user icon

Verbaasde en gelukkige Bottas: "Ik weet niet wat ik moet zeggen"

  • Gepubliceerd op 17 maa 2019 08:23
  • comments 14
  • Door: Tom van Hooft

Valtteri Bottas won op een zeer dominante manier de openingsrace van het seizoen in Melbourne. Aan de finish had de Mercedes-coureur 20 seconden voorsprong op teamgenoot Lewis Hamilton. Ook reed hij de snelste ronde van de race, wat een extra punt opleverde.

Bottas kwam bij de start beter weg dan zijn teamgenoot Lewis Hamilton, nam de leiding in de wedstrijd en verloor deze uiteindelijk aan Max Verstappen toen hij zijn stop maakte. Toen Verstappen zijn stop maakte nam Bottas de leiding terug en reed hij gemakkelijk naar de overwinning. De zege in Melbourne was zijn eerste sinds de Grand Prix van Abu Dhabi in 2017.

De Fin was verrast en vol ongeloof na afloop van de eerste race van het seizoen. "Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het was zeer zeker mijn beste race ooit. Ik weet niet wat er gebeurde, alles voelde zo goed en ik had alles onder controle. De auto was fantastisch vandaag en ik heb het echt naar mijn zin gehad."

Bottas maakte zich aan het einde van de wedstrijd bij de teamleiding hard om de snelste ronde te rijden. "Ik wist dat ik heel snel was en met deze nieuwe regels is dat extra punt een bonus. Ik moest er voor gaan aan het einde van de race. Het is overigens wel riskant om dat met oude banden te doen, maar het heeft gewerkt."

De overwinnaar verklaarde ook dat hij afgelopen winter hard heeft gewerkt om in 2019 sterker aan het vertrek te verschijnen. "Al het werk wat ik de afgelopen winter heb gedaan, alles waar ik mentaal aan gewerkt heb en de samenwerking van met het team hebben er voor gezorgd dat het mijn beste race ooit is geworden."

"In het begin was ik bezig om de race te managen, ik wilde een voorsprong opbouwen. Ik zag na zes à zeven ronden dat ik een gat aan het opbouwen was. Dat was een goed gevoel. Ik wist dat ik het kon, want ik heb het vaker gedaan. Ik werd één met de auto. Na de pitstop voelde het makkelijk, maar dat was het niet", sloot de Finse leider in het wereldkampioenschap af.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Ik vraag me af welke pap hij gegeten heeft

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 08:26
    • Ferdi12

      Posts: 270

      Havermout....

      • + 0
      • 17 maa 2019 - 08:27
  • Vorig jaar....payback time.

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 08:28
  • Rimmer

    Posts: 8.550

    Heel goed gedaan. Waanzinnig hoe snel die gozer ging. Was echt een totaal andere race die hij reed. Dit waren Rosberg-achtige prestaties, die was op zijn goede dagen ook echt onklopbaar.
    Ocon zat dit weekend bijna constant bij Toto op schoot maar als Bottas zo rijdt dan kan hij beter bij Claire op schoot gaan zitten want dat Mercedes zitje komt zo niet vrij. Heel heel knap.

    • + 1
    • 17 maa 2019 - 08:30
    • chassis

      Posts: 381

      Ja die was erg close met toto inderdaad. Zelfs meeklappen met toto nadat bottas op p1 de finish over reed. Iets met boer en kiespijn haha!

      • + 1
      • 17 maa 2019 - 09:06
  • Top resultaat van Bottas. Is ook goed voor de competitie.

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 08:34
    • Eens. Bottas 2.0.

      Zijn kwalificatiesnelheid was altijd al goed, dit keer zeer strakke race gereden. Laat hem deze lijn maar doortrekken in de volgende race. Is ook goed voor Lewis, meer concurrentie.

      Ik ben wel oprecht benieuwd of Bottas, anders dan vorig seizoen, zich in de race minder laat verschalken. Hoop dat hij zijn zelfvertrouwen nu een flinke boost heeft gegeven.

      • + 0
      • 17 maa 2019 - 08:40
    • Slechte start van Hamilton. Bottas daarna meteen in the zone.
      Heel benieuwd hoelang hij dit kan volhouden.

      • + 0
      • 17 maa 2019 - 09:17
  • Business as usual , Hamilton die langzaam opgang komt,, Bottas die ondanks zn winst nog steeds een onzekere pief is , eind van het jaar zal Hamilton weer ruim voor Bottas staan

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 08:36
    • Mss onzeker in interviews aangezien hij eerder introvert is. Heb je de race niet gekeken? Indien ja, zou je moeten gemerkt hebben dat Bottas in geen geval aan zelfvertrouwen tekort kwam, wat in't verleden z'n achilleshiel was.

      • + 0
      • 17 maa 2019 - 14:20
    • 'heb je de race niet gekeken'?? zinloze opmerking..... Ik geef aan hoe het type Bottas als mens is. Iedereen kan een keer goed scoren, zeker in topsport zijn er met grote regelmaat uitschieters te vinden, punt is hoe iemand als Bottas het over een heel seizoen doet en niet af en toe een oprisping heeft.. We zullen zien waar Bottas echt staat als hij weer een keer een ongelukkige race rijdt, blijft hij dan ook overeind???

      • + 0
      • 18 maa 2019 - 10:57
  • Cypher

    Posts: 2.154

    Bottas vorig jaar veel over zich heen gekregen, en ook wel terecht.

    Vandaag erg sterk en iedereen incl. Lewis gedeclasseerd. Kijken of hij deze lijn door kan trekken

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 09:01
  • Ik ben Bottas criticaster maar kan niet anders zeggen dat hij een dikke 9,5 krijgt voor dit weekend.
    Ik wil Mercedes echter waarschuwen: Bottas kakt meestal flink in na de zomerstop dus wacht voorlopig wat langer met die contractverlenging.

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 15:20
  • chao

    Posts: 1.034

    Bottas heeft aangegeven vol de strijd aan te gaan met Hamilton.
    Hamilton krijgt geen cadeautjes meer van onze fin.

    • + 0
    • 17 maa 2019 - 16:25

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.429
  • Podiums 56
  • Grand Prix 129
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit