user icon

ESPN doet voor F1-uitzendingen beroep op Sky Sports

  • Gepubliceerd op 14 feb 2018 09:06
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

ESPN gaat voor het komende Formule 1-seizoen een samenwerkingsverband aan met Sky Sports F1. De Amerikaanse zender verwierf in oktober de Formule 1-rechten voor 2018 en de jaren daarna. ESPN en ABC brengen dit seizoen alle 21 races live op de buis voor Amerikaanse huishoudens en daarvoor doen zij een beroep op het team van het Britse betaalkanaal Sky Sports F1.

Dat resulteert erin dat ESPN en ABC de feed van Sky Sports F1 zullen gebruiken. De Amerikaanse zender heeft zodoende een relatief goedkope oplossing gevonden om verslag te doen van de Formule 1. ESPN hoeft op deze manier namelijk geen eigen team naar de Grands Prix af te vaardigen, of in elk geval lang niet zo groot als wanneer ze alles zelf zouden doen.

Kate Jackson van ESPN: "We zijn verguld om samen te werken met het team van Sky Sports F1. De wijze waarop zij verslag doen van de Formule 1 is ongeëvenaard en we kijken ernaar uit om hun uitgebreide expertise en hun authenticiteit aan ons publiek aan te bieden."

Scott Young, hoofd Formule 1 bij Sky Sports, voegt toe: "Het doet ons deugd om de handen ineen te slaan met ESPN en ABC. Met deze samenwerking gaat de award-winnende verslaggeving van Sky Sports overzees. Elk seizoen speuren we naar nieuwe manieren om onze uitzendingen te verbeteren en onze kijkers te vermaken en dit jaar vormt daarop geen uitzondering."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Sky heeft ook gewoon het grootste budget voor de verslaggeving en mede daardoor ook het beste verslag. Logisch dus dat ESPN het daar in koopt. :)

    • + 2
    • 14 feb 2018 - 09:21
    • Budget of niet, het poppetje achter de microfoon en tijdens de voor en nabeschouwing is verantwoordelijk wat die uitkraamt. Dat ligt niet aan geld maar aan kennis, kunde en hoe sta je in het leven. Dat is niet te koop namelijk.
      Budget is enkel van belang om voor bijvoorbeeld voetbalclubs die de beste spelers kunnen kopen. Vaak kunnen die dure knuppels geen fatsoenlijk woord uitkramen maar laten het wel zien op het veld. Dus wat je uitkraamt is niet te koop en geld mijns inziens niet voor f1 verslaggeving.

      • + 5
      • 14 feb 2018 - 09:35
    • @ERWINNAAR, klopt, maar als Channel 4 Brundle, Ted Kravitz of Coulthard het dubbele biedt dan weet ik wel waar die hun zegje gaan doen. Dus budget is onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van een/het programma.

      • + 3
      • 14 feb 2018 - 09:41
    • En dan hangt het er nog maar net af of je daarvan houd of niet. Er lopen een aantal poppetjes bij Sky rond die zichzelf super cool en interessant vinden en dit beïnvloed ook de manier van uitzenden. Verder moet een F1-uitzending niet alleen attractief zijn in beeld en de tools die ze daarvoor inzetten. Ik hou van objectieve verslaggeving, die de kijker er bij betrekt en een kijk geeft in de bredere tak van de sport. Al die schermen bij Sky vind ik persoonlijk helemaal niks en niet alles hoeft mij uitgelegd te worden. Anderen vind dit juist weer een verrijking. De voormalige BBC cast en uitzending vind ik nog steeds het beste. Je zag dat ze daar echt aandacht en energie instaken en dit kost nu eenmaal wat centen. Sky moet het vooral hebben van de poppetjes en de nieuwe communicatie middelen om een zo gelikt mogelijke uitzending te verzorgen.

      • + 1
      • 14 feb 2018 - 09:48
  • Of men daar blij mee is....Moet ESPN zelf een deel betalen aan de FOM of betaald ESPN een bedrag aan SKY en dat is het dan? Dan vangt men bij de FOM per saldo minder en is het bereik stukken groter geworden voor minder?

    Van mijn part mag dit ook in Nederland zo gedaan worden. Bespaar dat geld en geneuzel maar door dat signaal door te prikken in Nederland beste Ziggo. Bespaart allicht een hoop geld voor jullie en zijn de fans af van vooral die arrogante zonnebankclown in de pitstraat met zijn flutbijdrage. Laat de fans op zondag kunnen kiezen uit NL commentaar met Mol of Engels commentaar van Sky. Voor en nabeschouwing gewoon overlaten aan het Engelse team. Die schijnen daar goed in te zijn.

    Tevens ben ik benieuwd of dit dan alsnog in Duitsland te zien zal zijn want die hebben ESPN in het aanbod bij Sky Duitsland voor zover ik weet. Via een omweg kan men dan alsnog in Duitsland f1 kijken zonder reclame maar dan met Engels commentaar....?? Zullen me vrienden daar leuk vinden alsnog ipv RTL. Ben benieuwd.

    • + 5
    • 14 feb 2018 - 09:31
    • NicoS

      Posts: 12.397

      @Erwinnaar,
      Met alle respect, maar ik heb liever Nederlands commentaar als ik naar een Nederlandse zender zit te kijken. Ik heb geen talenknobbel, en kan Engels redelijk volgen.
      Maar een programma in het Engels daar mis ik veel van wat er nou precies gezegd wordt.
      Voor jongere mensen is dat misschien een minder groot probleem, maar voor mij wel.
      Dus ik zou zeggen, wil je SKY kijken, ga gerust je gang, maar laat Ziggo gewoon Nederlands a.u.b.

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 10:13
    • Erwinnaar, Iets met spijker en kop. Spot on!

      Nicos, Erwinnaar geeft de mogelijkheid tot keuze bij Nederlands en Engels commentaar. Ik ben daar persoonlijk wel voorstander van. Zoals het ook bij NASCAR en IndyCar door Ziggo gedaan word. Waarom niet bij de Formule 1 ook. Olav Mol heeft een heleboel trouwe fans, die mogen niet de dupe zijn. Daarom is een combinatie - keuze mogelijkheid van Engels of Nederlands commentaar een hele goede.

      • + 2
      • 14 feb 2018 - 10:30
    • NicoS

      Posts: 12.397

      Gewoon SKY kijken mannen, Ziggo gaat dat echt niet doen...

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 11:40
    • Helemaal eens met Erwinnaar en MSE
      ....overigens, ik zou graag zien (horen) dat het Nederlandse commentaar door 2 personen verzorgd werd i.p.v. 1, dat werkt in de praktijk veel beter.

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 11:48
  • mrjem

    Posts: 271

    ik ben ook erg tevreden over Sky Sports F1, we kijken al jaren zia Sky.
    Goede voor en nabeschouwingen, erg gedreven commentatoren en ze laten alles zien vanaf FP1

    • + 4
    • 14 feb 2018 - 09:35
    • HOE kijk jij naar sky? tot nu toe kan ik geen legale mogelijkheden vinden in NL. Ik kijk zelf via ace stream, maar zou graag legaal sky kijken. Als jij weet hoe, hou ik me aanbevolen!

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 20:19
  • Nu ziggo nog. Coronel, ploij en Kamphuis zijn niet om aan te horen.

    • + 6
    • 14 feb 2018 - 09:35
    • Ome Theo

      Posts: 278

      Je vergeet het turbotaalkanon Mol, persoonlijk kan ik heel goed zonder hem.

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 19:21
  • MichaelF1

    Posts: 158

    Iets dat ik verwacht van de verslaggeving is objectiviteit, helaas is dat bij Ziggo ver te zoeken. is allemaal zo pro-Max, alsof er niets anders bestaat.

    Sky heeft dat met de Britse coureurs, maar toch veel minder dan Ziggo.

    Iets dat ik vooral heel sterk vind is het analytisch gedeelte met Paul di Resta/ Anthony Davidson.
    Inzoomen/ Frame voor frame / oorzaak-gevolg, is gewoon heel sterk en kan Ziggo niet aan tippen.
    Daarom goed dat ESPN hier gebruik van gaat maken, als je het niet beter kunt doen, waarom dan niet inkopen? juist!

    • + 4
    • 14 feb 2018 - 10:26
    • vind ik Anthony Davidson wel tig keer beter dan di Resta. Maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk ;-)

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 20:20
  • Het zou een aanwinst zijn als we in Nederland ook deze keuze krijgen.
    Wat je ook denkt/vindt van Olav, hij kan in zijn eentje niet neerzetten wat een heel team (met een vele malen groter budget) bij Sky doet.
    Over de rest van het Ziggo programma zullen we het maar niet hebben...

    • + 3
    • 14 feb 2018 - 11:30
  • Baksteen

    Posts: 704

    De expertise die je ziet bij Sky en de beelden en samenvattingen zijn in vergelijking met Ziggo en de boerenkinkels daar, muv Doornbos, superieur op elk vlak.

    • + 3
    • 14 feb 2018 - 11:51
    • John6

      Posts: 5.168

      Ieder zijn keuze, maar ben het met je eens ik vermaak zeer goed met Sky de 3 dagen rond een GP, en Plus doordeweeks wat ze ook nog brengen aan nieuws interviews. Alleen deze tijd is er weinig aan, maar goed nog even en het circus begint weer.

      • + 0
      • 14 feb 2018 - 14:10

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar