user icon

Ferrari-teambaas: "FOTA onderzoekt uitgavenpatroon teams"

  • Gepubliceerd op 12 jan 2011 15:34
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Teamverbond FOTA heeft een onderzoek ingesteld om te achterhalen of alle renstallen zich in 2010 wel keurig aan de Resource Restriction Agreement (RRA) hebben gehouden. Dat deed Ferrari-teambaas Stefano Domenicali uit de boeken tijdens Wrooom.

De FOTA reageert daarmee op geruchten dat Red Bull Racing vorig jaar zestig miljoen euro meer dan de limiet besteedde. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner ontkende dat eerder, maar gaf toe wel rekening te houden met een onderzoek. Domenicali houdt zich vooralsnog op de vlakte: “Ik denk dat iedereen die de RRA ondertekend heeft zich daar aan heeft gehouden.”

“De RRA is iets tussen de teams onderling. De FIA is daar niet bij betrokken. Een overtreding zal daarom ook geen effect hebben op behaalde resultaten, er volgen geen schorsingen of het schrappen van resultaten. Wanneer een team te veel uitgeeft schrijft de overeenkomst voor dat het betreffende teams in de jaren die volgen minder dan de limiet mag spenderen.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Ze zouden eens moeten onderzoeken hoeveel geld het overwerken van de wedstrijdleiding kost om uit te zoeken wie/bestraft of niet bestraft moet worden.

    • + 0
    • 12 jan 2011 - 15:39
    • Ik kan je verzekeren: ze doen het voor drie knikkers en een scheet.

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 15:50
    • Beste Charlie.
      Waarom vind je dat belangrijk?
      Vind je dat het gedrag van coureurs leidt tot een van de grootste kostenposten van de F1?

      Ik ben van mening dat de FIA veel meer moet investeren in de wedstrijdleiding. Als je ziet hoe de FIA dit jaar met een aantal dingen is omgegaan. Veel te laat reageren op gebeurtenissen. Beslissingen uitstellen tot na de race. Uiteindelijk toch maar tot waarschuwingen en voorwaardelijke straffen besluiten.
      De wedstrijdleiding was dit jaar niet op het niveau van het miljoenencirus wat ze moeten begeleiden...

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 16:42
    • @ Ramshoek, op welke manier kun je met geld de wedstrijdleiding verbeteren. Ik ben het geheel met je eens dat de wedstrijdleiding af en toe steken laat vallen. Maar benieuwd naar je oplossing, geld is hier denk ik niet van belang.

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 20:24
    • Mirani

      Posts: 3.001

      Dat is toch simpel? Als er iets onderzocht moet worden, dan wordt er echt wel iets gezegt over een boordradio, de radio van de pitmuur of de stewards langs het circuit. Daarnaast zien ze ook genoeg live op tv en hebben ze continue toegang tot alle andere beelden en gesprekken.

      Dan is het dus alleen een kwestie van ervoor te zorgen dat het voor iedereen duidelijk is wat mag en niet en welke straf erbij hoort. Plus dat er binnen 5 minuten een besluit moet worden genomen. Fouten worden altijd gemaakt en is niet erg.

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 22:01
    • @Mirani, tuurlijk is het simpel, maar de manieren die je noemt gebruiken ze nu ook, maar toch lijkt het af en toe moeilijk om op tijd beslissingen te nemen en iedereen gelijk te behandelen.
      Ben alleen benieuwd hoe je met geld dit kunt verbeteren zoals hier boven wordt gesuggereerd.

      • + 0
      • 13 jan 2011 - 10:24
  • Wel een goeie manier van controleren. Heb je je budget overschreven met bijvoorbeeld 10% dan heb je het jaar erna slechts 90% te besteden...

    • + 0
    • 12 jan 2011 - 16:43
    • Tot ze op een bepaald moment 0% overhouden en wat dan?

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 17:21
    • Kevin

      Posts: 5.006

      Exit?

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 18:39
    • dan kom ik met mijn skelter van 10jaar terug om de bocht

      • + 0
      • 12 jan 2011 - 18:50
    • Bij 30% voldoe je allang niet meer aan de 107%. Dus einde team door geen deelname.

      • + 0
      • 13 jan 2011 - 14:52
    • Als een team die regels 2 keer overtreed dan stort het hele systeem toch gewoon in? Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat de andere teams zich dan nog gehouden zullen voelen om zich te houden aan een \"gentlemen\'s agreement\" als er een \"niet gentleman\" in de gelederen zit.

      • + 0
      • 14 jan 2011 - 11:08

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar