user icon

Gasly zette alles op alles voor tweede nieuwe Honda-motor in Canada

  • Gepubliceerd op 15 jun 2018 11:12
  • comments 19
  • Door: Jeroen Jonkers

Pierre Gasly heeft naar eigen zeggen flink moeten lobbyen om een tweede nieuwe Honda-motor te krijgen tijdens het weekend van de Canadese Grand Prix. De Toro Rosso-coureurs startten met een nieuwe versie van de Honda-krachtbron in Canada, maar Gasly's motor werd voor de kwalificatie gewisseld naar een oude. Voor de race wilde de Fransman per se een nieuwe variant.

Gasly heeft naar eigen zeggen zijn best gedaan om na de kwalificatie een nieuwe Honda-motor te krijgen, ondanks dat dit een gridstraf zou betekenen. Uiteindelijk kreeg de Fransman zijn zin en reed hij een sterke wedstrijd op weg naar de elfde stek, net buiten de punten.

"Ik pushte iedereen", vertelt Gasly in gesprek met RaceFans. "Ik pushte Franz Tost, hoofdengineer Jonathan Eddolls, Honda's Toyoharu Tanabe, echt iedereen. Ik zei dat ik de nieuwe krachtbron wilde, omdat het anders een lastige race zou worden."

"Het leek me beter om in Canada een gridstraf te pakken", vervolgt de Toro Rosso-rijder. "We hebben meer kans om in de punten te eindigen en in Frankrijk is het niet gunstig om achteraan te starten." Volgens Gasly laat zijn resultaat zien dat het een juist beslissing was om de motor alsnog te wisselen.

"Ik heb alles op alles gezet om die gridstraf te krijgen. We startten als negentiende en wonnen acht posities. Met de andere motor zouden we als zestiende gestart zijn, maar daarna zou het een erg lastige race geworden zijn."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • jarka

    Posts: 1.476

    top motivatie dus krijgt ie nu voordeel van

    • + 1
    • 15 jun 2018 - 11:21
    • Snork

      Posts: 11.782

      Mooi dat zo’n jonge kerel z’n stem laat horen. Een rijder met lef en visie. Dat zijn de bijzondere jongens die ver kunnen komen, die een leidende rol in het team kunnen pakken.

      • + 1
      • 15 jun 2018 - 12:55
  • Kijk, juiste mentaliteit?

    • + 1
    • 15 jun 2018 - 11:23
    • Dat dacht ik nu ook! En slim om in zijn thuisrace in ieder geval geen gridstraf te hebben.

      • + 0
      • 15 jun 2018 - 11:25
  • Reutel

    Posts: 695

    Hmm... Ik denk eerder dat RB/Marko hier achter zat, die wil de prestaties van de nieuwe Honda motor zien.

    • + 4
    • 15 jun 2018 - 11:25
    • Dat vermoeden heb ik ook @Reutel.
      Het was imo iig een no-brainer om hier een gridstraf te pakken.
      Wat overigens door sommige forumleden als wederom enorm gezichtsverlies moest worden gezien.

      • + 0
      • 15 jun 2018 - 11:32
    • Taffin heeft overigens verklaard dat hun upgrade beter was dan die van Honda;

      Renault technical chief Remi Taffin is keen to point out that the Renault unit had made better progress than Honda:

      “The improvement since Melbourne has been three tenths, including one tenth thanks to new fuel introduced in Barcelona,” he said – so 4 tenths improvement proven by the works Renault team finishing a respectable 7th and 8th with the promise of more improvements:

      “We are already working on the next evolution, which will take place after the summer factory shutdown.” says Taffin.

      • + 0
      • 15 jun 2018 - 11:35
    • yblokdijk

      Posts: 234

      Alleen die nieuwe brandstof was voor Renault zelf en niet voor Red Bull ( die rijden met Exxonmobile) waarschijnlijk had Red Bull al een beter brandstof mengsel dan Renault. Dus die extreem 10e kan je weg strepen.

      • + 0
      • 15 jun 2018 - 12:22
    • In Hongarije krijgt RBR nieuwe brandstof van Exxon Mobil, die gaat ongeveer 8pk winst opleveren. De motorupdate in Canada ( zonder brandstofupdate) was goed voor 12pk.

      • + 0
      • 15 jun 2018 - 12:52
  • Zou jammer geweest zijn als hij die straf tijdens zijn thuisrace had moeten pakken.

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 11:28
  • Fibonacci

    Posts: 598

    Haha! Goed zo! En een beetje zelfpromotie in de F1 is nooit een slecht idee.

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 11:36
  • Het is maar goed ook dat Galsy de race met de nieuwe motor heeft gereden, die paar bochies van Hartley leverden niet de gewenste data ;)

    • + 1
    • 15 jun 2018 - 11:43
  • HSV10GT

    Posts: 76

    Gasly kwalificatie in Frankrijk krijgen we een goed beeld.

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 11:53
  • mediF1

    Posts: 2.812

    Denk niet dat hij bepaald wat er gaat gebeuren en het eerder een beslissing is geweest op hoger niveau . Troost en de zijne weten echt wel waar en wanneer ze een nieuwe motor in moeten zetten en daar heeft Gasly echt weinig invloed op .

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 12:03
  • Bij het ene team wordt er hier over "juiste mentaliteit" en "top motivatie" gesproken, terwijl een ander niet te nader benoemen team "arrogantie" wordt verweten als ze zichzelf op de borst kloppen. Volgens mij vielen er ook 3 man voor hem uit en ook daarin wordt bij de één gezegd dat het een goede prestatie is terwijl er bij de ander, niet nader te benoemen team, geluk een rol speelt. Lang leve de objectiviteit zullen we maar zeggen.

    • + 3
    • 15 jun 2018 - 12:03
  • DBGates

    Posts: 2.511

    Moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat Gastly te licht voor de Formule 1 zou zijn, maar eerlijk is eerlijk hij verrast me positief

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 12:40
  • Ik heb de eerste 20 ronden nog eens teruggekeken en het is echt heel jammer dat de tv regie niet beelden vertoonde van de inhaalacties van Gasly. We hadden graag de onboard beelden gezien van een Honda motor die een Mercedes en Ferrari motor het nakijken gaf!

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 13:47
    • Heb je de onboard beelden van Gasly gezien?
      Zoef.....voorbij Magnussen en even achter Perez hangen en.....zoef.
      ?? Prachtig!

      • + 0
      • 15 jun 2018 - 14:31
  • Aan het Gas ly ;)

    • + 0
    • 15 jun 2018 - 17:33

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 7 feb 1996 (25)
  • Geb. plaats Rouen, Frankrijk
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar