user icon

Weersverwachting België: weergoden laten zich mogelijk gelden boven Spa Francorchamps

  • Gepubliceerd op 20 aug 2018 15:31
  • comments 38
  • Door: Jeroen Jonkers

De Grand Prix van België wordt komend weekend zeer waarschijnlijk onder wisselende weersomstandigheden verreden. Verschillende weerstations, waaronder Weather.com spreken van een wisselvallig weekend met een stevige kans op neerslag. 

Vrijdag komt het kwik waarschijnlijk niet hoger dan 15 graden Celsius, terwijl ook de neerslagkans dan wel meevalt. Enkel in de ochtend is er sprake van 40 procent kans op neerslag, maar om 9 uur 's morgens zijn er nog geen Formule 1-auto's op de baan te vinden.

Eén dag later wordt het weer slechter op Spa. De temperatuur daalt een paar graden, terwijl de kans op neerslag stijgt. Tijdens de derde vrije training is de kans op regen ongeveer 50 procent, tijdens de kwalificatie wordt deze vooralsnog geschat op ongeveer 30 procent.

Zondag wordt het wederom ongeveer 15 graden Celsius en de neerslagkans blijft bungelen rond de 50 procent. Wel lijkt het met name op zondagochtend nat te worden, met neerslagkansen van ongeveer 65 procent rond 11 uur. Ook tijdens de race is er met 30 procent kans op neerslag genoeg kans op spektakel, maar zoals wel vaker zou het wel eens droog kunnen zijn op het moment dat de actie op de baan plaatsvindt.

Reacties (38)

Login om te reageren
  • Het kan vriezen en het kan dooien, ook is er kans op een zonnetje.
    Ze kunnen soms no het weer van morgen niet eens voorspellen, laten we maar gewoon rustig afwachten.
    De Bull houd dit jaar toch niet van natte pootjes.

    • + 2
    • 20 aug 2018 - 15:44
    • Ik zou hem toch maar voor de zekerheid een regenjaske meegeven.
      Het kmi spreekt van gans het weekend regenbuien.
      Eventueel ook botten (laarsjes) tegen de natte pootjes. ;-)

      • + 4
      • 20 aug 2018 - 16:02
    • Het nazomerweer in de Ardennen blijft onvoorspelbaar , mn auwelui hebben daar een huis ik verblijf daar wel mocht ik de race willen zien

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 17:39
    • MightyMax

      Posts: 831

      Klinkt allemaal leuk, maar zijn we vergeten dat de Red Bull niet werkt in de regen?

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 07:26
  • droopz

    Posts: 777

    je zult maar met je tentje naar SPA gaan, uren in de file staan om vervolgens je tent in de modder op te zetten.

    sommige houden er van sommige niet, ik daarentegen kijk gewoon lekker op TV.

    • + 2
    • 20 aug 2018 - 15:57
    • Ben 2 jaar geleden met 2 vrienden geweest. Geven géén zak om F1, maar wel een weekend om niet snel te vergeten zeiden ze :)

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 16:09
    • droopz

      Posts: 777

      klinkt goed! ik ga ook jaarlijks met vrienden een midlifecrisisweekend weg. maar hecht nogal veel waarde aan een bed en wat meer comfort.

      zo zijn wij 2 jaar terug met een minimaal budget een weekend op mallorca geweest in een hostel achtig iets, memorabel weekend geweest en dat zonder de ongemakken van modder /tent opzetten etc. :-)

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 16:13
    • Zoveel bier gezopen dat ze die kater van een week lang niet konden vergeten @speed ?

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 17:01
    • WC MAX

      Posts: 2.532

      Leuk al dat positieve! Ik moet nog gaan, maar krijg hierdoor toch mijn bedenkingen.
      Maar zolang er bier is, komt alles goed ;-P

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 18:37
    • Camping groen , minste last van modder.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 21:03
  • Het weer in de Ardennen blijft onvoorspelbaar. Misschien kunnen ze zondagochtend een inschatting maken of het tijdens de race droog blijft of niet. Let wel; een inschatting...

    • + 0
    • 20 aug 2018 - 16:11
  • DJJeffHax

    Posts: 638

    Ik blijf wel thuis. als de wind gunstig staat zet ik de venster wel open om die ronkers te horen. Ook al wonen wij er niet ver vandaan, de infra struktuur laat zich te wensen over naar het circuit. En wetende dat er momenteel in de regio heel veel wegwerkzaamheden zijn, nu dan weet je het wel.

    • + 1
    • 20 aug 2018 - 16:12
    • droopz

      Posts: 777

      fiets is geen optie of woon je ook te dicht bij de duitse grens?

      • + 1
      • 20 aug 2018 - 16:24
    • spa om de hoek en dan niet gaan? shame! :p

      • + 1
      • 20 aug 2018 - 16:33
    • @DJEFFHAX: als je vlakbij het circuit woont, waarom heb je dan geen Belgisch vlaggetje bij je naam?

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 16:34
    • droopz

      Posts: 777

      en u woont in de UK kan ik vanuit gaan?

      • + 2
      • 20 aug 2018 - 16:44
    • Joeppp

      Posts: 4.081

      Je moet nu op het circuit wonen om het geluid te horen al maakt de GP2 nog een aardig geluid.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 18:17
    • WC MAX

      Posts: 2.532

      @DJJEFFHAX
      Is er een mogelijkheid om de auto in jouw dorp te zeten en van daaruit met de fiets naar het circuit te gaan???

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 18:42
    • DJJeffHax

      Posts: 638

      @WC dat kan, maar het lijkt mij verstandiger dat je de auto in Malmedy zet en van daaruit met de fiets gaat.
      @Droops, ik en fietsen, in die bergen hier... nah. En ja ik woon dicht bij de Duitse grens (en van onze kan af gezien dicht bij de Belgische grens)

      Feit is ik woon precies tussen 2 circuits in (spa en de N-Ring), dus ik kan beide kanten op. Enige punt is mijn benen willen niet altijd mee, dus fietsen wordt al niks. En op het grote scherm kijken vind ik ook een prima optie met al die duitse F1 fans bij mij in de buurt. (kan ik ze ook af en toe lekker stangen) :P

      • + 0
      • 22 aug 2018 - 18:59
  • hopelijk nu wel een goede afstelling in de bulls. Kan ook wel gunstig voor Ver worden als het zaterdag tijdens de kwali droog is en zondag nat. hij heeft een gridstraf toch?

    • + 0
    • 20 aug 2018 - 16:23
    • Is nog niet bevestigd volgens mij. Zou ook lullig zijn hier voor eigen publiek. Monza is misschien nog beter als optie.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 16:43
    • Die rake 30cm verlagen zou misschien helpen.

      • + 2
      • 20 aug 2018 - 17:03
    • Tja dan moet je maar hopen dat het elk weekend nat is. Werkt ook niet echt volgens mij ;) Een Ferrari motor of Mercedes motor zou wel helpen.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 18:00
    • Monza was sowieso de planning....toch

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 20:07
    • Het is toch geen "optie" om hem later te pakken maar een verplichte straf als die een nieuwe MGU-K gebruikt in de Kwalificatie of Race?

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 00:27
  • Iedereen die weleens op het circuit daar is geweest, weet dat er een micro-klimaat heerst. M.a.w.: het weer doet in de Ardennen geheel haar eigen ding. En dat kan soms tot mooie verrassingen en navenante races leiden.

    • + 0
    • 20 aug 2018 - 16:33
    • NicoS

      Posts: 12.275

      Van mij mag het wel weer eens gebeuren, de laatste "echte" regenrace is alweer veel te lang geleden. Altijd spannend en onvoorspelbaar, kom maar op.;)

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 16:47
  • Gut, en net nu die RB géén meter vooruit komt in de regen gaat het regenen . LOL

    • + 3
    • 20 aug 2018 - 17:38
    • Volgens der Helmut is er hard gewerkt om te kijken hoe ze de banden beter op temperatuur en aan het werk kunnen te krijgen als het nat is. Hopelijk hebben ze wat gevonden, en komen ze beter beslagen ten ijs dan in Hongarije.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 18:38
    • Meestal hoor je er later nog wel wat over, bijvoorbeeld oplossing van het probleem, maar enige wat ik gehoord heb dat ze het nog niet wisten...

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 20:00
    • Aviflex

      Posts: 1.110

      Hahaha er is maar 1 regenkoning.

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 18:15
  • Regen hoeft niet, Max is weer regenkoning af!

    • + 1
    • 20 aug 2018 - 18:25
    • Lewis niet gap.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 19:07
    • Wat zeg je Ernie, ik heb een banaan in mijn oor.

      • + 0
      • 20 aug 2018 - 19:24
  • Mooi weer, voor de Silber pfeilen. Come on

    • + 0
    • 20 aug 2018 - 19:06
  • Het is België beste mensen.. pas 2 dagen voor de race ga je een beeld hebben van wat er mogelijk is qua neerslag en temperatuur .. 3 weken geleden was het hier nog een dubbele hittegolf en 36° ? .. toen zeiden ze dat Augustus bijna even warm ging worden ..

    Ondertussen zijn we 3 weken verder en heb ik al zin om mn wintersokken weer van de zolder te gaan halen.. ?

    • + 1
    • 20 aug 2018 - 19:29
  • zorba

    Posts: 1.470

    Er wordt hier weer een hoop bullshit verteld "ze hebben hard gewerkt om de banden op temperatuur te brengen"de fabrieken en werkhuizen zijn verdorie 3 weken op slot gegaan onder kontrole,Hoe kunnen ze dan gewerkt hebben in een geheime fabriek misschien, wat een lachertje

    • + 1
    • 21 aug 2018 - 07:35
    • Fanboy1

      Posts: 2.329

      Kun je het dan misschien verklaren dat na de zomerstop hier en daar de krachtverhoudingen opeens anders zijn?
      Zie bv mer vs fer vs rbr vorig jaar

      • + 0
      • 21 aug 2018 - 21:51

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar