user icon

Toto Wolff geeft uitleg over ingenieur-wissel Valtteri Bottas

  • Gepubliceerd op 05 jun 2019 16:02
  • comments 14
  • Door: Tom van Hooft

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft onthuld waarom Valtteri Bottas een nieuwe race-ingenieur kreeg toegewezen voor dit seizoen. Bottas werkte eerder samen met Tony Ross. Ross was de ingenieur van Nico Rosberg gedurende zijn tijd bij Mercedes. Aan het begin van dit seizoen kreeg Bottas Riccardo Musconi aan zijn auto.

Ross werd overgeplaatst naar de Formule E-team van Mercedes dat dit jaar door HWA wordt gerund. Na zes Grands Prix heeft Wolff eindelijk de gedachte achter de verplaatsing uitgelegd. "Elke verandering die bij ons zal worden doorgevoerd is transparant. Wij hebben geen geheimen."

"Er zijn geen gegevens meer die niet meer worden gedeeld. Geen enkele organisatie kan zich veroorloven om 'statisch' te blijven. Wij hebben de capaciteiten om talenten te behouden en andere mensen door te laten groeien. Het is belangrijk voor een organisatie om dynamisch te blijven."

Wolff maakt duidelijk dat er altijd veranderingen zullen worden doorgevoerd om competitief te blijven: "We kunnen onze mensen niet vertellen dat alles blijft zoals het is. Daarom zal dit team nooit hetzelfde blijven van jaar tot jaar. Er zullen altijd veranderingen zijn zowel voor als achter de schermen."

De verandering van ingenieur lijkt voor Bottas een goede te zijn. De Finse-coureur won dit seizoen al twee Grands Prix en maakte met name tijdens de kwalificaties indruk door zijn teamgenoot Lewis Hamilton meerdere malen te snel af te zijn. De Fin gaat met een goed gevoel naar Canada aangezien hij op het circuit in Montreal aangezien hij in zijn carrière al vier keer op het podium stond.

 

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Er staat nog steeds niet waarom het nou gedaan is. Of moet ik als antwoord nemen 'omdat ze dynamisch willen blijven'...

    • + 3
    • 5 jun 2019 - 16:28
    • snailer

      Posts: 5.637

      Er staat ook niet bij dat Musconi, de nieuwe engineer van Bottas de voormalige performance engineer van Hamilton was. Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar de schrijver waar ik dat uit heb gehaald legde uit dat Musconi exact weet waar Hamilton zijn winst pakt. Het zou een verklaring zijn ervan waarom Bottas plots zo veel beter is geworden.

      • + 1
      • 5 jun 2019 - 16:38
    • Ja, lekker "duidelijk" verhaal...

      "Het is belangrijk voor een organisatie om dynamisch te blijven."

      • + 1
      • 5 jun 2019 - 16:58
    • Stitch

      Posts: 5.340

      Ja, of "minder statisch" een regel eerder. Echt een politicus kan het niet beter...

      • + 0
      • 5 jun 2019 - 20:51
    • Ik dus

      Posts: 950

      @manfed
      Ross werd overgeplaatst naar de Formule E-team van Mercedes dat dit jaar door HWA wordt gerund.

      Dat lijkt me toch al reden genoeg om er een ander neer te zetten bij Bottas ?

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 12:29
  • The1Dijk

    Posts: 401

    Prachtig hoe Toto hier in keurige managementtaal (dus met extra wol en nog minder verf) zegt dat de oude engineer is overgeplaatst naar de FE omdat ze kennelijk onvoldoende vertrouwen in hem hadden in combinatie met Bottas.

    De nieuwe hebben ze dus promotie hebben gegeven. En nu dat zo lekker uitpakt, is dit een mooi moment om er een statement over af te geven. Mooi stukje pr hoor!

    • + 0
    • 5 jun 2019 - 17:40
    • snailer

      Posts: 5.637

      Je kan van Mercedes zeggen wat je wil, maar dit truukje is ook ooit uitgehaald met Rossberg. Team swap tussen de rijders en prompt werd Rossberg WK.

      Mercedes doet niets anders dan optimaliseren: Wolff verbetert constant het complete team en dat is inclusief Bottas. Het is echt gewoon een grote kracht van Mercedes: Iedereen zo optimaal mogelijk laten functioneren. Stel dat Hamilton de muur in rijdt en een race of wat niet kan sturen. Dan hebben ze gewoon een sterke Bottas achter de hand.

      Wolff is verre weg de beste team baas van dit moment. Het enige dat hij wat mider doet is misschien hoe hij met zijn jonge talenten omgaat.

      • + 4
      • 5 jun 2019 - 18:06
    • @snailer

      Met dit verschil, in 2016 hebben ze de engineers onderling gewisseld.
      Dit keer hebben ze er één vervangen.
      Toen was er ook nog geen sprake van F.E.

      • + 0
      • 5 jun 2019 - 20:06
    • snailer

      Posts: 5.637

      Dat klopt, Stoffelman. En wat blijkt is dat het voldoende is geweest om nu alleen de performance engineer over te laten steken. Overigens wel in een nieuwe rol. Maar de kennis over lewis is daarmee niet verloren gegaan. Slimme zet van Wolff.

      Overigens weet ik dat jij erg gelooft in FE. Ik zeg ook helemaal niet dat het doorschuiven naar FE een demotie is geweest. Overigens zeg jij dat ook niet natuurlijk. Wolff schuift gewoon met mensen voor optimalisatie.

      • + 0
      • 5 jun 2019 - 21:21
    • Het gaat ook niet om demotie hé.
      Ze hebben simpelweg iemand nodig voor F.E
      Het speelt dat de E. generatie wel eens heel snel kan gaan over een paar jaar.
      Verder gaat het mij ook niet echt over F.E, gewoon volgen wat er omgaat in de wereld.

      • + 0
      • 5 jun 2019 - 23:38
    • snailer

      Posts: 5.637

      Je hebt absoluut gelijk, Stoffelman. Een tijd heb ik, teleurstelling voelend, gedacht dat elektrische auto's de echte toekomst gaan worden in de racerij.
      Echter hoop ik nu dat het een "brandstof" klasse wordt naast andere klasses. En Wollf heeft blijkbaar kwaliteiten nodig daar.

      Ik vermoed (uit hoop geboren) dat F1 hybride blijft. Combinatie van iets met MGU-K oid.

      Dat iets zou dan CO2 neutraal gewonnen brandstof kunnen zijn. Ik weet er echter te weinig van af om te begrijpen of dit haalbaar is.
      En bij 100% elektrisch is er absoluut geen CO2 neutraal of zelfs milleu vriendelijkheid. Aan de bron is er altijd schade. Energie moet worden opgewekt.

      Ik lees dan wel eens dat de energie wordt opgewekt via groene energie, maar dat is een fabel.
      Je kan het een beetje zien als de belastingschalen in Nederland. Hoe hoger je inkomen, hoe meer belasting je betaalt. Als je dan bijvoorbeeld overwerkt moet je over dat geld altijd maximaal belasting betalen als je in die hoogste schaal valt.

      Met elektrische opwekking geldt dat ook. Je hebt opwekking uit groene bronnen, maar je hebt altijd andere manieren, de niet millieuvriendelijke manieren, nodig om genoeg energie te hebben. Als je dus elektrische energie nodig hebt, dan zal je automatisch de vervuilende methodes blijven ondersteunen.

      Hopelijk blijft F1 voorlopig verbrandingsmotor aangedreven. Zoals nu de formule E gaat heb ik er geen interesse in. Overigens maak ik me er verder niet al te veel zorgen over. Ik heb zat andere hobbies.

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 10:59
  • Arie_f1

    Posts: 2.847

    Met deze zet zorgt Toto er voor dat de geheimen van Lewis binnen het team bekend blijven bij meerdere personen en er ook na Lewis gevochten kan worden om de titels. Moet ik het zo zien? Vind dit niet echt een degradatie namelijk. Bottas is dit jaar wel erg sterk begonnen. Lewis moet dan 2 keer zo hard werken om zijn voorsprong te behouden binnen het team. Iedereen blijft op scherp staan. Wat resultaten oplevert en motivatie behoud. Slimme zet denk ik van de meester manager.

    • + 3
    • 6 jun 2019 - 08:07
    • interessante theorie, kan best eens zo zijn denk ik...

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 08:55
  • Ik dus

    Posts: 950

    De vraag is dan wel of Bottas dit jaar dan zo sterk begonnen is door deze wissel...of omdat Lewis of zijn ingenieur of beide niet optimaal functioneerde ?

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 12:35

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.429
  • Podiums 56
  • Grand Prix 129
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar