user icon

Premier Maleisië hoopt op terugkeer op Formule 1-kalender

  • Gepubliceerd op 13 feb 2019 10:48
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 was in 2017 voor het laatst te gast in Maleisië, maar de premier van het Aziatische land baalt daarvan. Hij hoopt dat de koningsklasse van de autosport snel terugkeert naar het land.

Maleisië organiseerde voor het eerst een Grand Prix in 1999. Plaats van handeling was het circuit van Sepang, dat relatief dicht bij de hoofdstad Kuala Lumpur lag. Tot en met 2017 bleef de Formule 1 jaarlijks terugkeren op het circuit, dat destijds specifiek voor de Formule 1 aangelegd werd. In 2017 werd het lopende contract opgezegd, omdat de race volgens sportminister Khairy Jamaluddin 'te veel kost en te weinig oplevert'.

Premier Tun Dr Mahathir Mohamad vertelde de lokale krant Star dat hij hoopt dat de Formule 1 snel weer terugkomt. "Ik herinner me mijn bezoek aan Estoril in Portugal, wat mij inspireerde tot het aanleggen van eenzelfde circuit in Maleisië. Maleisiërs zijn vervolgens zelf aan het racen geslagen en tegenwoordig weten we veel van de autosport en ook van de bouwkunde achter de auto's."

"We hebben veel gehad aan de races in Sepang en het geld dat we eraan uitgegeven hebben, was het meer dan waard", vervolgt Mohamad. "Ik hoop dat de race in de toekomst terugkeert en ik hoop ook dat de Formule 1 weer in oude glorie hersteld wordt."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • NicoS

    Posts: 12.969

    Mooie baan, ik ben voor...;)

    • + 4
    • 13 feb 2019 - 10:48
    • Voor

      • + 0
      • 13 feb 2019 - 11:04
    • Stitch

      Posts: 5.424

      Ha, ha, die zijn het lekker eens daar met elkaar... Ik ben echter ook voor. Is echt een geweldig mooi circuit!

      • + 0
      • 13 feb 2019 - 11:10
    • Ook ik ben absoluut voor!

      • + 0
      • 13 feb 2019 - 11:23
    • wat een eensgezindheid weer hier, gisteren in het Plooij topic zat iedereen ook al op dezelfde golflengte...

      • + 0
      • 13 feb 2019 - 11:26
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Ik kan tijdens de raceweekends vaak nog wel (net) met Plooij leven. Immers kijken er ook mensen F1 die de sport niet zo goed kennen, en ook die moeten bediend worden.

      Maar zijn wijze van interviews afnemen en commentaren zoals masndag in peptalk.

      Nee, dan moet zo'n eikel direct in een deangbuis afgevoerd worden.

      • + 0
      • 13 feb 2019 - 11:52
  • Roy

    Posts: 2.172

    Ik mis de baan echt! Ik vond het altijd een leuke baan, ook vanwege het weer. Het kon daar ook wel goed regenen he! Haha!

    deels off topic, toen kon je stemmen op je favo gp van maleisië. die werd dan volledig online gezet. Wat super gaaf was. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze dit vaker met gp
    's gingen doen

    • + 2
    • 13 feb 2019 - 10:48
  • beerkuh

    Posts: 2.453

    ik hoop het ook echt het is een fantastische baan , mijn menig

    • + 1
    • 13 feb 2019 - 10:49
  • De layout met de twee lange rechte stukken en de regen waren mooie ingrediënten en ik zie zo twee handen vol anekdotes voor me; Nee, deze had nou weer net nìet weg gemogen.

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 11:04
  • Kan niet wachten! Heel graag deze baan terug. Ik weet wel wat kandidaten waarmee ze mogen ruilen...

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 11:13
  • Prachtige baan, lay out zorgde vaak voor veel actie, weersomstandigheden zorgde vaak voor gekke races, ik ben voor! Zo snel mogelijk terug naar Maleisië aub

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 11:22
  • Mohamad for president!

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 11:29
  • peerke

    Posts: 94

    Absoluut voor, liever deze baan dan Zandvoort of Assen.

    • + 2
    • 13 feb 2019 - 11:30
  • mordor

    Posts: 1.260

    voor

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 11:31
  • John6

    Posts: 5.650

    van mij mag deze ook terug keren in Maleisië .

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 12:11
  • Racekees

    Posts: 206

    Fantastische baan, maar beter dat ze hem meteen behouden hadden. Wat weg is , komt moeilijk terug soms. Misschien maar ruilen met Paul Ricard? Want dat vind ik de minste!

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 12:46
    • presic

      Posts: 21

      @RACEKEES
      "maar beter dat ze hem meteen behouden hadden"
      --> Dat was de vorige regering. medio 2018 is Dr. Mahatir weer terug als staathoofd; hij is een van de grondleggers van het moderne Maleisie met een visie die best vaak goed is aangeslagen. Dit circuit was daar een goed voorbeeld van. Als hij het zegt, dan is er een kans dat het komt. Hij is namelijk de premier... We hopen!

      • + 0
      • 13 feb 2019 - 14:45
  • Moondust

    Posts: 637

    Wij ook, mooie baan! En lekker 's ochtends om 8:00 voor de buis zoidat ik de rest vna de dag nog andere dingen kan doen. Ik zeg: Terug met Maleisië!

    • + 0
    • 13 feb 2019 - 15:46

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar