user icon

FIA geeft toestemming om spiegels aan 'halo' te monteren

  • Gepubliceerd op 25 apr 2018 12:13
  • comments 36
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA heeft het sein voor de teams op groen gezet om de zijspiegels voortaan aan de 'halo' te bevestigen. Zolang de renstallen aan alle andere geldende voorschriften voldoen, mogen zij vanaf nu zelf bepalen of ze de spiegels aan de cockpit of aan de beugel van de halo monteren, staat in een bericht dat Nikolas Tombazis naar de teams heeft verstuurd.

Autosport heeft de nieuwe technische richtlijnen onder ogen gekregen. Daarin staat: "Wij - de FIA - verwachten van jullie - de teams - dat jullie kunnen aantonen dat de constructie stevig en solide genoeg is zodat de spiegels niet dusdanig vibreren dat het ten koste gaat van het zicht voor de rijders." De zijspiegels mogen niet zowel aan de cockpit als aan de halo bevestigd worden, aangezien het systeem om de hoofden van de rijders beter te beschermen in geval van nood eenvoudig gedemonteerd moet kunnen worden.

De teams moeten zich met de spiegels verder houden aan dezelfde regels als nu, bijvoorbeeld met betrekking tot de theoretische ruimte waarin de spiegels zich bevinden, de minimale grootte van de zijspiegels en het doorstaan van de FIA-keuring voor de zichtbaarheid naar achteren.

Reacties (36)

Login om te reageren
  • mrjem

    Posts: 271

    dan krijgen we dus een badslipper met mickey mouse oren :)

    • + 5
    • 25 apr 2018 - 12:12
    • correctie; een gedrocht met puisten

      • + 2
      • 25 apr 2018 - 12:15
    • Ach, zo lelijk is die halo nu ook weer niet vind ik.

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 18:42
    • Stitch

      Posts: 5.225

      @BENQ: Geweldig dat ding. Hadden ze veel eerder moeten doen ...

      • + 1
      • 25 apr 2018 - 19:05
    • Kraai

      Posts: 682

      Ach, tijdens de race valt dat ding niet eens zo op.
      Het is minder storend dan ik gedacht had.

      En ja, het is en blijft geen gezicht.

      • + 0
      • 26 apr 2018 - 07:35
  • ThumbsUp

    Posts: 778

    Kunnen ze mooi een achteruitkijk spiegel in het midden monteren.. ;)

    • + 2
    • 25 apr 2018 - 12:18
    • .... Dan zien ze ook echt veel achter zich... wat zit daar?

      • + 1
      • 25 apr 2018 - 14:19
    • ThumbsUp

      Posts: 778

      Ah jij bent dus nog niet bekend met de lcd binnenspiegel die van 3 cameras 1 panorama beeld maakt.. en ik merk op dat je ook niet bekend bent met humor ;)

      En dat plusje heb je per ongeluk van mij gekregen..

      • + 1
      • 25 apr 2018 - 15:12
    • ThumbsUp

      Posts: 778

      Kijk maar eens naar de BMW i8. Die heeft dat ook

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 15:14
    • @THUMBSUP daar ben ik wel bekend mee maar dat is informatie die je er niet bij gaf... maar als je het toch met camera's gaat doen kan het ook wel op het display op het scherm op het stuur want dat is groot genoeg ;)

      Bedankt voor het onverdiende plusje ;)

      • + 0
      • 26 apr 2018 - 07:57
    • ThumbsUp

      Posts: 778

      Die informatie gaf ik er niet bij, omdat t in de eerste plaats een grap was...
      en graag gedaan hoor! ;)

      • + 0
      • 26 apr 2018 - 12:17
  • Wordt er ook niet fraaier op.

    • + 0
    • 25 apr 2018 - 12:18
  • Mooi man, en een antenne met vossestaart, racestrepen, gordijntjes en trekhaak... Echt F1 waardig...

    • + 2
    • 25 apr 2018 - 12:22
  • bazzio

    Posts: 224

    Maar even serieus... waar of hoe moeten ze die dingen plaatsen dan, zodat je nog normaal zicht in die spiegels hebt?

    • + 0
    • 25 apr 2018 - 12:37
    • ThumbsUp

      Posts: 778

      Das natuurlijk niet zo moeilijk, gewoon links en rechts... ;)

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 13:44
  • PKracing

    Posts: 798

    Hee fantastisch nu kunnen ze er bij RBR echte rode hoorns op zetten

    • + 3
    • 25 apr 2018 - 12:38
  • Forza Scania

    • + 0
    • 25 apr 2018 - 12:47
    • Mss ook een dodehoekspiegel voor als Max weer eens een van zijn onmogelijke overtakes inzet ;)

      • + 7
      • 25 apr 2018 - 13:08
    • Ik verwacht ook een drastische aanpassing aan de spiegels bij Mercedes en Ferrari, waarbij de spiegels van kleur veranderen als Max weer in hun dooie hoek zit te pielen ;)

      • + 4
      • 25 apr 2018 - 13:40
  • d@nny

    Posts: 2.464

    Krijg je over een paar jaar een freak incident waar een spiegel afbreekt en tegen de helm van een coureur klapt. Lekker veilig etc.

    • + 0
    • 25 apr 2018 - 12:59
    • Kom op @D@NNY wat is het verschil met of hij aan het chassis zit of aan de HALO kwa veiligheid.... Denk even na voordat je het toetsenbord inkruipt...

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 14:21
    • d@nny

      Posts: 2.464

      Als de spiegel op precies dezelfde plek zit niet zoveel wat de spiegel betreft. Maar dat betekend dus wel meer rommel om het hoofd van de coureur (aangezien de HALO verder weg is als het bodywork van de auto) dus er is weldegelijk een verschil.

      Verder zeg ik ook bij een freak incident en (ik denk dat je dit gemist hebt/ik het niet goed genoeg benadrukt heb) is het ook een lichte schop tegen de schenen van de HALO van mij aangezien ik dat ding nog steeds niet kave verdragen en dit er ook alleen maar is opgezet om letsel bij freak incidents te voorkomen.

      • + 0
      • 26 apr 2018 - 15:43
  • BoekieB

    Posts: 125

    Lezen mensen......
    De spiegels moeten zich nog steeds in de theoretische ruimte bevinden waarin de spiegels zich nu ook bevinden, alleen de bevestiging mag nu ook aan de halo zijn. Als ikde foto van de FI zo bekijk een verandering van bijna niets

    • + 0
    • 25 apr 2018 - 13:06
    • ThumbsUp

      Posts: 778

      Er is dus weer ruimte voor een extra vleugeltje... thats it

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 13:45
    • BoekieB

      Posts: 125

      idd weer wat aero-crea-ruimte

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 14:21
  • Cameraatjes ipv spiegels en kleine schermpjes in de halo voor betere aero?

    • + 1
    • 25 apr 2018 - 14:28
    • En voor Max een proximity sensor..... grapje mensen, voor dat ik weer de hele maxfanboyfanclub op mn dak krijg... ;)

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 16:23
    • Maxfanboyclub? Die zie ik echt niet hoor, Ja er is er 1 : Raketbeest, Maar ik weet niet waar die is. Als het even minder gaat is tie weg. Beetje jammer BSCHUIT.

      • + 0
      • 25 apr 2018 - 17:42
  • mario

    Posts: 7.379

    Halo en kermisatractie......

    • + 0
    • 25 apr 2018 - 18:08
  • Arno J

    Posts: 79

    Het begint met spiegels. Waar gaat het eindigen?

    • + 0
    • 26 apr 2018 - 00:08

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar