user icon


Bottas: "Van plan iedere race te gaan rijden alsof het mijn laatste is"

  • Gepubliceerd op 30 nov 2018 14:49
  • comments 31
  • Door: Niels Langenberg

Valtteri Bottas is van plan om volgend jaar iedere race te gaan rijden alsof het zijn laatste is. De Fin beleefde in 2018 een teleurstellend seizoen, won geen enkele Grand Prix en dat terwijl hij zijn teamgenoot Lewis Hamilton kampioen zag worden met elf overwinningen.

"Deze sport is grappig, want je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren. Maar ik denk dat het voor mij de juiste mentaliteit is wanneer ik volgend seizoen benader met het gevoel dat ik niets te verliezen heb. Ik wil er gewoon voor gaan en iedere race rijden alsof het m'n laatste race is. Ik denk dat dat het goede plan is", zegt hij tegenover Autosport. 

"Met het team hebben we de snelheid in de kwalificatie en de race besproken en geanalyseerd. Gemiddeld ben ik dit jaar beter geweest vergeleken met mijn teamgenoot. Dat is positief, maar de resultaten zijn dat niet. Dus we moeten analyseren waarom de resultaten er niet waren. Soms was het pech, maar soms waren er ook andere redenen. Qua prestaties was dit jaar beter, maar de resultaten waren vorig jaar beter."

"Wanneer je in deze sport tijd hebt om na te denken, dan denk je aan verschillende dingen. Het belangrijkste is om te denken dat je de sterkste bent, dus ik heb mezelf nooit verteld dat ik hier niet goed genoeg voor ben. Dus daarom ben ik teleurgesteld over het afgelopen seizoen. Ik weet dat ik beter kan en dat is het belangrijkste."


Reacties (31)

Login om te reageren
  • Gemiddeld sneller??

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 14:49
    • Alternative facts

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:06
    • FredKroket

      Posts: 51

      Hij bedoelt dat hij gemiddeld sneller was dan 2017 ten opzichte van zijn teamgenoot. Niet dat hij gemiddeld sneller is dan Hamilton dus, maar dat hij dit jaar gemiddeld dichter bij Hamilton zat.

      Nu lijken de volgende statistieken dit helaas te ontkrachten ->

      2018: www.redditPUNTcom/(...)race_pace_analysis/

      2017 (Helemaal naar beneden scrollen)
      imgurPUNTcom/a/SEEqP5r

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:16
    • Volgens mij is het artikel al een beetje aangepast. Of ik las toevallig iets heel anders.

      Maar goed, al zou het zo zijn dat Bottas nu dichter bij Hamilton zit dan betekent het alleen dat Bottas in 2017 nog slechter was. Het lijkt me voor Bottas beter om te spreken van een minder jaar dan proberen aan te tonen dat hij altijd te langzaam is.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:26
    • Door zo'n reactie weet je al dat het nooit wat word. Hamilton geeft 75-80% en is alsnog ruim sneller. Ik voorspel een rijdersswap in 2019.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:40
    • @Superspecial, daar houdt Bottas zelf ook rekening mee. Hij gaat iedere race rijden alsof het zijn laatste is.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 16:16
  • WjayW

    Posts: 196

    "Gemiddeld ben ik beter geweest dan mijn teamgenoot."

    Ben erg benieuwd naar de analyses die dat uit zouden moeten wijzen, geloof er namelijk geen snars van.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 14:52
    • MisterT

      Posts: 1.571

      Beter geweest hehe, 11-0 gemiddeld weinig beter aan.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:57
  • Paniekmodus aan?

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 14:57
  • MGF1999

    Posts: 92

    Heel reëel. De kans is namelijk ook groot dat het zo is volgend jaar.

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 15:04
    • Dat dacht ik nu ook... het kan zomaar eens waarheid zijn in 2019

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:05
    • yep, ook mijn eerste gedachte.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 15:31
  • Doe dat nou maar niet. In 2016 ging je (Bottas) ook agressiever rijden. Dat resulteerde in een hoop uitvalbeurten.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 15:10
    • Ik voorspel inderdaad een aantal crashes in Ronde 1 ja. Daar heeft hij een hele historie mee als hij zich probeert te bewijzen

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 16:46
  • Loveleyboy

    Posts: 68

    Als die net zo rijdt als zijn laatste race, komt ie niet ver....

    • + 1
    • 30 nov 2018 - 15:12
    • Hahaha scherp. Hoe je er ook tegenaan kijkt is die uitspraak niet echt heel positief 😂😂😂
      Als ie pech heeft kan iedere volgende race ook zn laatste zijn 😬

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 21:07
  • Fibonacci

    Posts: 481

    Nee Bottas, volgend jaar wordt het niet beter. Je twijfelt, bent minder geconcentreerd dan je concurrent, maakt meer kleine foutjes. Dat wordt volgend jaar niet beter. Dat zit in je DNA. Max wordt in 2019 kampioen. Of, Hamilton haalt zijn zwaarst bevochten kampioenschap binnen met één punt verschil met Max.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 15:16
  • SEN1

    Posts: 529

    Hij beseft gewoon dat Toto, Ocon alsvast klaar heeft gezet.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 15:22
    • NFS1

      Posts: 194

      Waarom zou MB Ocon in gaan zetten? Ze hadden in de zomer RIC voor het grijpen maar lieten hem lopen. Inmiddels doet iedereen bijzonder dramatisch over de verrichtingen van Bottas, inclusief hij en MB zelf. Maar die zijn ook niet vies van toneelstukjes opvoeren.
      Als je naar de tweede helft van het seizoen kijkt dan heeft Bottas persoonlijk heel wat roet in het eten gegooid van een mogelijke Ferrari come-back. Heel handig dat hij meestal VOOR de beide Ferrari's weet te kwalificeren. Hierdoor kon HAM lekker rustig voor beide Ferrari's uit cruisen of naar ze toe rijden.
      Wellicht dat andere veld verhoudingen MB doet besluiten om andere strategieen toe te gaan passen. Maar elke strategie heeft zijn prijs.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 16:08
    • @NFS1, Grote kans dat Mercedes door grotere concurrentie wel gedwongen wordt om een andere strategie te gaan volgen.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 16:19
    • Skimi

      Posts: 304

      Vergeet niet dat een zekere coureur mss een prestatie clausule heeft in zijn contract, ocon is dan snel vetgeten

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 17:45
    • Denk nou maar niet dat het stimulerend werkt dat een reserve klaar staat om het stoeltje over te nemen. Ik zie dat Bottas onder druk in de race veel minder presteert. Hij kan zeker snelle rondjes rijden, maar dat is slechts 1 aspect van het racen. Hij mist de kwaliteiten en zal volgend jaar in de loop van het seizoen al uit zijn lijden worden verlost denk ik.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 17:49
  • Trulla

    Posts: 1.283

    'Gemiddeld' is inderdaad een goede omschrijving voor Bottas.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 15:25
  • Persoonlijk denk ik niet dat hij Lewis gaat verslaan maar je weet maar nooit. Een paar jaar geleden dacht ook (bijna) iedereen dat Rosberg nooit het WK zou winnen maar....het is hem toch maar gelukt. Ik vond wel dat Rosberg toen meer ballen had dan de vorige jaren .Hij ging het duel aan met Lewis wat hij de vorige jaren niet (of toch minder ) deed.Dit gaf wel mooie duels vond ik . Als Valtteri zich ook eens wat harder opstelt en eens NOOO durft te roepen tegen Toto zou wel leuk zijn maar dat ligt volgens mij niet in zijn aard .

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 15:46
    • Bottas mag de veters van Rosberg nog niet strikken. Waardeloze vergelijking

      • + 1
      • 30 nov 2018 - 21:00
    • Mee eens tieske ik heb nico heel hoog staan.

      • + 0
      • 30 nov 2018 - 22:59
  • John6

    Posts: 2.960

    Hij moet wat zeggen, hij is achter Max geëindigd, als je een betere auto hebt is elk woord teveel.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 15:55
  • pcbeem

    Posts: 661

    Tsja titel zegt alles aangezien het ook zo kan zijn......

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 16:12
  • sadosalo

    Posts: 198

    Toto had niet de lef om Daniel te nemen toen de mogelijkheid er was omdat die weleens sneller kon zijn dan Lewis. Nu zit Toto met een probleem Ocon is echt niet zo goed als LeClerc of Max en Bottas is eigenlijk wel een goede 2e coureur voor het team maar niet als hij zich wil bewijzen tegenover Lewis dan krijg je hetzelfde als met Alonso, Button & Rosberg omdat Lewis niet tegen de druk opgewassen is en op zijn zenuwen werkt word hij een bitch in de proces. Go RBR/Honda Max 2019 kan niet wachten op Australia.

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 18:54
  • Duffeling

    Posts: 124

    Gaat ie dan ook elke race met een speciale helm en livery rijden?

    • + 0
    • 30 nov 2018 - 19:49
  • Hij heeft als eerste mercedes coureur sinds deze motorformule mogen ervaren dat ook de Mercedes soms pech kan hebben, zeker aan het begin van het jaar ging Bottas meer dan fatsoenlijk, inBaku is er meer geklapt dan een achterband, daar hield zijn seizoen 2018 al eigenlijk op.
    5e inde einstand van de rijders in de auto van de wereldkampioen? Dat is geen reclame voor jezelf.

    • + 0
    • 1 dec 2018 - 02:42

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 994
  • Podiums 35
  • Grand Prix 95
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (30)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel


Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar