user icon

Burgemeester Zandvoort: "Gemeente klaar voor Formule 1-race"

  • Gepubliceerd op 05 jan 2019 16:35
  • comments 29
  • Door: Bjorn Smit

De gemeente Zandvoort ziet het helemaal zitten om de Formule 1 in 2020 terug naar Nederland te halen. Dat werd duidelijk bij de nieuwjaarstoespraak van burgemeester Niek Meijer, die gehouden werd op Circuit Zandvoort.

Het Formula One Management toonde eind 2020 al interesse in een Formule 1-race op Zandvoort en daarvoor is al een concreet aanbod gedaan. Volgens Meijer is de gemeente Zandvoort klaar voor de organisatie van een Grand Prix en ligt de bal nu bij het circuit, die het benodigde budget bijeen moet halen. Om duidelijk te maken dat de gemeente er helemaal klaar voor is, kwam Meijer in een raceoverall en een helm het podium op.

Meijer hoopt dat er snel duidelijkheid komt over een eventuele race. "De Formule 1 kan in ons land op een groot draagvlak rekenen. Dat is inmiddels aangetoond." De inwoners van het gebied rond Circuit Zandvoort zijn volgens onderzoek van de IJmuider Courant erg enthousiast over een eventuele Grand Prix, maar buurgemeenten zetten wel de hakken in het zand. Bloemendaal en Heemstede hebben dat door middel van moties gedaan. Ze vinden het 'zeer onwenselijk', en bij een echte terugkeer eisen ze dat bezoekers uitsluitend met het openbaar vervoer of de fiets komen.

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Assen is er ook klaar voor en reeds verder dan zandvoort.

    • + 8
    • 5 jan 2019 - 16:41
  • dan zal het nog even duren als het F1 management eind 2020 interesse gaat tonen. Wordt het toch Assen.

    • + 6
    • 5 jan 2019 - 17:01
    • Ik dacht precies hetzelfde haha

      • + 0
      • 5 jan 2019 - 18:17
  • walter33

    Posts: 697

    Hahahaha ze zijn er klaar veur,hoe wil je 100.000 mensen en auto s of meer op Zandvoort kijlen?????

    • + 1
    • 5 jan 2019 - 17:06
    • parkeerplaatsie maken en niet jaaaaaanken om files? Je kan er ook lopend heen. Pak een willekeurige kust en volg hem totdat je die stofzuigers hoort.

      • + 2
      • 5 jan 2019 - 17:27
    • tjoeke tjoeke puf puf met de trein?

      • + 0
      • 5 jan 2019 - 17:53
    • 100.000 bezoekers betekent nog niet 100.000 autos. Wel eens van carpoolen en de trein gehoord? Of mensen die in Zandvoort wonen gaan gewoon lopend. Verder... Tja je moet je natuurlijk wel een beetje op files instellen, maar dat is wel vaker hier in Nederland

      • + 0
      • 5 jan 2019 - 18:19
    • @SAMBALBEI , die mensen in Zandvoort hebben denk ik ook weinig andere opties ,dan te voet ergens heen te gaan dat weekend .

      • + 1
      • 6 jan 2019 - 00:39
    • presic

      Posts: 21

      Trein is een optie, en ik denk dat de NS mee zal werken met een aangepast programma voor de trein.
      En dan nog, de wegen naar en bij Zandvoort staan in de zomer wel vaker vol, zo is het nu eenmaal.
      Parkeerplaatsen zijn ERG eblangrijk. Een paar decennia geleden, in en rondom Spa of Zolder ging ik nog wel eens naar de F1. Nou, parkeren in een bemodderde wei 3 kilometer lopen weg was een algemene optie. Betaald parkeren nog wel. Zandvoort zal dat al beter doen. Dan wat busses op en neer en je komt er wel.
      Herenner je je Paul Ricard 2018? Dat was Helemaal Prut, met het vervoer. Zo erg is het zowieso al niet in Zandvoort.

      Komt goed. En ik ga kijken!

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 04:53
    • Bij de Marboloro Masters waren vroeger ook 120.000 mensen. Stond je wel tot 8 uur 's avonds te wachten tot je het dorp weer uit kon met de auto, maar dat is bijvoorbeeld in Spa en Hockenheim niet anders.

      • + 0
      • 6 jan 2019 - 14:20
    • d@nny

      Posts: 2.459

      Gewoon lang weekend Centre Parcs boeken en je bent klaar :-)

      • + 0
      • 7 jan 2019 - 12:50
  • Assen is dus back-up?

    • + 0
    • 5 jan 2019 - 17:09
  • Roodkapje

    Posts: 61

    Zandvoort is vooral druk met media en PR zaken. Ze kunnen zich beter gaan richten op geld binnenharken en die oude meuk opknappen, anders wordt het helemaal niks.

    • + 2
    • 5 jan 2019 - 17:09
    • twslex

      Posts: 570

      Welk zandvoort bedoel je dan, gemeente of circuit?

      • + 1
      • 5 jan 2019 - 17:27
    • Roodkapje

      Posts: 61

      Beide

      • + 1
      • 5 jan 2019 - 20:18
  • Hoe goud zou dat zijn. Lijkt me ook echt een RB baantje. Maar dan moet het wel binnen 2 jaar gebeuren.

    • + 0
    • 5 jan 2019 - 17:26
  • Hoeveel Meijers zijn er wel niet nodig dan om die ouwe bende op te knappen, en een beetje F1 waardig te maken? Om over het ophoesten van de enorme fee nog maar te zwijgen.

    • + 1
    • 5 jan 2019 - 17:58
  • hugenholz

    Posts: 364

    Het is al geregeld joh, ik was gisteren bij de nieuwjaarsreceptie. Volgens verschillende bestuurders uit Zandvoort is het wachten op "het persmoment van Bernard".

    • + 1
    • 5 jan 2019 - 18:10
  • Het wachten is op de eerste linkse grappenmaker die naar de rechter stapt.... Weten ze het sowieso 6 , 7 jaar tegen te houden...

    • + 1
    • 5 jan 2019 - 18:14
    • Reno

      Posts: 1.575

      @Beschuit, niet weer hè.
      Heemstede en Zandvoort hebben voornamelijk rechts gestemd.
      Daar kwamen dan ook de moties tegen vandaan.

      • + 1
      • 5 jan 2019 - 18:45
    • Een lokale bevolking , links of rechts, die wat zeurt over eventueel overlast van verkeer is toch heel wat anders dan als er serieus actie komt van, laat ik netjes blijven, milieu lieden.. Schrijf het maar op en dan hebben we het er nog wel is over ...

      • + 0
      • 5 jan 2019 - 18:51
  • Willem82

    Posts: 59

    Dit is allang in kannen en kruiken. DTM gaat naar Assen om ruimte te maken voor de verbouwingen en aanpassingen die medio 2019 gaan beginnen om op tijd klaar te zijn.

    • + 0
    • 5 jan 2019 - 18:33
    • KoBus

      Posts: 2.382

      Kan de Oranje-familie mooi meehelpen met schilderen en zo, doen ze ook altijd tijdens de landelijke klusdagen. Willempie in een overall en kwast in de hand.
      Maxima kan wel wat gras maaien en de dochters, tja die kunnen wel de konijntjes van het circuit halen - anders wordt het zo'n zooitje ...
      Bernard mag niet meer schilderen, heeft al te veel dampen binnengekregen ....
      En Trix, die is kunstenares dus die houden we voor het opschilderen van de borden.

      Gewoon een leuk familieweekend voor Oranje van maken - TOPPIE

      • + 1
      • 5 jan 2019 - 19:28
    • gijzje

      Posts: 369

      ssssstt niet te hard in Assen denken ze dat ze de DTM van Zandvoort genomen hebben, ze wisten daar niet dat dat Zandvoort het liet gaan voor andere plannetjes....

      • + 1
      • 5 jan 2019 - 19:31
    • Willy kan mooi ff met de Audi en caravan de nieuwe lay-out testen

      • + 1
      • 6 jan 2019 - 00:28
  • Taures

    Posts: 1.060

    Of te 🏇 paard goed voor de milieu.

    • + 0
    • 6 jan 2019 - 09:47
  • Nee, eerst komt de Formule E naar Zandvoort, gek op stratencircuits met slecht asfalt.

    • + 0
    • 6 jan 2019 - 13:03
    • gijzje

      Posts: 369

      Bij mijn weten is het vorig jaar opnieuw ge-asfalteerd dus weer een non-opmerking

      • + 0
      • 7 jan 2019 - 07:55
  • Venlo

    Posts: 83

    Geld kan niet het probleem zijn nu de datum vast staat in Mei 2020 .
    Dit wordt 10 tot 15 jaar goed geld verdienen aan de NL grand prix .
    En reclame voor een Vakantie aan de Amsterdam Beach ;-)

    • + 0
    • 7 jan 2019 - 00:03

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar