

      • + 2
      • 14 jun 2019 - 15:24
    • Mss gaat de PVV daarvoor zorgen, DBGates

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:38
    • DBGates

      Posts: 2.077

      triest dat de PVV een zooitje formule 1 fans nodig heeft om stemmen te winnen

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 16:30
    • Nee, ik ben geen PVV stemmer, ik ga hierop in vanwege het topic van gisteren.
      'T was voor de leut;))

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 17:49
    • DBGates

      Posts: 2.077

      dat snap ik wel ouwe maar er zijn een hoop debielen die om dit soort dingen wel pvv zouden stemmen.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 18:23
    • Je zegt het al......debielen.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 20:57
  • Goh, we hebben een GP binnen en meteen een zeikargument. Bevrijdingsdag zou juist een mooie dag moeten zijn. Los met die wagens. Dat kon niet in de oorlog.

    • + 1
    • 14 jun 2019 - 14:51
    • Ze hebben het circuit in de oorlog aangelegd, dus het zou kunnen.

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 15:42
    • Sterker nog... het rechte stuk (start/finish) is gebouwd op het puin van Zandvoort.
      Nadat het centrum van Zandvoort flink beschadigd was geraakt door beschietingen en bombardementen is het puin gebruikt om een "parade laan" te bouwen zodat de overwinnaar van de oorlog hier zijn victorie kon vieren.
      Toenmalig burgemeester van Alphen vertelde er alleen niet bij dat hij hoopte op een andere overwinnaar dan de Duitsers, en dat hij dit rechte stuk wou integreren in een volwaardig race circuit voor de toekomst om toerisme en raceliefhebbers naar dit kustplaatsje te lokken.

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 18:39
    • Yep, niet alle burgemeesters zijn gek.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 20:59
    • Er werd al geracet vanaf de jaren 30. tijdens de oorlog heeft er nooit een race plaats gevonden. 1948 was de eerste officiële race.

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 11:05
  • erikworld

    Posts: 908

    Wat willen ze nou dan, het zou 3 mei worden, kunnen kinderen op vrijdag ook heen is voorjaarsvakantie, ook mooi dicht op Koningsdag 27 april, dubbel feest. Niet te dicht op Spa ook begin september. Wel een beetje proppen, Vietnam komt in april er ook bij. Ik dacht 10 mei ipv Spanje en Baku naar eind juli ipv Duitsland, die willen naar de zomer. Maar het makkelijkst is natuurlijk ipv Duitsland, hebben ze war mee4 tijd voor de verbouwingen. En Spa? Die zijn met Duitsland al een concurent kwijt, niet te moeilijk doen dus.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:51
    • masf1

      Posts: 5.888

      Kan ook in oktober hebben de kinderen herfst vakantie.

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 14:56
    • erikworld

      Posts: 908

      Nee oktober kan niet , dan hebben de kinderen in Rusland vakantie en rijden ze daar.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 14:59
    • masf1

      Posts: 5.888

      Dan doen we het rond de kerst vakantie,en vragen Pirelli om winterbanden te maken.

      • + 2
      • 14 jun 2019 - 15:01
  • Begin mei .......? garantie voor koud weer, niet leuk dus.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 15:02
    • masf1

      Posts: 5.888

      Want?zit lekker binnen geen last van.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:04
    • masf1

      Posts: 5.888

      Enige koude eraan is een fles pils.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:06
  • masf1

    Posts: 5.888

    Heeft Vietnam ook een bevrijdingsdag?

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 15:03
    • erikworld

      Posts: 908

      30 april, Viering van Bevrijding van Saigon, einde Vietnamoorlog en reünificatie van Vietnam. Die gaan het dan ook niet op 26 april houden.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:36
    • Saigon bestaat niet meer Ho si min Stad heet het nu.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:58
    • Good night Saigon .

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 16:10
    • Me horny.


      Yeah, like hell.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 17:52
    • erikworld

      Posts: 908

      Ik zal dat van Saigon aan Wiki doorgeven.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 17:52
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.076

    Het achterliggende verhaal zal vermoedelijk te maken hebben met de gemeentelijke/landelijke calamiteitendriehoek. Er zijn namelijk nogal wat grote activiteiten in die korte periode.

    75 jaar bevrijding zal grootst worden gevierd, veel gemeenten hebben al plannen klaar liggen. Daarnaast zal er wellicht een trend vanuit Normandië worden doorgetrokken, aangezien daar ook Duitse slachtoffers zijn herdacht bij La Cambe. Dit ligt uiteraard nog gevoelig, wat de calamiteitendriehoek extra op scherp zet. Nog een groot evenement erbij zal vast kunnen, maar heeft men liever niet. De driehoek zal altijd aansturen op zoveel mogelijk spreiding.

    De boel eerder plannen is nagenoef onmogelijk door koningsdag. Later plannen in combinatie met het Somgfestival is ook niet ideaal, maar zal men vast als een betere optie zien.

    Nu zal de FOM de wensen van een circuit makkelijk kunnen negeren, de eisen van de calamiteitendriehoek vallen niet makkelijk te negeren. Persoonlijk verwacht ik dus gewoon dat het het weekend na 4/5 mei zal worden.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 16:14
    • zat al te denken wat het Songfestival ermee te maken had, maar da's waar ook, die kermis komt volgend jaar ook deze kant op :-/

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 16:44
    • erikworld

      Posts: 908

      Zondag 10 mei, denk het ook, plekje van Spanje overnemen.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 18:00
  • Ze moeten niet zo zeuren. Ze zorgen zelf voor een invasie op het strand en nu mag het niet. Op 4 en 5 mei. Training begint niet om 20.00 uur toch? Dan zie ik het probleem niet. De volgende dag is bevrijdingsdag, nou lekker vieren met wat duitsers.. zie het probleem nog veel minder. Anders gaan we naar Assen... Zal ze daar een zorg zijn.

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 18:18
  • Het is best wel een puzzle ieder jaar die kalender want meerdere factoren spelen een rol nl.

    1) als er 2 GP's te dicht geografisch op elkaar liggen dan is dat geen optie (schadelijk voor bezoekersaantallen bij 1 van de 2)

    2)LM wil zoveel mogelijk rekening houden ook met de Moto GP kalender(dus om en om ieder weekend) en zelfs dat lukt ook niet meer altijd (zie TT en GP Oostenrijk)

    3) Ze moeten rekening houden met klimatologische omstandigheden

    4) Ze houden ook rekening met andere grote sportevenementen zoals WK voetbal/Olymp. spelen

    5) Ze willen ook rekening houden met de wensen t.a.v. de kalender van het organiserende land (zoals nu ook bij Zandvoort)

    Zelf denk ik dat 10 mei de beste optie is voor de race en dat is dan 2 weken voor Monaco en die datum wordt in het buitenland ook het meest genoemd (ik weet niet of er dan ook een Moto GP race is want ook die kalender is nog niet bekend maar ik denk het niet want Le Mans is altijd rond 17/20 mei)

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 19:35
  • Vandaag zorgwekkender berichten van uit de politiek ,, worstelen om stikstof uitstoot te reduceren om aan Europese normen te voldoen , zelfs de opening/uitbreiding van luchthaven Lelystad komt op losse schroeven hierdoor... Als er milieu gekkies naar de rechter stappen ivm met de F1 hebben ze een ijzersterk argument ( helaas) Of het nu uberhaupt wat uit maakt of vliegtuigen op Schiphol of op Lelystad starten/landen ... En of één race weekend meer of minder ook maar ene bal uit maakt... Procentueel waarschijnlijk niet eens meetbaar op het totaal plaatje....

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 20:24
    • Rimmer

      Posts: 6.719

      Welnee. Het gaat die “milieugekkies” alleen om het bestaande pad wat er nu al ligt.
      Dat wil Bernhard verbreden zodat ze langs die weg extra mensen het circuit in kunnen leiden. Maar daarvoor moet er natuurgebied gesloopt worden en dan kunnen ze evt. tegenhouden.
      De GP zelf is helemaal niet in gevaar en kan niet verboden worden. Men zal dan alleen de huidige ingang moeten gebruiken/vergroten.
      Voor wat betreft de verbreding van de A27, uitbreiding vliegveld Lelystad etc, tja daar heeft de overheid wel een probleem. Ze hebben er nu een taskforce op gezet die het juridisch uitpluist maar waarshijnlijk hebben ze daar wel een mega groot probleem vanwege de EU regels en gerechtelijke uitspraak mbt stikstof.
      Voor Zandvoort heeft het niet zoveel impact hoor.

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 09:12
  • mz1

    Posts: 20

    4 en 5 mei zijn op maandag en dinsdag, wat is het probleem dan??

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 21:10
    • DBGates

      Posts: 2.077

      wat dacht je van de logistiek. evenementen die opgebouwd en afgebroken moeten worden overlappen elkaar

      • + 0
      • 15 jun 2019 - 08:05

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar