user icon

Rosberg heeft geen spijt van stoppen: "Ik mis de Formule 1 totaal niet"

  • Gepubliceerd op 08 feb 2019 10:02
  • comments 28
  • Door: Bjorn Smit

Eind 2016 schokte Nico Rosberg de Formule 1 door zeer onverwachts aan te kondigen dat hij zou stoppen met racen. Ruim twee jaar later heeft de enkelvoudig wereldkampioen geen spijt van die keuze, want hij mist de Formule 1 niet.

Rosberg werd in november 2016 wereldkampioen door na een spannende strijd Lewis Hamilton te verslaan. Een aantal dagen later kwam de destijds 31-jarige Duitser met de verrassende mededeling dat hij zou stoppen. Her en der werd gerekend op een terugkeer van Rosberg, maar tegenover ZDF ontkent hij dat hij spijt heeft van zijn keuze. "Ik mis het totaal niet en dat is belangrijk voor mij. Toen ik besloot om de sport te verlaten, had ik geen idee hoe het na twee maanden, drie maanden of een jaar zou voelen."

Het stoppen viel Rosberg aanvankelijk zwaar, maar andere interesses vulden uiteindelijk de leegte die de Formule 1 achterliet. "Ik stopte er compleet mee. Iets fundamenteels uit mijn leven was ineens verdwenen. Gelukkig had ik mijn familie en een aantal andere passies, dus ik vond snel nieuwe dingen voor mezelf. Het was mijn beste beslissing."

Af en toe is Rosberg blij dat hij niet meer in de Formule 1 actief is. De Duitser zegt af en toe zelfs bang te zijn geweest. "Ik moet toegeven dat er momenten zijn dat ik dingen op het circuit zie en dat ik blij ben dat ik niet in die auto zit. Kijk eens naar Bakoe. We rijden dwars door de stad met 360 kilometer per uur en voor je staat een muur. Ik ben geen absolute waaghals, in tegenstelling tot een aantal anderen. Ja, er waren zeker momenten dat ik bang was.

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Ik mis de gevechten met Hamilton zeker wel. Helaas durft (of kan) Bottas geen vuist te maken tegen hem. Het was in ieder geval vaak kostelijk om te zien :)

    • + 2
    • 8 feb 2019 - 10:05
    • droopz

      Posts: 777

      durf, of kan. mag ?

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 10:24
    • Reizo

      Posts: 474

      @Vettigeherder Rosberg zelf ook niet, kon het alleen sinds hij Hamilton’s data kreeg na de race van Maleisië waar hij op de zelfde strategie werd weg gevaagd met 26 seconde.

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 11:38
    • z0mer

      Posts: 2.087

      Rosberg heeft duidelijk beter gepresteerd dan Bottas. Hij is niet zo snel als Hamilton, maar komt zeker dichter in de buurt dan Bottas.

      • + 2
      • 8 feb 2019 - 11:55
    • Wat een onzin Reizo. Hij heeft Lewis gewoon fair en square verslagen in 2016. Hij is inderdaad als totaalplaatje net wat minder dan Lewis. Maar heeft hem wel verslagen, iets wat ik Bottas niet zie doen. Dus inderdaad, liever Rosberg dan Bottas.

      • + 3
      • 8 feb 2019 - 12:40
    • Box1986

      Posts: 1.662

      @ speedpuppet die plof bij Hamilton heeft Rosberg kampioen gemaakt. Dat in combinatie met mindere focus bij Hamilton.

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 20:00
  • PTK2000

    Posts: 40

    Dan is het maar goed dat je niet meer in de auto zit..

    • + 1
    • 8 feb 2019 - 10:06
  • beertje

    Posts: 414

    Ik mis Rosberg niet!

    • + 3
    • 8 feb 2019 - 10:13
    • Ik zie liever rosberg dan bottas....

      • + 2
      • 8 feb 2019 - 10:25
    • Eens met Firebeats. Ik was ook niet de grootste Rosberg fan maar vond zijn strijd met Lewis wel erg interessant. Ook de psychologische oorlogsvoering daar was als buitenstaander erg vermakelijk. Al die spanning en strijd is wel weg met Bottas nu, dat is jammer.

      • + 3
      • 8 feb 2019 - 11:35
    • Ik betwijfel of hij echt wel F1 coureur wilde zijn...dat hij door zijn vader gepushed is om F1 coureur te worden. Na 1 x wk te worden te zeggen... doei doei!!

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 13:21
  • ik mis de tijden waarin de F1 coureurs dus wél echte waaghalzen waren

    • + 2
    • 8 feb 2019 - 10:16
    • Darten kan ook gevaarlijk zijn...

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 13:08
    • absoluut, stel dat iemand zo'n dartpijl in je halsslagader gooit zou je zomaar kunnen doodbloeden

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 15:17
  • Meen een tijd geleden gelezen te hebben dat Rosberg juist wel weer in een F1 wagen zou willen racen.
    Maar het zal wel de stress memory zijn die hij heeft overgehouden aan zijn strijd met Hamilton.
    Net zoiets als RICciardo nu heeft met Max.

    • + 1
    • 8 feb 2019 - 10:30
  • Arie54

    Posts: 4.016

    Maar ondertussen werd hij wel commentator, gelul dus...

    • + 0
    • 8 feb 2019 - 10:58
  • Onzin, heeft zelf zeker niet door dat het nog steeds een deel van zn leven is... Hoezo, ik mis het niet? Of bedoelt hij sec het racen?

    • + 0
    • 8 feb 2019 - 11:54
  • Ik krijg de laatste jaren steeds meer de indruk dat Rosberg voor de helft vrouwelijk is. Vaak meisjesachtige uitspraken doen en altijd maar bang. Wellicht is zijn bijnaam 'Britney' dus goedgekozen.


    Ook dat kinderachtig kleffe gejank met zn vrouw over de boordradio toen hij kampioen werd staat mij bij...tenenkrommend om aan te horen Hoe erg kan een man zich verlagen!

    • + 3
    • 8 feb 2019 - 12:17
  • John6

    Posts: 5.651

    300 KM per uur daar wen je ook aan, ze rijden zelfs wel harder, je moet er voor geboren zijn dan zie je de angsten er ook niet van in, alleen ervaring op 2 wielen.

    • + 0
    • 8 feb 2019 - 12:19
    • Hier ook op 2 wielen....954 blade 170pk....kan nooit hard genoeg

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 13:58
    • gecondoleerd.

      • + 1
      • 8 feb 2019 - 14:36
    • Angst behoort tot levensbehoud.
      Je kan het onderdrukken door aanmaak van adrenaline.
      Echter hoe meer adrenaline je aanmaakt des te angstiger je lichaam is.

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 15:12
    • 4 wielen (een dak, verwarmde stoelen, en een goed sound systeem) , en 325pk, kan soms angstig genoeg zijn..

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 15:15
    • John6

      Posts: 5.651

      Ja een Blade licht en veel PK's waren echt monsters om mee te racen.

      • + 1
      • 8 feb 2019 - 16:46
    • Zolang je net aan de dood ontsnapt is t altijd spannend. Met een scootmobiel met 25km op een haar na door een stadsbus geschept worden geeft gegarandeerd meer adrenaline dan met 300 op je buikschuiver over een open stuk snelweg ??

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 22:10
  • jd2000

    Posts: 5.073

    Zie in verschillende commentaren dat Rosberg als een pussy word afgeschilderd. Daarmee doet men Rosberg tekort. Die jongen heeft er een lange en succesvolle race carrière op zitten. En stoppen op je hoogtepunt is maar weinigen gegeven.

    • + 0
    • 8 feb 2019 - 20:16
    • De meesten zouden waarschijnlijk al niet vol durven gaan in een serieuze kart, en bij per ongeluk teveel gas bij uitkomen van een bocht met een onbedoelde drift of spin als gevolg hun ondergoed moeten verschonen ;) Ik vond t altijd een nagemaakte maar vond de strijd met Hamilton vermakelijk . Gek genoeg ben ik m pas gaan waarderen nadat ie gestopt is en en meer open en als zichzelf is gaan gedragen. Ik vind t een sympathieke gozer en vond zn keuze prima gezien de redenen die hij aanvoerde. Hij heeft echt niet genoten van die strijd, het kostte m teveel. Moedig om dat gewoon te zeggen en toch ook een titel te hebben gepakt met die opoffering.(en wat geluk :))

      • + 0
      • 8 feb 2019 - 22:19

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.514
  • Podiums 192
  • Grand Prix 241
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar