user icon

Barcelona wil onderhandelingen over prijs Grand Prix heropenen

  • Gepubliceerd op 25 feb 2011 08:33
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Barcelona heeft een verbintenis met FOM om minstens tot en met 2016 de Grand Prix van Spanje te organiseren. Daar betaalt de stad op dit moment 13 miljoen euro op, een prijs die de komende jaren oploopt naar het dubbele bedrag. Barcelona kan zich niet meer vinden in die voorwaarden en gaat de onderhandelingen met Bernie Ecclestone heropenen.

De nieuwe Catalaanse president Artur Mas gaf al aan dat de Grand Prix op het Circuit de Catalunya alleen tot en met volgend jaar verzekerd is. Nieuwe circuitdirecteur Salvador Servia verklaart in El Mundo Deportivo: “Veel mensen zijn geschrokken van die woorden, maar het waren realistische teksten in de huidige context. Voor mij was het belangrijkste dat de nieuwe president het circuit bezocht voor een test, niet eens voor een Grand Prix. Dat is een teken van verbondenheid.”

“Zoals het er nu voor staat moeten we in 2016, het laatste jaar van het contract, een onbetaalbaar bedrag ophoesten. Het is niet makkelijk om te onderhandelen met monopolisten, maar het zijn moeilijke tijden en Bernie Ecclestone beseft dat. We zullen alles doen om de Grand Prix te behouden. Ecclestone zal zijn zaken verdedigen, maar we hebben goede argumenten. En hij neemt veel andere factoren naast geld mee in zijn overwegingen.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • We zullen alles doen om de Grand Prix te behouden. Ecclestone zal zijn zaken verdedigen, maar we hebben goede argumenten. En hij neemt veel andere factoren naast geld mee in zijn overwegingen.”
    ik denk dat eikelsteen zijn \'zakken\' eerder verdedigd

    • + 0
    • 25 feb 2011 - 08:51
  • Ugh

    Posts: 333

    \"En hij neemt veel andere factoren naast geld mee in zijn overwegingen.”

    Kan iemand mij melden welke? Iemand?

    • + 0
    • 25 feb 2011 - 08:56
    • Koen

      Posts: 277

      In 2007 had Barcelona 140 000 bezoekers op race dag. In 2008 was er voor het eerst de GP van Valencia, en ondertussen is dat bezoekersaantal gestabiliseerd rond de 100 000. Terwijl er in valencia, 75 000 zijn (nog altijd drie en twee keer zo veel als Turkije, geloof ik)

      ik kan me voorstellen dat Barcelona in de onderhandelingen zegt: \"als je Valencia schrapt, kunnen we terug de volle pot betalen\" Spanje is een motorgek land, maar wel in crisis. en het publiek moet nu kiezen tussen 3 Moto GP en 2 F1 race weekends.

      • + 0
      • 25 feb 2011 - 11:50
    • turkije had toch maar 12.000 ??

      • + 0
      • 25 feb 2011 - 12:02
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      @Raikkonen-FAN: In Turkije waren volgens mij rond de 30000 bezoekers dit jaar (op de zondag). Trouwens, is je postcount belangrijk voor je? Stukje hieronder een post met alleen \"klopt\" en in dezelfde minuut gereageerd als hier. Lijkt nu of je het niet eens gelezen hebt, maar gewoon ff snel wat neerzet om wat te reageren. :P

      On: Steeds meer circuits gaan de laatste tijd tegen de hoge prijzen in. Ik hoop dat daardoor de prijzen voor hun weer wat dalen, want ze moeten gewoon veel te veel betalen aan Ecclestone om de race te mogen organiseren. Op een keer houdt het dan op natuurlijk. Je kan niet elk jaar verlies draaien en op de kalender blijven. Ik hoop maar dat een aantal traditionele circuits kunnen blijven en er niet te veel nieuwe circuits worden neergelegd in het Midden-Oosten (zoals Bahrein, bah :p).

      • + 0
      • 25 feb 2011 - 15:36
  • Jenssie

    Posts: 736

    Jongens niet te veel schrikken allemaal. Het zijn gewoon lastigere tijden, dus iedereen wil korting. Dus ga je onderhandelen, en onderhandelen is nou eenmaal een politiek spel. Je zegt dat je alleen iets wil hebben op jou voorwaarden en anders stop je ermee (en dan roep je dat je echt niet rouwig bent als je moet stoppen). Die ander zegt precies hetzelfde, maar uiteindelijk wil je allebei verder met elkaar.

    Dus al die harde uitspraken (nu Barcelona, vorige week Melbourne) zijn alleen maar inleidende beschietingen voor de onderhandelingen. Melbourne en Barca verdwijnen echt niet van de kalender...Is gewoon even indruk maken op elkaar.

    En als het ene circuit zeurt om korting...waarom zou het andere circuit dat dan niet doen...

    • + 0
    • 25 feb 2011 - 09:48
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Het zou me jeuken als er geen GP meer in Spanje is. Ik weet al zat andere mooie banen die ik veel liever zie dan Barcelona of Valencia.

    • + 0
    • 25 feb 2011 - 12:33
    • Ik vind het nog altijd jammer dat ze de Hockenheimring hebben ingekort. Dat was nou nog eens waar racen om ging: zo hard mogelijk! Sinds de baan was ingekort was er geen moer meer aan die races (behalve de haarspeldbocht aldaar....)

      • + 0
      • 25 feb 2011 - 13:36
    • Dat ze in hockenheim een minuut door het bos reden over een recht stuk (met wat chicanes) was het interessantste aan die baan?

      • + 0
      • 26 feb 2011 - 10:01
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Vooropgesteld dat ik het jammer zou vinden als sommige circuits van d ekalender zouden verdwijnen snap ik überhaupt niet dat een stad of provincie of wat dan ook zulke gigabedragen wil betalen voor een race waar ze nul-komma-nul aan verdienen. En al die prietpraat van \'maar er komen daardoor méér toeristen\' is ook nog nooit bewaarheid geworden. Hetzelfde geldt voor EK, WK en OS. De enige die er aan verdient is Ome Eikelstein en verder helemaal niemand. Hij heeft ooit eens gezegd dat toeschouwers hem niet boeien, wat hem betreft konden races ook zonder publiek worden gereden want de verdienste voor hem zat hem in de TV-gelden.

    • + 0
    • 26 feb 2011 - 08:27
  • Elke jaar moeten de inkomsten voor de CVC met 10% omhoog. Dat zal iemand moeten betalen.

    Hopelijk wordt die criminele deal waarbij de TV rechten van de F1 voor een appel en een ei aan Ecclestone verpatst zijn nog een keer terug gedraaid. Anders zit er niets anders op om zoveel mogelijk races bij dictatoren in hun achtertuin te rijden.

    • + 0
    • 26 feb 2011 - 10:00

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar