user icon
user icon

Grosjean werkt al sinds 2012 met een psycholoog

  • Gepubliceerd op 07 dec 2018 07:33
  • comments 21
  • Door: Niels Langenberg

Romain Grosjean heeft onthuld dat hij al sinds 2012 regelmatig bij een psycholoog langsgaat. De Fransman veroorzaakte dat jaar tijdens de Grand Prix van België een grote startcrash en dat was hem dus niet in de koude kleren gaan zitten. 

"Het was een moeilijk weekend. Mentaal gezien ging het toen een aantal dagen echt niet goed met me. Ik kon niet helder meer nadenken en kon er ook niet aan denken om weer in de auto terug te keren", zegt de Fransman tegenover The Players' Tribute. 

Daarna is Grosjean dan ook af gaan spreken met een psycholoog. "Een aantal maanden voor het gebeuren in Spa was ik in Parijs voorgesteld aan een psycholoog en na Spa ben ik regelmatig met haar gaan afspreken en dat duurt tot op de dag van vandaag nog steeds voort."

"Onze sessies hebben mijn carrière en leven veranderd. Daar is geen twijfel over mogelijk. De Formule 1 gaat namelijk echt in je hoofd zitten. Als rijders zijn we geïsoleerd en fouten die wij maken hebben impact op een team van honderden mensen in de hele wereld", geeft Grosjean aan waarom hij het er zo moeilijk mee had.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Een keer in de week langs de psycholoog voor een “sessie” niks mis mee;)

    • + 1
    • 7 dec 2018 - 08:02
    • Een keer in de week?
      Bent u soms een psycholoog?
      Ziet u werk aankomen?

      Hihihi...

      • + 2
      • 7 dec 2018 - 08:15
    • Grosjean's geintje in Spanje dit jaar is i.i.g. voer voor psychologen

      • + 0
      • 7 dec 2018 - 11:38
    • Nou, als ie al 6 jaar bij dezelfde schrink loopt zou ik maar eens rap een andere/betere gaan zoeken....
      Maar z'n psycholoog zal ook wel een Fransman zijn..?

      • + 0
      • 8 dec 2018 - 13:51
  • ringo

    Posts: 2.710

    help niet precies :)

    • + 1
    • 7 dec 2018 - 08:05
  • A1GP

    Posts: 191

    Niet om het artikel af te kraken, maar volgens mij was dit ook een gespreksonderwerp in de podcast van F1 waarin hij werd geinterviewd.
    Ik wist het in ieder geval al.

    Voor de rest, niets mis mee denk ik. ieder zijn behoeftes.

    • + 3
    • 7 dec 2018 - 08:20
    • Ja ach, hebben we wat te lezen deze lange beroerde natte koude winter

      • + 0
      • 7 dec 2018 - 14:37
  • Je kan van Grosjean vinden wat je wil, maar hij zorgt vaak wel voor actie of gebeurtenissen in een meerdere race weekenden (en dat is best fijn als veel races al saai genoeg zijn).

    Je zou in hem een soort betere versie van Maldonado kunnen zien. Grosjean is soms bloedsnel en goed (kijk maar naar sommige podiumplekken en sommige sterke optredens met Haas) maar maakt soms ook de meest ondenkbaar domme fouten. Totaal niet constant dus (en bij Maldonado was dat nog vaker zo).
    En zo een inconstante coureur zie ik dan liever dan een ‘rondjesrijder’ die nooit opvalt.

    Ook Magnussen heeft trouwens wel zijn momenten, alleen lijkt dat vaker goed af te lopen.

    Ervan uitgaande dat 2019 Grosjeans laatste jaar bij Haas zou worden, wie zien jullie als geschikte opvolger voor dit toch wel mooie stoeltje bij een subtop team?

    • + 0
    • 7 dec 2018 - 08:53
    • In Barcelona en Baku liet hij iets zien, waarom hij eigenlijk ook weer niet dat zitje verdient. En ja, hij is af en toe bloedsnel. Maar ook heel inconsistent.

      Vergne zou ik graag in dat zitje willen zien.

      • + 0
      • 7 dec 2018 - 09:18
    • Vergne (maar ook Buemi en Alguersari wat ik misschien weer verkeerd schrijf) vond ik allemaal zo slecht nog niet. Maar om nu nog terug te keren... ik weet het niet.
      Vergne was wel zo iemand die gewoon lekker vaak in de punten race en goed met banden om kon gaan. Op zich een interessante keuze. Destijds had Haas natuurlijk ook gewoon Vergne moeten nemen in plaats van Gutierrez. Gutierrez had helemaal niets meer te zoeken in de F1.

      Persoonlijk zie ik Perez graag naar Haas gaan. Maar die zit natuurlijk al bij Stroll India.

      • + 0
      • 7 dec 2018 - 09:24
    • Gutierrez verdient sowieso dat zitje niet. heeft niks laten zien.

      Perez vind ik ook wel een coureur voor Haas ja. Wehrlein zie ik ook nog graag terugkeren, alsmede Vandoorne.

      • + 0
      • 7 dec 2018 - 09:41
    • Grosjean kan snel rondjes rijden, maar dat is dan ook werkelijk alles. Zodra hij op gevoel moet rijden is het 10 keer niks.

      Kijk maar eens hoe Grosjean een bocht aanremt als hij een concurrent wil uitremmen. Regelmatig remt hij eerst te vroeg, laat dan zijn rem los en mist vervolgens de bocht of raakt een andere coureur.

      Ook in de regen is Grosjean 1 van de minst getalenteerde coureurs. Maar zelfs als het gaat om banden opwarmen achter een safety car is het niet verassend dat als er iemand crasht dat het dan Grosjean moet zijn. Ook zijn spin in Spanje waarbij Grosjean vol op het gas blijft staan komt omdat Grosjean in die situatie niet weet hoe hij controle over zijn wagen moet houden.

      Wat mij betreft is Grosjean iemand die al te lang in de F1 zit.

      • + 1
      • 7 dec 2018 - 11:07
  • Ik kan me dat helemaal voorstellen en mooi dat Romain er open en eerlijk over is.
    Het kan een enorme druk zijn lijkt me, als je als coureur alleen in de wagen zit en beseft dat jij het werk van honderden mensen moet afmaken.
    Al moet je denk ik die knop weten om te zetten en dat soort gedachten niet laten meespelen, maar ik zie Grosjean als een gevoelige jongen.
    Een totaal ander type als Max, dat lijkt me zo iemand die als hij zijn vizier sluit enkel en alleen met zichzelf en de race bezig is, meer egocentrisch type al is dat in deze situatie zeker niet negatief bedoeld! Misschien maakt dat wel dat hij een wat stabielere coureur is

    • + 1
    • 7 dec 2018 - 08:56
  • Gasten moeten gewoon is een maandje in een ziekenhuis gaan werken... Dan zien ze misschien dat het F1 gebeuren maar een niks-zeggend spelletje is..

    • + 0
    • 7 dec 2018 - 09:07
  • niet echt een onthulling aangezien dit toendertijd al meteen bekend werd. Als ik me niet vergis was het zelfs een vereiste van Lotus

    • + 2
    • 7 dec 2018 - 09:08
  • RdB

    Posts: 168

    Voor mij werk koken rustgevend en inspirerend. Misschien ook iets voor hem.

    • + 0
    • 7 dec 2018 - 09:21
    • Koken is reeds een grote passie van Grosjean meen ik gelezen te hebben!

      • + 1
      • 7 dec 2018 - 09:35
  • Er zijn heel veel topsporters die mentale begeleiding krijgen door een (sport)psycholoog. Op zich niets bijzonders.

    • + 2
    • 7 dec 2018 - 09:39
  • josdaboss

    Posts: 318

    Zou mijn geld terug vragen

    • + 2
    • 7 dec 2018 - 10:02
    • hoezo? Werkt perfect, vlak voor de race in Baku had Romain nog een uitgebreide sessie...

      • + 0
      • 7 dec 2018 - 10:05
  • Als iemand een foto van mevrouw de psychologe heeft, kan ik beter inschatten of ik ook een afspraak wil maken ;)

    • + 1
    • 7 dec 2018 - 12:46

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 153
  • Podiums 1
  • Grand Prix 102
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (33)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar