user icon

Motorfabrikanten staan niet in de rij voor Formule 1

  • Gepubliceerd op 15 aug 2018 11:31
  • comments 25
  • Door: Jeroen Jonkers

Motorfabrikanten voelen vooralsnog weinig voor een toetreding tot de Formule 1. Dat schrijft Motorsport-Magazin.com. Volgens de Duitse publicatie zijn een aantal fabrikanten al afgehaakt vanwege de hoge kosten die het ontwikkelen van een Formule 1-krachtbron met zich meedraagt. 

Eén van de afhakers zou Aston Martin zijn. Het merk sponsort Red Bull Racing, maar een toetreding tot de sport als constructeur lijkt van de baan. In plaats daarvan richt Aston Martin haar pijlen op een plekje in het DTM-kampioenschap.

Mario Illien, bekend vanwege zijn Ilmor-motoren, stelt dat de aanstaande motorreglementen ook niet uitnodigend zijn voor onafhankelijke motorfabrikanten. "Met sterk vereenvoudigde regels was een dergelijk programma misschien rendabel geweest, maar de gesprekken duren voort en het lijkt er hoe langer hoe meer op dat de kosten voor de ontwikkeling van een nieuwe motor nooit terugverdiend kunnen gaan worden. Niet zo lang je maar aan één of twee teams motoren levert, althans."

De enige fabrikant die volgens Motorsport-Magazin.com nog wel geïnteresseerd is in een Formule 1-project, is Porsche. Zij zouden druk bezig zijn met een krachtbron inclusief MGU-H, terwijl dat onderdeel op de nominatielijst staat om te verdwijnen.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Jammer maar was te verwachten. Zou wel leuk zijn als Porsche gaat toetreden! Zal dan wel pas vanaf 2021 zijn denk ik

    • + 0
    • 15 aug 2018 - 11:49
    • Ik hoop het van hartley, maar hoelang horen we die verhalen over het instappen van Porsche in de F1 al wel niet?

      • + 1
      • 15 aug 2018 - 11:56
    • Vince78

      Posts: 493

      idem mbt BMW en Audi. Mooie auto merken met race historie. Zou mooi zijn als ze hun kansen (weer) eens in de F1 tentoon zouden spreiden.

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 14:53
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Audi's infrastructuur is echter grotendeels afhankelijk van wat VW te bieden heeft. Die hebben wel serieus naar F1 gekeken, maar na de interne problemen plus het feit dat Honda moeite heeft om bij te komen, terwijl dat toch bekend staat als een fabrikant die op het gebied van motorontwikkeling snel stappen kan maken, heeft ervoor gezorgd dat ze terughoudend zijn. Lijkt me ook alleen maar verstandig.

      BMW heb ik er niet eens over gehoord. Heeft voorlopig hier dan ook geen plaats. Qua motorontwikkeling zouden ze echt wat voor de F1 moeten instellen en dus de infrastructuur ervoor moeten bouwen. Zelfs op het gebied van hun straatauto's zijn ze relatief recent pas begonnen met kleinere motoren met turbo.

      Maar er zijn zat partijen die het geld op zich wel hebben die we graag in de F1 zouden zien. Ford en Toyota bijv. Die hebben in tegenstelling tot de genoemde merken, wel een uitgebreide achtergrond in motor-ontwikkeling op het gebied van hybrides en kleine geblazen motoren en zouden kunnen profiteren van dingen die ze leren uit de F1.

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 15:41
  • buuts

    Posts: 727

    Als Brawn zijn zin krijgt gaan we uiteindelijk elektrisch racen. Uhhh we? Nee, als dat gebeurt ben ik niet meer van de partij, ze dus.

    • + 2
    • 15 aug 2018 - 11:54
  • z0mer

    Posts: 2.087

    Zo gaat het altijd in de F1. Alles moet spannender worden, goedkoper, meer concurrentie, maar uiteindelijk zullen Mercedes en Ferrari weer de dienst uitmaken.

    • + 1
    • 15 aug 2018 - 11:56
  • Snork

    Posts: 12.415

    Dus hier moet ingegrepen worden. Als de regelementen dusdanig zijn dat de ontwikkeling van de motor dusdanig complex en duur is dat het nooit rendabel te maken is, dan sluiten de hekken zich en blijft ontwikkeling beperkt tot een select gezelschap. Dit is een zeer onwenselijke situatie.
    Ik vind het al bijzonder dat Porsche de ontwikkeling wel doet, ondanks ogenschijnlijk onveranderde regelementen na 2020.

    • + 2
    • 15 aug 2018 - 11:57
    • Beri

      Posts: 4.081

      Dus gewoon prehistorisch een V10 of V12 er in lepelen. *hoort de milieuterroristen de fakkels al aansteken en de hooivorken pakken*

      • + 2
      • 15 aug 2018 - 12:00
    • Zelfs met een versimpeling van de huidige krachtbron vanaf 2021 was er geen concrete interesse van andere motorfabrikanten.
      Dan hebben de huidige vier leveranciers gelijk als ze zeggen dat we dan beter bij het huidige concept kunnen blijven om de ontwikkelingskosten van een nieuwe motor uit te sparen.
      Het kruipt nu al langzaam naar elkaar toe en dat is alleen maar gunstig!

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 12:09
    • mario

      Posts: 8.664

      @JIM: Er is dus geen duidelijkheid over de eventuele krachtbronnen vanaf 2021.... Dat is het grote probleem voor eventuele nieuwe partners of wel constructeurs.....
      Ze moeten bij de FIA eens gewoon duidelijkheid scheppen, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn en of ze wel of niet willen toetreden.....
      Zolang er onduidelijkheid is gaat niemand een commitment aan..... Zo simpel is dat....

      • + 1
      • 15 aug 2018 - 12:18
    • @Mario Het zou idd fijn zijn als de FIA zegt: "Vanaf 2021 is dit het motorenreglement".
      Ik denk dat er dan nog geen interesse is van andere fabrikanten om heel veel miljoenen in een F1 motor te steken.
      Als je kijkt naar de Formula E dan stromen de fabrikanten binnen omdat iedereen gelooft dat dit de toekomst is.

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 12:41
    • mario

      Posts: 8.664

      @JIM: Ik ben het wel met je eens dat heel veel fabrikanten niet willen instappen ook vanwege de toekomst (evt elektrisch)..... Maar er werd een tijd geleden een worst voorgehouden voor nieuwe constructeurs en motorbouwers dat het simpeler en goedkoper zou worden..... Nu is het zo dat men niet wil instappen omdat het te duur is en te duur blijft voor nieuwe bedrijven..... En dat is jammer :(

      • + 1
      • 15 aug 2018 - 13:07
    • Arie54

      Posts: 4.016

      @BERI: Dus een historische raceklasse?

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 13:20
  • Blue Bull

    Posts: 17

    Ze kunnen beter de huidige formule een paar jaar doortrekken en daarna op methanol gaan rijden en vanaf 2035 of zo, elektrisch met brandstofcel

    • + 0
    • 15 aug 2018 - 12:04
  • Arie54

    Posts: 4.016

    Aston Martin? Laat me niet lachen! Die hebben van alles geroepen, maar het was het begin af aan duidelijk dat zij er zonder een enorme sponsor nooit aan zou beginnen.

    • + 0
    • 15 aug 2018 - 13:18
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Sponsor? Zij zouden feitelijk de sponsor zijn, aangezien ze de technische basis niet hebben. En dat is het ding. Stel dat ze zouden werken met een andere motorbouwer. Waarom zou die motorbouwer het niet zelf doen?

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 13:41
  • Zeg het al tijden, terug naar sec een krachtige Verbrandingsmotor , desnoods bi-turbo, en weg met al die hybride-techniek, mgu shit, en recovery bende, en accu troep, is toch alleen maar een ingebouwd probleem om de groene gekkies nog weerwoord te geven... Kijk maar de F1 vergroent ook,,, lik mn r...t...

    • + 1
    • 15 aug 2018 - 13:34
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Onzin. De F1 moet gewoon mee met zijn tijd. Voor fabrikanten is het niet interessant om puur voor de F1 iets te ontwikkelen wat verder nergens anders gebruikt kan worden. Overigens, bi-turbo... Je snapt dat het huidige geluid komt doordat het geblazen motoren zijn? Dat het huil-geluid juist kwam door het natuurlijk geaspireerde karakter van de motoren?

      • + 1
      • 15 aug 2018 - 13:54
    • Ook onzin, een (bi) turbo is geen enkele belemmering voor een prachtig motorgeluid .. Dat de huidige motoren relatief stil zijn komt door het relatief grote turbohuis ivm met de koppeling aan die achterlijke MGU-H troep .... Zonder al dat soort 'toeters en bellen' had je niemand horen klagen over het geluid... Met de tijd meegaan ? Weinig van de huidige F1 techniek wordt nog gebruikt in normale productie autos... te duur te gecompliceerd en storing gevoelig.. Terug naar basic ,zolang er nog op fossiel gereden wordt.... En weg met symbool politiek vanwege zogenaamde vergroening ,,of andere drogredeneringen

      • + 1
      • 15 aug 2018 - 14:13
    • Kenju

      Posts: 2.629

      De enige reden dat Honda er is, is toch echt die relevantie. Verder hebben turbomotoren nooit zo'n hoog geluid. En het zijn relatief kleine motoren, altijd geweest. Dus per definitie wordt dan een flinke turbo-implementatie gebruikt.

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 15:43
  • Kenju

    Posts: 2.629

    Aston Martin nam ik sowieso nooit serieus. Ook niet in combinatie met een andere partij. Die andere partij zou feitelijk alles moeten doen, waarom zouden die het dan niet zelf gaan doen?

    • + 1
    • 15 aug 2018 - 13:41
    • Roep ik al sinds AM naamsponsor is bij RB... Zal nooit de capaciteiten ,kennis en de financiën hebben om F1 motoren te gaan leveren.. AM mag de mooie stickertjes leveren,, thats it..

      • + 1
      • 15 aug 2018 - 14:16
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Dat ze zelf de capaciteit niet hebben hebben ze altijd erkend. Ze dachten het te kunnen doen icm bijv. Cosworth.

      • + 0
      • 15 aug 2018 - 15:46
  • ringo

    Posts: 3.431

    mlisschien een standaard mgu-h :)

    • + 0
    • 15 aug 2018 - 15:07
  • Venlo

    Posts: 83

    Wat een onzin verhaal .Porsche heeft niets te willen, VW AG heeft geen zin in Formule 1.

    • + 0
    • 15 aug 2018 - 15:42

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar