user icon

Christian Horner: "Veranderingen 2019 kwamen voor mij als verrassing"

  • Gepubliceerd op 11 mei 2018 14:51
  • comments 20
  • Door: Mathijs Carolus

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft op de Britse TV-zender Sky Sports verklaard dat de veranderingen, die ingaan in 2019 en het inhalen moeten bevorderen, hem zeer hebben verrast. Horner wist dat er gekeken werd naar het bevorderen van de inhaalmogelijkheden in de Formule 1, maar had niet verwacht dat de regels per 2019 al van kracht zouden zijn. Horner is geen fan van het feit dat er veranderingen worden doorgevoerd, zonder dat daar gedegen onderzoek naar is gedaan.

Horner deed zijn uitspraken na afloop van de eerste vrije training op het Circuit de Catalunya: "Het kwam voor mij als een verrassing, als ik heel eerlijk ben. Natuurlijk is het goed voor de sport dat het inhalen wordt bevorderd, maar volgens mij zijn ze er te snel mee aan de gang gegaan. Ik denk dat de aanleiding de optocht was in Melbourne, maar vergeet niet dat dat circuit altijd al lastig is geweest om in te halen. Als je kijkt naar de afgelopen drie races dan is er meer dan genoeg actie geweest in de races. Wat me het meeste stoort is dat ze beoogde veranderingen voor 2021 nu naar voren willen halen. Ik denk dat je ook kritisch moet kijken naar de layout van de circuits en de manier waarop de banden slijten."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Wat worden concreet de veranderingen? Lijkt me trouwens positief voor de echte ‘inhaal’ coureurs zoals beide Red Bull mannen.

    • + 0
    • 11 mei 2018 - 15:01
    • Simpelere voorvleugel met minder flapjes, en de achtervleugel met grotere DRS. Dacht ook de bargeboards, maar dat weet ik niet zeker.

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 15:07
    • Ik dus

      Posts: 950

      O.a. de voorvleugels, de aerodynamica /downforce en ik dacht ook de achtervleugel en uiteraard zijn ze daar bij RBR niet blij mee...daar waar ze nu juist in uitblinken wordt nu aangepakt.

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 20:54
    • Ok. Dank jullie wel!

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 22:44
  • Ik had wel verwacht dat Horner zou gaan sputteren, RBR moet het vooral hebben van hun chassis en goede aerodynimische pakket. Ik ben er niet rouwig om, hoe meer close racing hoe beter.

    • + 2
    • 11 mei 2018 - 15:05
    • The dre

      Posts: 2.184

      Hun mechanische grip is zeker de beste, en de earo veranderingen geldt voor iedereen, dus ik zie eigenlijk het probleem niet zo voor RB

      • + 2
      • 11 mei 2018 - 15:18
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Welk deel van hun aero is zo goed, de vloer of hun vleugels? Of misschien beide?

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 16:38
    • Baasm

      Posts: 80

      @pipo Hun pakket is rondom gewoon super met de aero. Veel downforce om de Mercedes snelheid te compenseren in de bochten. Maar toch relatief weinig drag.

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 19:58
    • Ik dus

      Posts: 950

      Een al slecht aero pakket kan niet zo heel veel slechter meer worden door deze snelle ingreep...
      Een goed of beter gezegd een uitmuntend aero pakket (zoals bij RBR of eignelijk de top 3 ) naar een eenvoudiger en dus slechtere veranderen maar natuurlijk wel een hoop uit ;)

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 20:59
  • Horner kan er niet tegen dat het aërodynamische weizigingen betreft. Beetje zwak om Liberty media ervan te beschuldigen van te weinig onderzoek, terwijl hij zelf zijn conclusie zonder enige vorm van onderzoek klaar heeft.

    Liberty media hebben niet voor niets de windtunnel modellen van Manor overgenomen. Ze hebben het er al een jaar over dat ze aan het testen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat je minder downforce verliest wanneer je achter iemand rijdt.

    • + 2
    • 11 mei 2018 - 15:17
    • RBR heeft ook zeer goede mechanische grip, dus geen zorgen voor hun hoor :) Daarbij gelden de aero veranderingen voor iedereen...Dus nog steeds kun je daar ook iets mee winnen ;)

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 15:20
    • De aërodynamica aanpassen betekent ook gelijk problemen met de koeling.
      Ook zal de druk op de banden en het chassis afnemen, denk dat daar de crux ligt en dat Horner daardoor verrast reageerd.

      • + 2
      • 11 mei 2018 - 15:39
    • manuel

      Posts: 2.959

      De veel belovende ontwikkelingen bij RBR moeten gestopt worden. Dan krijg je dit. Ik had me al uitgesproken tegen deze veranderingen omdat DRS inhaalacties niets toevoegen.
      Het is puur om straatraces sterker te maken en dat is wat Liberty Media wil. Puur politiek en geld. Deze auto`s zijn gewoon niet goed voor de formule 1 . Dus de veranderingen moeten veel drastischer zijn maar niet op deze manier. Bovendien kunnen de kleine teams dit niet jaar op jaar betalen. Dus de kleinere teams worden gedwongen om alles af te nemen van hun grotere broertjes. Dus eigen ontwikkelingen zijn niet meer te doen.

      • + 2
      • 11 mei 2018 - 16:56
  • Musky

    Posts: 2.187

    Dat de bolide iets langzamer wordt ter bevordering van het inhalen in 2019 is Horner van op de hoogte gesteld. Maak dat de kat wijs dat Horner het niet wist miauw.

    • + 1
    • 11 mei 2018 - 15:32
    • Precies, bijna alle teams hebben meegedaan aan het onderzoek, dus Horner l.lt gewoon uit zijn nek.

      • + 0
      • 11 mei 2018 - 15:52
  • Fibonacci

    Posts: 588

    Horner heeft natuurlijk wel gelijk dat inhalen in Australië moeilijk was. Maar dat was het in Baku ook, voor Ricciardo.

    • + 0
    • 11 mei 2018 - 15:54
    • The dre

      Posts: 2.184

      Na 800 van dat soort grappen zou je toch zelf kunnen bedenken dat het wat sneu begint te worden....

      • + 1
      • 11 mei 2018 - 21:46
    • johan_sb2

      Posts: 538

      Zondag hebbem we nieuw materiaal, dont worry

      • + 1
      • 12 mei 2018 - 03:03
    • Fibonacci

      Posts: 588

      THE DRE, nee jôh, gewoon doorzagen op dat lijk.

      • + 0
      • 14 mei 2018 - 14:29
  • Gelijk DRS in prullenbak aub.
    Ric was in Baku niet sneller dan Ver, maar op rechte stukken met DRS wel. Heeft niks met eerlijk vergelijk te maken en DRS vind ik persoonlijk al jaren een doorn in het oog.

    • + 0
    • 12 mei 2018 - 14:08

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar