user icon

Volkswagen juicht nieuwe motorformule voor 2013 toe

  • Gepubliceerd op 13 dec 2010 08:31
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra
De toetreding van Volkswagen tot de Formule 1 is met de invoering van de nieuwe motorreglementen voor de periode na 2012 een stuk dichterbij gekomen. De koningsklasse van de autosport gaat vanaf 2013 1,6 liter viercilinder turbomotoren gebruiken.

Dit is volledig naar wens van Volkswagen. Hans-Joachim Stuck zegt in Duitse kranten zoals Welt am Sonntag en Bild am Sonntag en op de site RP-online.de: “De voorwaarden voor een entree van Volkswagen zijn gecreëerd. We hebben nog niets besloten, maar we verwelkomen de beslissing van de FIA zeer. De nieuwe motorformule is een goed startpunt voor Volkswagen in de Formule 1.”

Reacties (19)

Login om te reageren
  • miauw

    Posts: 1.136

    Nou zeikerds, kom op met Porsche in de F1 dan! Ga eens wat doen in plaats van er alleen maar over te ouwehoeren! In 2013 Porsche F1 dan???

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 08:43
    • felix50

      Posts: 5.792

      je hebt geliji de hele shit word veranderd naar hun wensen en nog zeggen ze niks toe.

      • + 0
      • 13 dec 2010 - 08:55
    • okkie

      Posts: 302

      Hu?? Een Toyot motor afgebeeld als VW motor? Was dat nou! Overigens, de vlag kan uit, Eindelijk een normale motor. Ben erg blij.

      • + 0
      • 13 dec 2010 - 17:18
  • ja lekker makkelijk... even een f1 team opzetten. Ik denk dat als ze er aan beginnen, dat ze dan wel degelijk voor de dag willen komen. Niet dat de porsche straks achter de virgins, HRT, en lotus rijd....

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 09:01
  • Big El

    Posts: 367

    Gewoon als motorenleverancier toetreden, bijvoorbeeld bij Sauber.
    Levert de bekendheid die je wilt, zonder al te veel te hoeven concentreren op alle auro-foefjes die ze hebben in de F1.
    Zelfde zou BMW moeten doen met deze nieuwe regels.
    Die 1.6 blokken zijn zonder al te veel moeite dan ook te gebruiken voor de M-series van BMW en de verschillende porsche auto\'s. (Toch leuke marketing: Boxter F1 of Cayenne F1! Daar kan dan hetzelfde blok in liggen dat alleen is aangepast om iets meer kilometers mee te gaan.)

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 09:52
  • @big El:

    ja idd, even een schroefje erbij en je hebt i.p.v. een F1 motor een straatauto motor... :(

    Denk dat er toch wel even wat meer bij komt kijken, dan simpel even wat dingentjes aanpassen!

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 10:40
  • De Volkswagen groep heeft een lange relatie met RedBull (DTM, Dakar e.d.). Een deal met de kampioenen van 2010 zou een goeie stap zijn. Maar dan niet onder de naam Porsche. Ik zie Porsche niet als alleen maar een motor leverancier. Als VAG als motor leverancier toetreedt tot de F1 zal dat onder de naam Audi of Volkswagen zijn.

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 11:06
  • Ugh

    Posts: 333

    Of Skoda!

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 12:59
  • nu, porsche is het enige merk, van de vw groep, met een mooie goeie f1 geschiedenis, dus de keuze lijkt me gauw gemaakt

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 13:14
    • Bedoel je met de mooie goeie geschiedenis het volstrekt kansloze, niet eens afgemaakte seizoen met de Footwork-Porsche van 1991? Of de periode van 1958 tot 1964 waarin ze als constructeur het gigantische aantal van 46 punten hebben behaald (wel 1 overwinning). Het enige echt succesvolle resultaat van Porsche is de periode toen McLaren met de door Porsche ontwikkelde TAG motor reed.

      • + 0
      • 13 dec 2010 - 16:22
  • Nou, kom maar op met die Seat blokjes als standaard wereld motor...dat gaat in de toekomst de standaard worden.

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 13:55
  • Vette-L

    Posts: 265

    Een F1 motor blijft toch altijd iets unieks denk dus niet dat een (standaard) F1 motor ooit zal worden gebruikt in een anderre klasse.
    Helemaal niet in een productie wagen.

    De materialen die gebruikt worden voor zo\'n motor zijn ongeloofelijk duur.

    Zou wel leuk zijn een Golf GTI F1 prijs 450.000 Euro zou jij die kopen?

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 16:29
    • Mirani

      Posts: 2.922

      Ik denk dat je nog wel wat meer mag betalen dan die prijs. Een paar miljoen met een gratis auto erom heen.

      Maar de FIA heeft nu voldaan aan de wensen van Volkswagen. Dus gewoon meedoen. Niet met een eigen team maar als leverancier. Bv Red Bull Audi en Toro Rosso Lamborghini.

      • + 0
      • 13 dec 2010 - 18:21
  • marcel

    Posts: 124

    ik weet niet of jullie het weten maar in de f50 ligt toch echt een aangepaste f1 blok

    • + 0
    • 13 dec 2010 - 17:12
    • felix50

      Posts: 5.792

      WAt heeft een V12 hier nu mee te maken .ik zie het verband niet

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 07:56
  • joshua85

    Posts: 48

    oke nieuwe blokken leuk en aardig hoeveel pk gaat daar uit komen?
    maar het geluid van een V-... Motor is toch heel wat minder lijkt me. we gaan van een v12 naar v8 en nu naar een 4cilinder in lijn.
    iemand enig idee hoe zo`n ding gaat klinken? moet ik het vergelijken met de nieuwe wrc wagen want die klinken wel lekker.
    maar er gaat niks boven een ferrari v12. dus ben benieuwt dit haalt toch een stuk show weg van de f1!

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 07:59
    • x-tech

      Posts: 178

      Er gaat ongeveer 612 pk uitkomen als engine uitontwikkelt is.
      geluid is hmmmm.....
      ga de komende 2 seizoenen maar hééééel hard genieten.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 16:37
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Hmm, betekent dat dat vanaf 2013 de Super League Formula met een 750pk 4.2L V12 de nieuwe \'Koningsklasse\' wordt?

    • + 0
    • 14 dec 2010 - 10:17
    • Superleague auto\'s zijn iets van 10 tot 15 seconden langzamer per ronde dan een F1 auto. GP2 auto\'s zijn dan nog sneller, maar die zijn toch ook iets van 8 a 9 seconden per ronde langzamer.

      • + 0
      • 14 dec 2010 - 13:24

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar