user icon

Finland maakt aanstalten om Formule 1-Grand Prix te organiseren

  • Gepubliceerd op 20 jan 2019 15:16
  • comments 22
  • Door: Bjorn Smit

Finland wil in de nabije toekomst graag een Formule 1-race organiseren. De Finse autosportbond AKK Motorsport is van plan een haalbaarheidsonderzoek naar een Grand Prix en inmiddels is er al financiële steun aangevraagd bij het ministerie van Onderwijs en Cultuur in Finland.

Aan goede Formule 1-coureurs heeft Finland geen gebrek gehad, want het leverde met Keke Rosberg, Mika Hakkinen en Kimi Raikkonen drie wereldkampioenen af. Een Grand Prix heeft Finland nog nooit georganiseerd, maar het land wil dat op korte termijn wél gaan doen. Dat zou dan moeten gebeuren op de Kymiring, dat in 2020 voor het eerst een MotoGP-race zal verwelkomen. 

De directeur van AKK Motorsport, Tatu Lehmuskallio, heeft er veel vertrouwen in dat er een Grand Prix naar Finland gaat komen. “Finland heeft een uitstekende en unieke erfenis in de autosport. Niet alleen hebben de Finse Formule 1-coureurs en WRC Rally-coureurs afgelopen seizoenen meer punten verzameld voor het kampioenschap dan coureurs uit een ander land. Tevens hebben we ook internationale erkende expertise op het gebied van moderne, betrouwbare, duurzame en- het meest van alles-spannende motorsportevenementen voor fans, partners en coureurs."

Nico Rosberg Fins??
Hij is in Wiesbaden geboren en Keke in Zweden, dichtbij Stockholm.
De vader van Keke (Nico's opa dus) kwam uit Finland.
Rosberg heeft helemaal niets met Finland, hij spreekt de taal niet eens.

  • 2
  • 20 jan 2019 - 16:45

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Graag in de winter dan, hebben we nog wat spektakel.

    • + 0
    • 20 jan 2019 - 15:51
    • Met winterbanden!

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 16:42
    • Met sneeuwkettingen, en daar heeft ene MV al ervaring mee opgedaan op de Hahnenkamm. ;)

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 16:48
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Nah, met spikes. Gewoon op een bevroren meer of zo. En natuurlijk met koplampen, aangezien de zon ook een beetje zoek is.

      • + 0
      • 21 jan 2019 - 10:36
  • meister

    Posts: 3.125

    Ik wil Nico Rosberg ook wel Fins noemen hoor.
    Hij is meer Fins dan Max Belg is.

    • + 1
    • 20 jan 2019 - 16:26
    • Nico Rosberg Fins??
      Hij is in Wiesbaden geboren en Keke in Zweden, dichtbij Stockholm.
      De vader van Keke (Nico's opa dus) kwam uit Finland.
      Rosberg heeft helemaal niets met Finland, hij spreekt de taal niet eens.

      • + 2
      • 20 jan 2019 - 16:45
  • Het is wel tekenend dat Bottas in heel het artikel niet voorkomt en dat ik de eerste ben die hem noem. :-P

    • + 0
    • 20 jan 2019 - 17:31
    • Eh, bedoel je die wingman van Hamilton? Ach das waar, die is er ook nog. Scherp opgemerkt, @Max!

      • + 2
      • 20 jan 2019 - 17:37
    • Reutel

      Posts: 695

      Wie?

      • + 1
      • 20 jan 2019 - 20:18
    • Ik zie alleen wereldkampioenen in t rijtje ;) Heel misschien staat ie er daarom niet tussen? Ik zie ook geen Salo of Kovalainen om nog maar een paar Finnen te noemen, of Lehto..

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 20:40
  • Waarom heeft Finland niet veel eerder aan de bel getrokken? Met Hakkinen en Raikkonen hadden ze genoeg aanleiding.
    Laat ze zich lekker bezig houden met rally's, zou ik zeggen. Daar zijn ze goed in.
    Al deze plekken die ineens een GP willen....

    • + 0
    • 20 jan 2019 - 17:38
    • 100x liever in n koud Scandinavisch land dan de zoveelste Tilkebaan in Zandbakland of Azië. Landen als Finland is niet bepaald ‘meer vh tzelfde.’ Graag, zou ik zeggen!

      • + 2
      • 20 jan 2019 - 20:41
    • De locatie maakt me persoonlijk weinig uit, alles staat of valt met de lay-out van het circuit

      • + 0
      • 21 jan 2019 - 08:39
    • Natuurlijk doet de lay out er toe, maar het ging in deze even om Finland als organiserend land.

      • + 0
      • 21 jan 2019 - 10:13
  • 'T heeft natuurlijk niets te maken met de F1, maar in Finland word verschrikkelijke goeie muziek gemaakt. Donkere muziek, dat dan weer wel.

    • + 1
    • 20 jan 2019 - 20:58
    • Haha , Swallow the sun .;)

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 22:37
    • Haha , Swallow the sun .;)

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 22:37
    • Er ging iets mis 1 keer was genoeg. Beware the heavens.

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 23:08
    • Ik heb ze live gezien in Bibelot, Dordrecht samen met Amorphis:-)

      • + 1
      • 20 jan 2019 - 23:46
  • “Finland heeft een uitstekende en unieke erfenis in de autosport. Niet alleen hebben de Finse Formule 1-coureurs en WRC Rally-coureurs afgelopen seizoenen meer punten verzameld voor het kampioenschap dan coureurs uit een ander land.

    Wat een onzin opmerking, onze schaatsers en shorttrackers inclusief Max en de dressuur ruiters hebben samen meer punten gehaald in deze 4 disciplines dan elk ander land... kom op dat is gewoon zoeken naar een record...

    • + 0
    • 20 jan 2019 - 21:01
  • Ik heb de lay out gezien van dit circuit en dat ziet er heel leuk uit met veel bochten en 1 lang recht stuk, alles beter dan die city races, dus laat maar komen die Suomi GP.
    Trouwens in 2020 gaat de Moto GP daar als eerste debuteren en nu dus misschien ook wel de F1 en met 3 Scandinaviërs in het veld zou het niet misstaan om daar te gaan rijden i.m.o.

    • + 0
    • 20 jan 2019 - 22:47
    • T zou volledig mis staan. De baan is niet auto geschikt qua inhalen. Met MotoGP wil het nog wel eens voor komen dan je in een snelle bocht er nog even onderdoor gooit, maar met auto's zit je al snel met de breedte waardoor het risico veelste hoog is.

      • + 0
      • 20 jan 2019 - 23:00
  • Doe mij maar gewoon baku of Boedapest

    • + 1
    • 21 jan 2019 - 01:23

JP Grand Prix van Japan

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    05:00 - 06:00

    Vrije training 3

    05:00 - 06:00

    Race

    07:00 - 09:00

  • Vrije training 2

    08:00 - 08:30

    Kwalificatie

    08:00 - 09:00

    Snelste ronde

    07:00 - 09:00

JP Grand Prix van Japan

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    05:00 - 06:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    05:00 - 06:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    07:00 - 09:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    08:00 - 08:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    08:00 - 09:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    07:00 - 09:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 27 jun 1985 (37)
  • Geb. plaats Wiesbaden, Duitsland
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
Bekijk volledige kalender
show sidebar