user icon

Exclusief: Ambitie bij Van der Garde voor terugkeer in F1 ontbreekt: "Zit nu goed op mijn plek"

  • Gepubliceerd op 22 mei 2019 20:14
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

Giedo van der Garde reed in 2013 zijn enige seizoen als full-time Formule 1-coureur. Aspiraties om met het oog op de Nederlandse Grand Prix van 2020 terug te keren in de sport heeft hij niet.

Van der Garde liep tussen 2012 en 2014 drie hele seizoenen mee in de paddock van de Formule 1. Hij begon in het eerste jaar als reservecoureur van Caterham, het team dat hem in 2013 een zitje aanbood voor het hele seizoen. Na afloop van dat jaar vertrok de Nederlander naar Sauber, waar hij weer de rol van reserve vervulde. Na een hele saga rond de zitjes bij het Zwitserse team begin 2015 verdween Van der Garde uit de Formule 1.

Van der Garde goed op plek bij Racing Team Nederland

Tegenwoordig rijdt Van der Garde zijn ronden in het FIA WEC, waar hij onderdeel is van Racing Team Nederland. Daar zit hij goed op zijn plek. Tegenover GPToday.net vertelde dat een terugkeer in de Formule 1 niet kriebelt, ook niet na de aankondiging van de terugkeer van de Grand Prix van Nederland. "Nee, daar heb ik geen interesse in. Die periode hebben we gehad en het was fantastisch."

"Ik heb drie jaar mee mogen lopen in de Formule 1 en dat was een heel mooie tijd. Ik ben echter ook superblij met wat ik nu doe. We hebben een mooi kampioenschap waar we samen met Frits van Eerd en Nyck de Vries in rijden. We kijken heel erg uit naar Le Mans, die over een maand gereden wordt, en ik hoop dat we daar een superresultaat neer kunnen zetten."

Van der Garde blij voor fans met terugkeer Dutch GP

Van der Garde vindt het mooi dat het Zandvoort gelukt is om de Nederlandse Grand Prix terug te laten keren op de kalender. Vooral voor de Nederlandse autosportfans vindt hij dat fantastisch. "Daar kijk ik positief naar. We moeten er heel veel respect voor hebben dat die mannen het voor elkaar gekregen hebben. Ik denk dat het fantastisch is voor de Nederlandse autosportfans."

Een functie binnen de organisatie voor de Nederlandse Grand Prix heeft Van der Garde niet en dat lijkt hij prima te vinden. De race bezoeken als gast doet hij hoe dan ook. "Op dit moment heb ik geen functie binnen de organisatie van de Nederlandse Grand Prix. Ik denk dat ik hier gewoon kom kijken en waarschijnlijk wat sponsors zal rondleiden."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Alsof van der Garde kans maakt om ooit nog in F1 terecht te komen. Logische woorden voor iemand die weet waar zijn toekomst ligt. En dat is zeker geen F1.

    • + 1
    • 22 mei 2019 - 20:43
    • Inderdaad. Ik zat ook al te denken... "geen zorgen Giedo... F1 heeft ook geen ambitie in jouw terugkeer". Al zie ik hem wel als een succesvolle teamleider. Goed geschoolde jongen die zeker wel wat leidinggevende kennis heeft door zn schoonpa.

      • + 1
      • 22 mei 2019 - 21:08
    • Waar, natuurlijk, maar wel heel erg droog en steriel je commentaar.
      Het gaat wel over iemands dromen en ambities.
      Dat hij die heeft laten varen is logisch , maar daarom niet minder ingrijpend.
      En laten we eerlijk zijn: de meesten van ons hebben helemaal niet het talent om hiervan te dromen, laat staan erover te oordelen of een ander ze maar moet opgeven.

      • + 8
      • 22 mei 2019 - 21:23
    • Tom

      Posts: 404

      Mooi gesproken RJHvandaag!

      Wederom lekker makkelijk te tikken van de anderen vanachter een toetsenbordje.

      • + 0
      • 23 mei 2019 - 09:24
    • @RJHvandaag

      Precies. Als je mislukt in de autoracerij kun je altijd een kinderachtige gebruikersnaam nemen en hier veilig anoniem commentaar leveren. ;-)

      • + 0
      • 23 mei 2019 - 09:41
  • Was dat dan überhaupt nog aan de orde?

    Anyway, Giedo is een goede gast. Go!

    • + 2
    • 22 mei 2019 - 20:55
  • Maximo

    Posts: 6.953

    Giedo had prima nog een aantal jaren in het middenveld kunnen rijden, de top was echt te hoog gegrepen. Toch jammer dat hij niet wat meer geluk had dat zijn wagens te zwak waren. Nu is de kans verkeken, het momentum voorbij.

    • + 0
    • 22 mei 2019 - 21:36
    • StevenQ

      Posts: 7.458

      Charles Pic was vaak sneller(11-8 voor Pic in de kwalifikaties), en die rijd ook allang geen F1 meer.

      • + 0
      • 22 mei 2019 - 22:29
    • masf1

      Posts: 7.066

      Pic had er al een jaartje opzitten in de F1,o ja.

      • + 0
      • 23 mei 2019 - 09:38
  • Nutteloze vraag van een journalist.
    Maar beleefd beantwoord door Giedo.

    • + 4
    • 22 mei 2019 - 22:14
  • Danny VK

    Posts: 1

    Protest! De titel klopt helemaal niet bij de vraag die hem gesteld is, en blijkt ook niet uit het antwoord van Guido.
    (Björn Smit niks beters te doen dan deze onzin titel te bedenken?)

    @Guido van der Garde, keep up the good work!

    • + 0
    • 23 mei 2019 - 11:14
    • Welkom!

      PS het is Giedo en niet Guido
      PPS het is Bjorn en niet Björn

      • + 0
      • 13 aug 2019 - 18:23

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land NL
  • Geb. datum 25 apr 1985 (36)
  • Geb. plaats Rhenen, Netherlands, NL
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar