user icon

Kimi Raikkonen spreekt van verloren gevecht: "De banden gingen eraan"

  • Gepubliceerd op 02 sep 2018 16:51
  • comments 35
  • Door: Rutger Lauvenberg

Kimi Raikkonen moest nadat Vettel in de eerste ronde zijn auto beschadigde na een clash met Lewis Hamilton, de eer voor Ferrari hoog houden. De Fin wist de druk van Lewis Hamilton 45 ronden lang te weerstaan, maar de Ferrari had uiteindelijk te veel last van de bandendegradatie en dus pakte Lewis Hamilton de leiding in het hol van de leeuw en vergrootte hij zijn leiding in het wereldkampioenschap zelfs. Raikkonen werd echter voor zijn goede race beloond met de titel Driver of the Day, al zal dat de Fin nauwelijks opvrolijken.

Raikkonen was realistisch na de race: "De auto was snel genoeg, maar mijn banden gingen eraan en dus was het eigenlijk een verloren gevecht. Ik heb mijn best gedaan, maar het bleek helaas onmogelijk. het is verre van ideaal, maar dit was wat er in zat vandaag. We hebben het maximale resultaat gehaald. De banden waren gewoon niet goed genoeg vandaag en daarom moeten we genoegen nemen met P2."  

Reacties (35)

Login om te reageren
  • Had het hem zo gegund...

    • + 6
    • 2 sep 2018 - 17:06
    • Ik ook. Maar bandenmanagement is de verantwoordelijkheid van de rijder. En Lewis deed het gewoon beter. Met dank aan Bottas natuurlijk.

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:14
    • Zat ook tich rondjes tussen de leeftijd van kimi's en hamilton's banden.
      Ze zijn denk ik gewoon tevroeg naar binnen gekomen.

      • + 3
      • 2 sep 2018 - 17:20
    • Niks schuld van Kimi. Het team is er gewoon weer ingetuind. Steeds maar weer in die undercut te trappen. Hebben hem veels te vroeg op de softs gezet, niet alleen was dat slecht voor de bandenmanagement aan het einde van de race, maar hij kwam tevens veels te vroeg vast te zitten achter Bottas die nog meer dan een behoorlijk setje sloffen onder z'n Mercedes had.

      • + 4
      • 2 sep 2018 - 17:27
    • Kimi heeft niet genoeg zijn ballen getoond. En daarom verloren. Lewis gewoon zwaar klasse. Lewis toonde balken door vettek gelijk te pakken. Had die "verstandig " geweest had lewis dat niet gedaan. Dat is het verschil. Vroeger had kimi zich ook niet laten pakken. Toen bottas kimi ophield had die niet moeten pushen maar oo ham focussen daar heeft die zijn banden zelf verrot gereden.

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:42
    • En ga nou niet lopen piepen kimi fan alonso fan. Beide totaal niet realistisch als het om een andere rijder gaat welke niet tot jullie favorieten behoord. Als max zijn banden stuk gaan zou je zeggen ja moet die is volwassen worden en niet zo stampen als het niet nodig is. Snapje het concept.?

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:44
    • @SCHOUTEN RACING FAN moet er nu uit jou mond komen dat een ander niet realistisch is als het om een andere rijder gaat? ga weg je slaapt zelfs onder een Max dekbed... :)

      • + 4
      • 2 sep 2018 - 18:17
    • @ DUTCHKIMIFAN,Helemaal mee eens!
      Vettel verprutste het voor zichzelf en vervolgens liet Ferrari zich piepelen door Mercedes, uiteindelijk bleven de tifosi hierdoor zonder overwinning achter....
      En alles zag er nog wel zo goed uit voor de race.
      Vind het erg jammer voor Kimi, dit was een uitgelezen kans om een race bij te schrijven, en wat voor race!

      • + 0
      • 3 sep 2018 - 08:18
  • Wat ik ff niet snap, Meecedes doet een dummie, 2 zelfs, maar Ferrari moet toch gewoon lekker zelf nadenken? Ze hadden eigenlijk gewoon moeten wachten totdat Mercedes ging stoppen? Hamilton had 10 ronde versere banden. Dus tactisch is het weer mis gegaan.

    • + 2
    • 2 sep 2018 - 17:07
    • Punt was dat als Hamilton de undercut had, hij sowieso voor Kimi de baan op zou zijn gekomen.

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:10
    • waylon

      Posts: 2.268

      Als jij het snapt is het niet moeilijk meer.:-)

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:12
    • Wat bedoel je Waylon?

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:16
    • @Soccer98 Als je de snellere auto hebt (Ferrari in dit geval) moet je in principe nooit voor de undercut gaan. Al ga je maar een rondje later naar binnen dan je concurrent, komt het altijd goed (tenzij ze de pitstop vernaggelen). Nu ging Hamilton nog vrolijk negen rondes door voordat ie binnenkwam. Ze zijn er bij Ferrari dus gewoon weer zwaar ingetuind.

      • + 2
      • 2 sep 2018 - 17:32
    • Als je een rondje later gaat, verlies je altijd tijd. Kijk maar naar Vettel vorige week die in een ronde zo’n 1,5 seconde (schatting) verloor. Aangezien het verschil tussen Kimi en Hamilton nu constant onder de seconde lag, snapte ik de angst voor een Mercedes undercut.

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 18:01
    • Had Ferrari effectief de snelste wagen? Hamilton is nooit op meer dan een dikke seconde gereden...

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 18:53
    • Warlord

      Posts: 2.097

      Volgens mij is de Mercedes motor op racepace nog altijd de koning. Ferrari heeft het PK voordeel in de kwalificatie maar in de race blijft die Mercedes gewoon langer doorgaan op vol race vermogen. Kimi had deze race sowieso helaas nooit gewonnen

      • + 1
      • 2 sep 2018 - 19:35
  • Sowieso mag/kan Raikkonen niet winnen als Vettel vlak voor of achter hem rijdt, maar als hij de kans heeft krijgt hij vaak pech of zit het hem niet mee.

    • + 1
    • 2 sep 2018 - 17:12
  • Ongekend dat de hardste banden zo naar zijn grootje gereden zijn bij Ferrari.

    • + 0
    • 2 sep 2018 - 17:13
  • Kimi hoort gewoon contractverlenging te krijgen, punt!

    • + 5
    • 2 sep 2018 - 17:20
    • Zo is dat! Mee eens, punt.

      • + 1
      • 2 sep 2018 - 17:26
    • Helemaal mee eens

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 17:45
    • Hier ook, punt
      Altijd al 'n smaakmaker geweest, punt
      Schwantz heeft gelijk, punt

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 18:09
    • Morse code? maar idd ......

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 18:26
    • Ook helemaal mee eens zeker na zo'n topweekend en Leclerc erg zwak was.

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 18:53
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.914

    Mercedes was tactisch vandaag heer en meester. Ik vermoed dat zij hun kennis van de GP van Oostenrijk hier perfect hebben toegepast, maar deze keer in hun voordeel.

    In Oostenrijk werd Mercedes en zeker Hamilton dermate onder druk gezet dat Lewis direct na een pitstop vol moest pushen. Dat kunnen deze Pirelli's niet aan. Hamilton had dus, door het niet eerst rustig 'inrijden' van de banden, al zeer snel blaren.

    Vandaag zien we bij Kimi precies hetzelfde. Kimi stopt na de dummy van Mercedes. Hamilton knalt er zeer snelle ronden uit, waardoor Ferrari direct bij Kimi meldt dat hij moet pushen. In nog geen 10 rondjes zitten de (gigantische) blaren dan al op de achterwielen. Neem daar Bottas bij die Kimi lang in de vuile lucht extra laat glijden bij iedere chicane en de banden van Kimi zijn eraan.

    Mercedes heeft, zeker aan het begin van het seizoen, vaker tactisch geblunderd, maar vandaag waren ze heer en meester.

    • + 4
    • 2 sep 2018 - 17:22
    • Racefreak

      Posts: 269

      Hulde voor deze perfecte analyse. Al vond ik het echt superjammer want wat had ik Kimi die zege gegund zeg!

      • + 2
      • 2 sep 2018 - 17:51
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.914

      Hier nog 1. Ja, Hamilton zie ik erg graag winnen en kampioen worden, maar zelden heb ik meegemaakt dat ik het teleurstellend vond wanneer Hamilton de leiding pakte. Ik had het Kimi zeker gegund! Maar eerlijk is eerlijk, de betere coureur/het tactisch betere team van vandaag heeft wel gewonnen. Daar ben ik blij mee, maar kijkende naar Kimi (en Ferrari in Monza) toch eigenlijk ook weer niet....

      • + 2
      • 2 sep 2018 - 17:55
  • Geen excuses meer. RAI per direct uit de Ferrari. Tot 2x toe wil geeft de Ferrari piloot die nog in strijd is voor het wdc te kennen dat hij er langs wil. Maar ja Rai, zot van glorie, wil van geen wijken weten. Om dan, de ironie, achter Bot, die er geen graten in ziet de 2de viool te spelen, vast te komen zitten en als nog de overwinning uit handen te geven. Kon rai nou niet gewoon het zelfde als bot doen ? Vet laten passeren, ham zo veel mogelijk blokken en settelen voor de derde plek. Te gek voor woorden.

    • + 0
    • 2 sep 2018 - 18:44
    • Inderdaad, Kimi heeft niks meer te winnen, ben dan een kerel en volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 18:49
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.914

      Eens dat Ferrari het slimmer had moeten spelen door Kimi op te offeren, maar het is mij niet duidelijk of men hem deze orders wel had gegeven. Ik heb zelf nergens een teamorder gehoord of gezien. Of heb ik iets gemist?

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 19:08
    • Nee dat weet ik ook niet, maar Mercedes lacht hun zo vierkant uit..

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 19:20
    • Ik ben in juli nog in Italie geweest. En gek genoeg hebben ze daar ook televisie, kranten, internet etc. Je zou toch verwachter dat ze bij Ferrari ook hebben gehoord dat Merc Bottas ging opofferen.

      • + 0
      • 2 sep 2018 - 20:04
  • louc_

    Posts: 2.285

    Kimi je tijd is voorbij, botas speelt wel 2de viool.

    • + 0
    • 2 sep 2018 - 19:20
  • bram2003

    Posts: 51

    Nee kimi je had in het team belang moeten denken er is iets goed mis bij Ferrari volgens mij zijn er twee kampen een vettel en kimi kamp gemiste kans om de race te winnen
    Waar mercedes wel goede strategie hebben om bottas als 2 rijder te gebruiken dit was nooit gebeurd onder brawn als teamleider ze leren het nooit die italiaanen

    • + 0
    • 2 sep 2018 - 21:48
  • LimboF1

    Posts: 4.989

    Ik denk dat Kimi harder moest pushen om Lewis voor te blijven. Vettel zou hier minder problemen mee hebben gehad, omdat hij in de race sneller is. Ik baalde wel van de actie van Vettel, hij koos duidelijk een verkeerde lijn. Ik had Kimi de overwinning ook gegunt, maar had ook graag gezien dat Vettel dichter bij Hamilton was gekomen qua punten. Ik wil niet weer een Mercedes kampioen zien worden, dat moet dit jaar anders.

    • + 0
    • 3 sep 2018 - 09:11

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.514
  • Podiums 192
  • Grand Prix 241
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar