user icon

Brawn ongeduldig, maar ziet Formule 1 langzaam in juiste richting ontwikkelen

  • Gepubliceerd op 06 jan 2019 12:26
  • comments 9
  • Door: Bjorn Smit

Ross Brawn is inmiddels twee jaar bezig als technisch hoofd van de Formule 1. Hij ziet dat de Formule 1 goede stappen in de juiste richting zet, maar ook dat die ontwikkelingen naar eigen zin nog niet snel genoeg gaan.

Begin 2017 werd Brawn door Liberty Media aangesteld als technisch hoofd van de sport. In die hoedanigheid moest de voormalig technisch directeur van Benetton, Ferrari en Mercedes meedenken over de nieuwe technische reglementen voor 2021. Brawn ziet daarbij graag dat de auto's dichter op elkaar kunnen racen, terwijl de sport minder duur wordt voor de teams. Ook moeten de auto's er spannender uitzien dan de huidige bolides.

Tegenover Motorsport.com vertelde Brawn dat hij gematigd tevreden is over de reglementswijzigingen. "Ik ben tevreden over de ingeslagen weg, maar niet over de snelheid. Het is een grote uitdaging om dingen te laten gebeuren, maar ik weet wat er gebeurt en ik zie het ook. Ik weet dat, als we dit proces niet gestart hadden, de dingen niet op het punt waren zoals ze nu zijn. Natuurlijk ben ik ongeduldig voor de volgende stappen."

"Het is echter noodzakelijk om de teams betrokken te houden en met hun de oplossingen te vinden. Dat geldt ook voor de samenwerking met de FIA. Ik denk dat het de goede richting op gaat. Het is de eerste keer dat de Formule 1 deze aanpak gekozen heeft en kijkt naar hoe we de sport op vele gebieden kunnen verbeteren. We zijn pas twee jaar bezig, maar ik ben optimistisch de komende jaren de voordelen van ons werk gaan zien."

Volgens Brawn is het lastig om zijn huidige baan te vergelijken met het technisch directeurschap van een Formule 1-team. "In dit werk is de dynamiek anders. In een team heb je hoogte- en dieptepunten van de races en het voelt geweldig als je een race kan winnen. Als je een race verliest, baal je stevig. Dit voelt niet helemaal hetzelfde, want we hebben hier onze eigen race. Onze race draait om het verbeteren van de auto's en de sport en die verloopt geleidelijker." 

"Ik geniet er wel van en ik geniet ervan dat ik onderdeel ben van dit team. Ook geniet ik van de huidige veranderingen in de Formule 1. Ik denk dat we een redelijk aantal jaren hebben om ons doel te bereiken. Ik zie dat de richting goed is en ik zie dat er dingen gebeuren. Zoals ik al zei, wil ik graag dat ze sneller gaan. Dat is echter niet altijd mogelijk. We gaan al wel in een veel betere richting dan toen ik hieraan begon."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • barghest

    Posts: 348

    Mischien heb ik er geen verstand van of ben ik blind, maar ik zie nog helemaal geen veranderingen laatstaan dat ik het de goede kant op zie gaan.

    • + 0
    • 6 jan 2019 - 12:56
    • NicoS

      Posts: 12.973

      Ik denk het eerste...;)

      • + 2
      • 6 jan 2019 - 13:00
    • barghest

      Posts: 348

      Ja dat lokt mijn reaktie wel uit hé die opmerking inkoppertje

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 13:05
  • Ontwikkeld zich in de juiste richting?? De uitgang??

    • + 1
    • 6 jan 2019 - 13:05
    • Dat de verbrandingsmotor op zijn retour is kan Brawn ook niet veranderen, dat is gewoon een kwestie van tijd (evolutie). Maar door het invoeren van nieuwe aerodynamische regelgeving, (en vanaf 2021 een budgetcap) doen hij, en LM wel hun best om het racen en de competitie te verbeteren imo.

      • + 1
      • 6 jan 2019 - 14:34
    • barghest

      Posts: 348

      @schwantz f1 kijken we voor de beleving, tenminste ik wel en wie ik irl ken ook. Personelijk is voor mij de beleving een stuk minder geworden en dan zeur ik niet over het motor geluid.
      Drs, banden sparen, benzine sparen.
      Wie kan vandaag de dag nog echt goed zien wie zijn ers gebruikt?
      Was ten tijde van kers beter vind ik zelf.

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 14:43
    • Barghest... Zelfs al gaat F1 elektrisch... geluid valt te editon. Audi heeft in een youtube fillmpje een heel mooi elektrisch sportief geluid ontwikkeld voor de elektrische modellen. Dat Formule E er niks mee doet is jammer maar je kan echt een heel mooi een bruut geluid krijgen.

      Barghest... ERS gebruikt een coureur niet meer. Ze kunnen alleen t opsparen controleren. De ERS afgifte wordt computergestuurd afgegeven.

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 15:01
    • barghest

      Posts: 348

      @tyla dat is ook wat ik bedoel niemand kan het meer goed zien dus kunstmatig voegt niks toe en geeft geen extra beleving.
      En over het geluid zei ik ook daar zeur ik niet eens over want dat is voor iedereen anders ik mis het gejank wel maar niet perse zo erg dat ik het super jammer vind.

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 15:22
    • Klopt Tyla, dat gaat helemaal computergestuurd uiteraard, echter kan een coureur nog steeds ERS manueel gebruiken om bijv in te halen of te verdedigen.

      Depending on his needs, the driver can also adapt electric deployment himself and unleash more power in a specific sector of the circuit.

      “There can be scenarios that differ from what was initially planned, like when a driver wants to overtake another car,” Taffin further explained. “We know the move must be made on this particular straight so we’ll have to save energy somewhere else. That’s a typical example of bespoke electric deployment.”

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 16:23

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 23 nov 1954 (66)
  • Geb. plaats Ashton-under-Lyne, Lancashire, England, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar