user icon
user icon

Mateschitz: "Red Bull staat open om eigen motoren te bouwen"

  • Gepubliceerd op 29 dec 2010 13:59
  • comments 17
  • Door: Robin Smeets
Red Bull-baas Dietrich Mateschitz laat voorlopig alle opties open op het gebied van de motoren. De Oostenrijker denkt er zelfs aan om eigen motoren te bouwen en te gebruiken in de Formule 1. Volkswagen wordt al enkele maanden gelinkt aan een terugkeer naar de hoogste autosportklasse, waarbij Red Bull een belangrijke partner zou kunnen worden.

"We staan open voor interessante samenwerkingen op het gebied van de motoren", vertelde Mateschitz. "Zelfs het idee om zelf motoren te ontwikkelen en bouwen is niet eens meer zo gek."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Darjonf1

    Posts: 65

    als die motor net zo betrouwaar wordt als de auto zelf, zal het weinig soeps zijn.

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 14:22
    • szixxx

      Posts: 4.753

      Weinig soeps? Volgens mij zijn ze toch echt WK geworden bij de coureurs en constructeurs, zo slecht is het dan toch niet als je het mij vraagt.

      • + 0
      • 29 dec 2010 - 14:27
  • Ik weet het zo snel ff niet... Maar is er hier toevallig iemand of er al eens eerder een team is geweest dat geen fabrikant was maar toch zelf zowel motor als chassis bouwde?

    Dan te bedenken dat RedBull gewoon met blikjes rommel waar je tanden van uit je mond vallen is begonnen. :) En nu zitten ze in echt allerlei sporten.

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 14:33
    • jass

      Posts: 281

      Welliswaar geen constructeurs destijds, maar de Mercedes en de Ford motoren uit de jaren 90 werden echt niet door Mercedes en Ford zelf gebouwd, dat waren Ilmor en Cosworth.

      M.a.w. Red Bull hoeft alleen maar een partnerschap aan te gaan of een bedrijf over te nemen om aan \"eigen\" motoren te komen.

      Red Bull zit in allerlei sporten en allerlei (actie) sporten hebben ook super veel te danken aan (het moederbedrijf) Red Bull. De laatste jaren is Red Bull ook in de \"mainstream\" sporten gestapt (F1, voetbal enz).

      • + 0
      • 29 dec 2010 - 14:57
    • Arrows deed het volgens mij ook.

      • + 0
      • 29 dec 2010 - 16:15
  • En dan als brandstof die troep uit die blikjes gebruiken. Kost hem per liter waarschijnlijk 10 cent in de BTW....kijk, daar zitten nou echt kostenbesparingen in hahaha

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 14:57
  • miauw

    Posts: 1.136

    Ze worden wel erg overmoedig! Of kopen ze gewoon Cosworth op???

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 15:20
  • Vette-L

    Posts: 265

    Als die motor dan op Red-Bull loopt dan gaat ie mischien wel heel hard.

    Ik zou wel een red-bull motor in mijn auto willen hebben.

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 15:26
  • De 4 cilinder turbo vleugelmotor van RedBull...apart;)

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 15:57
  • genoeg inkomsten van de F1 dit jaar, en met de nieuwe motoren regel in 2015 (of 2013, help me!) kunnen ze dit best doen, goed moment om dat i.i.g. te doen.

    ik zou het wel vet vinden, Mclaren heeft ook al dit plan, (mclaren was er eerder mee) lijkt me helemaal top!

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 19:18
  • turbof1

    Posts: 1.804

    Zeg, maar dit doet me aan iets denken. Ze kunnen toch gewoon Renault hun F1 motor laten doorontwikkelen en die motoren dan uit laten komen als binnenshuis gemaakt? Ik weet niet, maar kunnen ze zo niet de motorbevriezing omzeilen?

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 20:03
    • Zal volgens mij ook wel iets van in de reglementen staan, vermoed ik.. Als het zo simpel was, deed elk team het wel.

      • + 0
      • 29 dec 2010 - 20:53
    • turbof1

      Posts: 1.804

      Misschien, maar F1 reglementen staan berucht als omzeilbaar. Het zou me niet verbazen mocht de regelgeving gebrekkig zijn op dit vlak. Misschien dat de F1 teams het wel kunnen doen, maar het niet doen, omdat ze dan tegen de geest van regelgeving gaan.

      • + 0
      • 29 dec 2010 - 20:56
    • turbof1

      Posts: 1.804

      Ik heb eens de reglementen door genomen. Enkel motoren die gehomologeerd zijn vallen onder de motorbevriezing. Motoren die gehomologeerd zijn, zijn motoren (motorconcepten of de blauwdrukken) die voor (i) 31 maart 2008 geleverd waren aan de FIA OF (ii) motoren voor 1 maart die onder (i) vallen maar aangepast zijn voor KERS OF (iii) motoren die na 31 maart 2008 aan de FIA zijn geleverd, waarbij de FIA op haar eigen, subjectieve, manier beoordeeld of deze motor fair is voor de concurrenten.

      Dus het ziet er naar uit dat de FIA eigenlijk mag beslissen wat ze wil voor nieuw geïntroduceerde motoren. Innovatieve motoren die feitelijk dan het reglement voldoen, maar op een of andere manier veel beter is dan de al aanwezige motoren, zal waarschijnlijk niet worden toegelaten. Bagger... .

      • + 0
      • 29 dec 2010 - 21:20
  • Ik zou zeggen GA JE GANG! Zijn we meteen van het gezeur af dat de Renault motor zogenaamd veel pk te kort komt, terwijl deze zo zijn ander voordelen heeft!

    • + 0
    • 29 dec 2010 - 23:36
    • noem eens 1 op

      • + 0
      • 30 dec 2010 - 11:54
    • Raikkonen-FAN heb je nou echt zou weinig verstand van F1 dat je zelfs DAT nog moet vragen?

      • + 0
      • 30 dec 2010 - 14:39

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar