user icon

Het tjokvolle schema van Fernando Alonso voor 2018

  • Gepubliceerd op 30 jan 2018 16:26
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

Fernando Alonso krijgt het druk komend seizoen. De Spanjaard combineert racen voor McLaren in de Formule 1 in 2018 met racen voor Toyota in het World Endurance Championschip. Dat betekent dat hij dit jaar in 25 weekenden zoet zal zijn met wedstrijden. Daar komen alle tests en andere werkzaamheden nog bovenop, Alonso hoeft zich niet te vervelen.

Het is bijzonder dat een van de huidige Formule 1-coureurs kiest voor een volwaardig programma parallel aan zijn activiteiten in de koningsklasse van de autosport. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw was het wel gebruikelijk dat rijders in meerdere series tegelijk actief waren, maar dat was in een periode waarin de coureurs nog niet zoveel betaald kregen als nu.

Alonso hoeft het voor het geld zeker niet te doen. De Spanjaard doet het uit liefde voor racen. Zijn enthousiasme, gretigheid, energie en toewijding zijn bewonderenswaardig. Het is ook een slimme zet van Toyota. Zonder andere autofabrikanten in de LMP1-klasse dreigde niemand zich te bekommeren om de eventuele winnaar van de 24 uur van Le Mans. Met Alonso is Toyota verzekerd van aandacht.

Het is ook mooi dat McLaren meewerkt aan deze constructie. Of zoals Alonso het zelf verwoordt: "Dit is alleen tot stand gekomen door het wederzijdse begrip en de sterke relatie die ik met McLaren heb. Ik ben heel blij dat ze naar me geluisterd hebben en snappen wat dit voor mij betekent. En mijn avontuur in het WEC doet niets af aan mijn doelen met McLaren in de Formule 1. In 2018 wil ik in elke Grand Prix competitief zijn en ik heb het gevoel dat we die kant opgaan."

Het tjokvolle schema van Fernando Alonso voor 2018:

Datum Klasse Evenement
25 maart F1 Grand Prix van Australië
8 april F1 Grand Prix van Bahrein
15 april F1 Grand Prix van China
29 april F1 Grand Prix van Azerbeidzjan
5 mei WEC 6 uur van Spa-Francorchamps
13 mei F1 Grand Prix van Spanje
27 mei F1 Grand Prix van Monaco
10 juni F1 Grand Prix van Canada
16/17 juni WEC 24 uur van Le Mans
24 juni F1 Grand Prix van Frankrijk
1 juli F1 Grand Prix van Oostenrijk
8 juli F1 Grand Prix van Groot-Brittannië
22 juli F1 Grand Prix van Duitsland
29 juli F1 Grand Prix van Hongarije
19 augustus WEC 6 uur van Silverstone
26 augustus F1 Grand Prix van België
2 september F1 Grand Prix van Italië
16 september F1 Grand Prix van Singapore
30 september F1 Grand Prix van Rusland
7 oktober F1 Grand Prix van Japan
21 oktober F1 Grand Prix van de VS*)
28 oktober F1 Grand Prix van Mexico
11 november F1 Grand Prix van Brazilië
18 november WEC 6 uur van Sjanghai
25 november F1 Grand Prix van Abu Dhabi

*) Alonso mist de 6 uur van Fuji omdat die samenvalt met de Grand Prix van de Verenigde Staten

Reacties (27)

Login om te reageren
  • 0xygen

    Posts: 1.160

    Achja, vanaf oktober heeft renault toch geen onderdelen meer, dus zo druk is het ook weer niet.

    • + 1
    • 30 jan 2018 - 16:35
    • bvonk

      Posts: 930

      LOL, maar zie ik niet gebeuren. Er is een team weg (str) en ook een er bij (McLaren), dus evenveel en ze weten dus ongeveer wat ze nodig hebben. Daarnaast gaat RBR waarschijnlijk weg na dit jaar dus zullen waarschijnlijk minder support (bv de nieuwste onderdelen) krijgen.

      • + 1
      • 30 jan 2018 - 18:53
    • Caramba

      Posts: 5.786

      1 keer in de twee weken een weekend aan de bak. Het is maar wat je druk noemt.

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 00:16
  • NicoS

    Posts: 13.104

    Zal z'n vrouw hem nog wel herkennen na het seizoen?;)

    • + 0
    • 30 jan 2018 - 16:42
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Of hij heeft gewoon een slecht huwelijk... iedereen z'n smoes om niet thuis te hoeven komen.

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 17:26
    • Het scheelt als je niet getrouwd bent. ?

      • + 1
      • 30 jan 2018 - 17:45
    • NicoS

      Posts: 13.104

      Vriendin dan......;)

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 17:48
    • Of vriend...

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 19:23
    • Och het zijn alleen de weekenden he. ;)

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 20:25
    • Misschien heeft Alonso zo’n dure vriendin dat hij in zijn vrije weekenden moet overwerken...

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 00:46
  • Tja, de ene gaat in vrije weekenden feestjes af, de volgende kookboeken schrijven en een andere weer FIFA spelen. Zo is iedereen druk, druk, druk.

    • + 0
    • 30 jan 2018 - 16:50
    • Als je het echt druk heb zeg je 't niet 3 keer...

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 19:25
    • BMW E30

      Posts: 761

      Maar Larry probeert z'n daggemiddelde aan posts flink op te krikken. Hij kan het gewoon niet zo druk hebben.

      Ps ik heb niks op je tegen Larry ik vind je posts meestal wel grappig.

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 21:57
    • @Tracklimits. Weet je dat “Druk, druk, druk” een uitdrukking is om juist de gejaagdheid van de moderne mens taan te geven?
      Er is zelfs een boek met dit als titel en andere literatuur en beeldmateriaal van. Misschien eens googlen.

      Ps. Ik ook @BMW, ik ook... ;)

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 00:57
  • rickf1

    Posts: 1.623

    Brendon Hartley was wel de jetlag master eind vorig seizoen. Alonso heeft het verhoudingsgewijs makkelijk (Spa -> Barcelona, Le Mans -> Paul Ricard, Silverstone -> Spa).

    Het is wel wat zwaarder, maar als het je hobby is, dan moet het te doen zijn.

    • + 0
    • 30 jan 2018 - 17:10
  • En als hij dit jaar weer niks wint en geen podiums pakt? Norris?

    • + 2
    • 30 jan 2018 - 17:40
    • Waarom?

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 17:46
    • Hij kan ook aan blijven klooien dan, Mag van mij. Maar als hij dit jaar niet voor een podium kan strijden zoekt hij misschien zijn geluk wel in andere klasses?

      • + 1
      • 30 jan 2018 - 18:36
    • Dat laatste zou dan zomaar kunnen ja. Ik heb echt het idee dat Alonso puur racet voor de lol ervan en niet voor het geld. Hij wil dan natuurlijk wel competitief zijn en als McLaren dat met Renault weer niet is kan hij misschien wel eens de keus maken niet meer F1 te rijden maar in een (of meerdere) andere klasses.
      Hij is gewoon een racer pur sang en dat laat hij steeds meer de overhand krijgen.

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 19:40
  • Dit is de man die zei " we moeten niet te veel F1 races op de kalender zetten want dan moeten we teveel reizen "

    Maar dit past in zijn straatje , dus nu mag het wel .
    Ik heb zelden zo'n zelfingenomen persoon meegemaakt , en hij krijgt z'n zin nog ook bij dat slappe Mclaren onder leiding van Zakkie..........bah !

    • + 1
    • 30 jan 2018 - 23:16
    • Beri

      Posts: 4.252

      Haha

      • + 0
      • 30 jan 2018 - 23:22
    • @OS. Goeie taktiek van Alonso hè? Had ie dat niet gezegd had Liberty Media de kalender verder opgevuld en had ie nou geen WEC kunnen gaan rijden...

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 01:01
    • Ging dat niet over het personeel van de teams?

      • + 1
      • 31 jan 2018 - 08:32
    • @OS, precies, hij vond dat ze teveel moesten reizen en inderdaad valt het nu eigenlijk wel mee. @schumi, denk jij werkelijk dat hij zich ook maar iets aantrekt van het personeel? Het enige wat telt is Alonso.

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 10:25
    • Klopt @Schumi, daar ging het om maar dat komt sommigen hier niet goed uit. ;)

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 11:55
    • Inderdaad, waardeloze kerel geworden! Hij kan een potje sturen, maar mister ik ik ik, alles draait om mij valt weer aardig door de mand

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 20:55
    • @lp, wie zijn die sommigen?

      • + 0
      • 31 jan 2018 - 22:04

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 190
  • Podiums 0
  • Grand Prix 174
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar