user icon

Albon 'geschokt' door hoge bochtensnelheid in de Formule 1

  • Gepubliceerd op 19 feb 2019 19:55
  • comments 23
  • Door: Tom van Hooft

Alexander Albon dacht vanochtend toen hij van start ging: 'don't spin the car'. Dat was uiteindelijk wel wat er uiteindelijk tot twee maal toe gebeurde. De Thaise Toro Rosso-coureur had met 132 ronden en een tijd van 1:19.301 daarna toch een verdienstelijk debuut

Na afloop van de sessie deelde Albon zijn gedachten over zijn eerste testdag met onder andere GPToday.net. "De ochtend was een beetje moeilijk. Om eerlijk te zijn wilde ik niet te veel meer aan die spin denken. Maar het was een uitstekende ervaring. Het gedeelte op hoge snelheid is nog nieuw voor mij en dat was ook wel een beetje een shock. Ik geniet er wel van."

"Je weet in je hersenen wat je moet doen met een Formule 1-auto. De auto heeft heel veel grip en vooral het remmen is totaal anders. Ik ben fysiek wel in orde, ik voelde wel al in de ochtend dat het zwaar zou worden. Ik denk dat ik het morgenvroeg wel ga voelen", verklaarde de over de snelheid verraste Albon, die eerder deze maand wel al even in de STR14 plaatsnam voor een filmdag.

Het verschil met de Formule 2 is groot volgens de Toro Rosso-coureur. "Het is totaal anders dan in de Formule 2. Ik werk bij Toro Rosso met veel meer mensen samen dan vorig jaar met DAMS. Ik was eigenlijk niet nerveus vandaag, dat was ik afgelopen week wel in Misano."

Albon maakt zich niet druk om zijn vroege spin. Wel vreest hij de eventuele spierpijn op woensdag. "Ik ben al eens vaker gespind tijdens een installatieronde, Kimi deed het gisteren ook dus wat dat betreft ben ik in goed gezelschap. Ik ben ontzettend blij, maar ik ben bang dat ik deze vermoeiende dag morgen wel ga voelen."

"Ik ben nog steeds verrast hoeveel downforce deze auto's hebben. Ik heb natuurlijk al met veel downforce gereden in de Formule 2, maar dit is anders. Ik denk dat ik nog hier en daar wat moet verbeteren om die laatste tienden van een seconde te vinden. Het was een aparte ervaring maar ik heb er enorm van genoten."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Als hij echt geschokt is dan hoeven we weinig te verwachten van hem het eerste half jaar.

    • + 1
    • 19 feb 2019 - 20:17
    • Pherocks

      Posts: 610

      Niets kan je voorbereiden op de snelheid van een F1 wagen.

      Als sim racer kan ik dat tot zekere mate zeggen.

      Om van de Super GT of GT3 of GP2 naar een F1 bolide over te stappen is gewoon gruwelijk.

      Je kan elke wagen zo weg rijden en er redelijke pace uit trekken tot je een F1 wagen onder je reet hebt en dan weet je niet wat je overkomt.

      In het echt zal dat effect met echte gforce helemaal een super shock zijn.
      Moet wel zeggen dat je er redelijk snel aan went zolang je maar talent hebt anders komt het never en nooit niet goed :)

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 21:19
    • Dit bericht is door mijzelf verwijderd.

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 22:10
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Met dit woordgebruik geeft Albon vooral aan dat Formule 1 nogal afwijkt van andere klassen. En dat is goed. Die spierpijn komt door de specifieke belasting. Het is goed te weten dat Formule 1 tegenwoordig weer fysiek zwaar is. Paar jaar geleden toen Max debuteerde werd het namelijk te makkelijk gevonden.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 23:32
    • Vince78

      Posts: 493

      Was die mening door velen ook niet aangenomen omdat Max het tegen alle verwachtingen extreem goed deed? Dat kon toch geen talent zijn, dan moesten het wel de hulpmiddelen zíjn...

      Met een hoofdrol voor de Canadese beroepszuurpruim . Maar zelfs Villeneuve is overstag. Die jongen kan gewoon erg goed racen.

      • + 1
      • 20 feb 2019 - 01:30
    • Pherocks, Bedoel je met ''als sim racer'' dat je bij de intertoys een playseat hebt gekocht of net wat beter of bedoel je daarmee dat je in dienst bent van een racerij?

      • + 1
      • 20 feb 2019 - 07:42
  • Lijkt me echt geweldig om voor het eerst in DE wagen te rijden. Hij is tenminste eerlijk. Het zijn beesten hoor.

    • + 3
    • 19 feb 2019 - 20:22
  • De foto hierboven geeft mooi weer hoe bizar lang F1 auto’s tegenwoordig zijn (langer dan een verlengde Mercedes S-klasse).. Maak o.a. de wielbasis weer een stuk kleiner zodat het allemaal weer wat meer in proportie is.. Het zal het inhalen ook makkelijker maken..

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 20:30
    • Precies en maar roepen dat de wagens zo mooi slank zijn...het zit hem niet in de breedte maar in de lengt. Net een pijl dus.

      Ik vind het er niet uit zien die wagens meer. Snel zijn ze wel..

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 20:42
    • Snork

      Posts: 11.774

      Hoezo wordt inhalen makkelijker met kortere wielbasis?

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 21:11
    • minder afstand af te leggen voor een inhaal. klinkt suf maar het is zo... goed voorbeeld zijn raceklasses met korte auto's of alleen al kijkend naar motorracen. Compacter is eenvoudiger inhalen.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 23:01
  • arie51

    Posts: 512

    Is hij wel klaar voor de formule 1 als hij nu al bang is voor de gevolgen van de g krachten van de auto heeft duidelijk te weinig conditie.

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 20:36
    • beerkuh

      Posts: 2.358

      Heb je er wel eens in gereden dan!? Je wilt echt niet weten wat dat met je lichaam doet! En ja zelfs professionals hebben de grootste moeite om zich hierin te trainen , als rookie is dit een hele opgave

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 20:57
    • Snork

      Posts: 11.774

      Arie, hij heeft 2x Grand Prix afstand gereden op de eerste dag dat hij F1 rijdt. Shake down vorige week tel ik niet mee.
      Petje af, gewoon eerlijke gozer.

      • + 5
      • 19 feb 2019 - 21:13
    • Hij had t allemaal wat stoerder kunnen brengen, maar overdrijven is ook een vak. Hij zegt nergens dat hij bang is

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 21:23
    • Is die klaar? zeker... Vergeet niet dat Albon echt pas voor het eerst in een F1 auto zit... heeft geen test mogen rijden vorig seizoen zoals Russel en Norris.

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 23:03
  • Tja, F1 is nu eenmaal snel. Bizar het verschil met bv een Indycar.

    https://youtu.be/2Ft3Ug_YthM

    • + 1
    • 19 feb 2019 - 21:05
    • RBH2019

      Posts: 3.382

      Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking, pole lap vs. Preseason test. Maar toch, bizar verschil zeg.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 22:20
    • Ik meende dat Superformula qua openwheel auto's het meest in de buurt komt. Qua auto's over het geheel genomen zijn de LMP1's de op 1 na snelste bolides op dit moment die je kunt besturen. Indycars zijn vooral op normale circuits alleen sterker dan F2 door hun extra pk's

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 23:06
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Famous last words "how smooth (...einde video)". Nou, zo smooth ging die Indycar niet t.o.v. de Mercedes.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 23:36
  • markos

    Posts: 339

    Dit had ik hem vantevoren ook wel kunnen vertellen hahaha! Maar misschien leest Albon niet zo vaak mee op deze website (is ook in het Nederlands natuurlijk) dus ja...

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 21:30
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Er is ook een Engelse versie van deze website. Dus post daar ook eens!

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 23:37
    • markos

      Posts: 339

      @Rick F1: lol?

      • + 1
      • 20 feb 2019 - 00:42

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Thailand
  • Geb. datum 23 maa 1996 (25)
  • Geb. plaats Londen, Thailand
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar