user icon

Bottas over teamorder: "Het was meer de manier waarop, ik had het niet verwacht"

  • Gepubliceerd op 05 okt 2018 05:13
  • comments 18
  • Door: Niels Langenberg

We zijn inmiddels alweer neergestreken in Japan, maar het gaat daar nog steeds een beetje over de vorige race in Rusland. Er werden toen onverwachts teamorders uitgedeeld aan Valtteri Bottas en de Fin zegt nu dat hij die wellicht wel had kunnen verwachten. 

"Het team was duidelijk bezorgd over de banden van Lewis en ze hebben me eigenlijk richting de tweede plaats gewezen om hem te beschermen. Ik wilde mijn positie houden, maar Lewis kon een positie verbeteren en dan geen risico lopen ten opzichte van Sebastian Vettel. Hij had tenslotte een blaar op één van zijn achterbanden."

"We hebben deze situatie niet in detail besproken en denk dat het daarom een beetje verwarrend was op dat moment. Wanneer ik er nu op terugkijk, had ik het wellicht kunnen verwachten. Maar het was meer de manier waarop. Ik had niet verwacht dat het op die manier zou gaan."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • leikew

    Posts: 109

    Jammer, ik had hem wel de eerste plaats gegund. Niet netjes van Mercedes.

    • + 0
    • 5 okt 2018 - 05:26
    • Beetje naïef van hem, toen Bottas van Williams overkwam voor Rosberg, wist iedereen wat de bedoeling was langs Hamilton, behalve Bottas zelf dus?!

      • + 0
      • 6 okt 2018 - 01:40
  • Politik

    Posts: 6.495

    Volgens mij was dat verhaal van die banden een drogreden en wilde Mercedes met Hamilton gewoon lekker uitlopen op Vettel.
    Want die 43 punten waren gewoon in de pocket.
    Bovendien waagde Hamilton nog een inhaalpoging bij Verstappen, die toch nog naar binnen moest. Met slechte banden doe je dat niet.
    Bottas laat zich hier denk ik gewoon voor de gek houden.

    • + 3
    • 5 okt 2018 - 07:07
    • schubrug

      Posts: 7

      Idd, waarom nog verder je banden vernielen met een inhaalactie? Als zijn banden echt zo slecht waren was hij er gewoon achter blijven hangen. Mercedes probeerde het zo gewoon niet zo slecht te laten lijken.

      • + 1
      • 5 okt 2018 - 08:47
    • Inderdaad Politik. Hamilton reed daarna doodleuk ook nog even de snelste raceronde op dat setje.

      • + 1
      • 5 okt 2018 - 11:18
    • Op het moment dat Bottas in de DRS kwam van Verstappen en een inhaalpoging zou kunnen wagen moest Bottas in dezelfde ronde nog opzij voor Hamilton.

      Dat zegt al genoeg. Ze waren gewoon bang dat Bottas wel voorbij Verstappen zou komen en Hamilton erachter zou blijven hangen. Dan werd het moeilijker om later in de race nog een teamorder uit te voeren.

      Bottas vroeg over de radio nog waarom Hamilton niet voorbij Verstappen ging.

      • + 0
      • 5 okt 2018 - 14:51
  • LimboF1

    Posts: 4.726

    Het is duidelijk een gebroken man, de teamorder van Mercedes die in mijn ogen niet nodig was heeft toch een behoorlijke deuk achtergelaten.

    • + 1
    • 5 okt 2018 - 08:08
  • De laatste twee races krijgt 'ie kado van Lewis. Die 3 rondes voor de finish met veel radioverkeer en een opzichtige manouvre de leiding aan z'n teamgenoot geeft. Op het podium zorgt Lewis ervoor dat toch echt Bottas in het middelpunt staat en in het interview achteraf zal hij zeggen dat 'Valtteri deze race gewoon sneller was', met een vette knipoog in de camera van de 5-voudig wereldkampioen.

    Het zal je teamgenoot maar wezen..

    • + 1
    • 5 okt 2018 - 08:09
    • Het is een prachtig toneelstuk van Hamilton.
      Bottas kan het hem niet moeilijk maken op een enkele uitzondering na. Hamilton zal Bottas qua raceprestaties daarom niet al te serieus nemen.

      • + 1
      • 5 okt 2018 - 09:30
  • Denk dat er nu genoeg over gesproken is.
    Ik zou zeggen, let it go and focus on the next race.

    • + 0
    • 5 okt 2018 - 08:25
  • Roy

    Posts: 2.172

    "Wanneer ik er nu op terugkijk, had ik het wellicht kunnen verwachten"

    Toen hij tekende voor MERC. ; een besluit die nogal halsoverkop genomen moest worden ivm de exit van Rosberg.

    Mercedes wou geen 2 kemphanen meer in 1 hok. En geef ze eens ongelijk dat ze Lewis de nr. 1 positie geven. Bizar goede coureur ; en zeker nu is hij in topvorm!

    Toen Bottas tekende ; wist toch iedereen dat hij Lewis hulpje zou worden....

    • + 2
    • 5 okt 2018 - 09:00
    • sailor

      Posts: 10.268

      Toch deed Bottas aan het begin van dit seizoen totaal niet onder aan Lewis , sterker , ik vond m zelf beter dan Lewis

      • + 1
      • 5 okt 2018 - 09:56
    • Probleem met Bottas is, is dat ie niet constant genoeg is. Lewis zie je groeien in een seizoen.

      • + 1
      • 5 okt 2018 - 11:19
    • Roy

      Posts: 2.172

      Mrstef85 / Sailor ; Dat bottas in het begin van het seizoen wat sterker leek. Dat kwam meer omdat Lewis nog niet in full-attack mode leek.

      Lewis lijkt dat wel steeds meer nodig te hebben, iets moet hem triggeren.

      • + 0
      • 5 okt 2018 - 12:28
  • "Blijf achter Verstappen, die moet nog pitten"
    2 ronden later:
    "Je moet Verstappen inhalen"
    2 ronden later, terwijl hij binnen DRS afstand van Max was:
    "Laat Lewis er voorbij in bocht 13"

    Dat was niet mooi.

    • + 1
    • 5 okt 2018 - 09:34
  • ja deze vond ik niet netjes, erg jammer dit!

    • + 0
    • 5 okt 2018 - 11:25
  • Hij is echt zo dom als hij er uit ziet... Of een geniale acteur...

    • + 0
    • 5 okt 2018 - 11:28
  • Ik kan mijn mond spoelen wat ik wil,en wat ik ook probeer, ik krijg die rare smaak maar niet uit mijn mond.

    • + 0
    • 5 okt 2018 - 16:44

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.338
  • Podiums 51
  • Grand Prix 120
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit