user icon

'Lauda ademt zelfstandig en ontwaakt uit kunstmatige coma'

  • Gepubliceerd op 05 aug 2018 13:08
  • comments 19
  • Door: Bjorn Smit

Goed nieuws uit Oostenrijk. Het lijkt langzamerhand iets beter te gaan met Niki Lauda. De Oostenrijker zou weer zelfstandig ademen en is daarna uit zijn kunstmatige coma ontwaakt, meldt oe24.at.

Ben je naast Formule 1 ook geïnteresseerd in Voetbal? Doe mee aan de gratis voetbalmanager van 2018!

Lauda onderging afgelopen week een longtransplantatie. De drievoudig wereldkampioen liep op Ibiza een virus op dat voor problemen bij zijn longen zorgde. Door een harde crash in 1976, waarbij Lauda bijna een minuut lang giftige dampen inademde, waren zijn longen al beschadigd en onderging hij ook niertransplantaties. Door complicaties konden artsen in het Algemene Ziekenhuis van Wenen niets anders dan overgaan tot een longtransplantatie. 

Die operatie noemden de artsen al geslaagd en nu meldt oe24.at dat Lauda weer zelfstandig kan ademen en dat hij is ontwaakt uit zijn kunstmatige coma. Arts Walter Klepetko vertelt wel dat Lauda nu levenslang longpatiënt is. "Hij zal levenslang medicatie moeten slikken om afstoting van de long te voorkomen. Ook zal hij altijd naar controles moeten gaan."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Man van staal... (en plastic)

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:12
    • Dat plastic is nog wel een dingetje.
      Schijnt dat je na een langere periode aan zo'n kunstmatige hart/longmachine er nog allerlei complicaties op kunnen treden. En dat Lauda nog maar 1 nier heeft heplt dan ook niet echt.
      Beterschap Niki!

      • + 0
      • 5 aug 2018 - 13:36
  • Eamm

    Posts: 165

    Zeer goed nieuws toch een mooi figuur inde F1 met mooie en eerlijke commentaren .

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:13
    • Niki is gewoon een held. Get well soon!

      • + 0
      • 5 aug 2018 - 13:48
  • Ja die oude dino is niet kapot te krijgen, Mooi nieuws.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:14
    • Het eerste waar hij om vroeg was een peuk...

      • + 0
      • 5 aug 2018 - 19:30
  • Gelukkig maar

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:19
  • Rimmer

    Posts: 8.343

    Hij zit nog steeds in de gevarenzone. Sterkte!

    • + 1
    • 5 aug 2018 - 13:21
    • Klopt, want hij mag maar een fractie van de medicatie hebben die hij eigenlijk nodig heeft ivm de slechte nierwerking. Hopelijk heeft hij de kracht om er zelf weer boven op te komen. Zal nog een lange tijd gaan duren. Sterkte gewenst meneer Lauda.

      • + 1
      • 5 aug 2018 - 13:38
  • Tote wolf

    Posts: 3

    Beterschap Niki we hopen je weer in de pits te zien.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:24
  • Hopelijk redt hij het.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:28
  • klinkt goed. Tuurlijk zal hij medicijnen moeten slikken en controles moeten ondergaan, maar als het verder goed komt, zie ik hem ook wel weer in de paddock.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:33
  • Fijn te horen dat het Lauda redelijk goed gaat, echt een bikkel harde man.
    Succes en beterschap !!

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 13:41
  • Niki heeft gelukkig nooit gerookt.
    Dit in tegenstelling tot Hunt.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 15:13
  • thepsyck

    Posts: 59

    keeponfightingNiki

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 15:30
  • arie51

    Posts: 499

    Redelijk goed nieuws hij heeft nog best een lange weg te gaan. Die zien we niet meer actief terug in de autosport in welke functie dan ook. Hij mag al blij zijn als hij niet in een rolstoel beland. Longtransplantatie is een van de zwaarste medische ingrepen die we kennen en gezien zijn medisch verleden wordt het alleen maar zwaarder voor hem vergeet niet dat zijn leeftijd ook een woordje meespreekt. Het is een bikkel dat weet ik maar dat was M.S. ook.
    Toch hoop ik het beste voor hem.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 15:35
  • Kenju

    Posts: 2.629

    Oe24.at is een populistische site. Een beetje zoals De Telegraaf, maar dan een flink tandje erger. Dus in hoeverre dit betrouwbaar is, is afwachten. Het zegt helaas het nodige dat we van de meer legitieme media niets horen in dit opzicht.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 19:23
  • Godsiedorrie Niki.. Je staat nog op mijn netvlies hoe je in de fik vloog.
    Ook zag ik je de laatste race op Zandvoort winnen...
    Toch was ik geen echte fan van je. Maar man wat ben jij sterk!!!!!!!!!!
    En wat heb ik een diep respect voor U... Veel Beterschap gewenst!

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 21:21
  • mats8850

    Posts: 144

    Harde jongen die Niki, mooie races gezien van je in de jaren 70,samen met Hunt Ickxs Fitipaldi en andere straffe racers,ik wens je het beste ouwe rakker.

    • + 0
    • 5 aug 2018 - 23:18

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar