Toto Wolff: "Winter is minder stressvol dan vorig jaar"

Mercedes-teambaas Toto Wolff geniet van een rustigere winterstop dan vorig jaar en is blij dat Niki Lauda meer tijd vrijmaakt voor het team. Dat zegt de Oostenrijker tegen de krant Kurier.

Met een brede glimlach zegt Wolff: "De winter was in ieder geval veel minder stressvol dan vorig jaar." Waarmee hij uiteraard doelt op het plotselinge vertrek van de kersverse wereldkampioen Nico Rosberg. Om daar lachend aan toe te voegen: "Maar wie weet wat er de komende dagen gebeurt, je weet nooit waar Lewis aan denkt."

Hamilton was de laatste dagen echter mikpunt van kritiek, nadat hij zich homofoob zou hebben uitgelaten op Instagram. Door de vele kritiek besloot de Brit al zijn foto's van het sociale medium te halen, om zo nog maar eens aan te tonen dat hij niet bang is om rigoreuze besluiten te nemen. Wolff twijfelt echter niet aan zijn pupil: "Ik denk dat hij net als ons het gevoel heeft dat dat record van zeven wereldtitels binnen handbereik ligt. Wij zullen er in ieder geval alles aan doen om hem het materiaal te geven om dat doel te bereiken. Aan zijn motivatie zal het in elk geval niet liggen, want zelfs na vier wereldtitels merk je bij hem die honger naar meer en zijn prestaties afgelopen seizoen waren natuurlijk fenomenaal.

Ook reageerde Wolff op het vertrek van Niki Lauda als analist bij RTL Duitsland: "Het was een persoonlijke beslissing, wij hebben daar als Mercedes geen druk op uitgeoefend of iets dergelijks. Natuurlijk heeft het voor ons wel het voordeel dat hij nu meer tijd heeft voor ons, ook al was hij meestal als eerste in het motorhome. De schoonmaaksters waren meestal nog niet klaar als Niki in de paddock arriveerde."

BRM

Posts: 602

@Royalere Positief zijn is altijd goed en vooral lekker blijven doen, maar die vondst moet wel heel erg geniaal zijn om de gebrekkige Renault te compenseren. Persoonlijk denk ik dat het enige geniale wat Red Bull kan doen op dit moment is alles investeren in de Honda en zorgen dat die in 2019 com... [Lees verder]

  • 1
  • 4 jan 2018 - 19:41

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Ja,de uitslag voor 2018 is al bekend.

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 13:58
    • Die kans is groot, maar zolang er keihard voor gestreden moet worden heb ik er weinig problemen mee. Al zou ik graag een keer een andere winnaar zien ;)

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 14:11
    • Neuh denk het niet, Het chassis van RB is nu iig het beste, Beetje de motor goed krijgen en het gaat een leuk jaar worden.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 18:47
    • Ga er maar vanuit dat er niet keihard voor hoeft te worden gestreden dan valt het altijd mee en kun je van elk echt raceduel genieten alsof je een cadeautje krijgt. ;)

      Als er strijd komt zal het in eerste instantie tussen Mercedes (Hamilton) en Ferrari (Vettel) gaan @Royalere. Wat die rukmotor van Renault gaat doen is nog maar zeer de vraag, afwachten.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 19:04
    • BRM

      Posts: 602

      Leuk zo'n goed chassis @Royalere, maar de rest zit ook niet stil en met die trage Franse zooi achterin die al hebben aangegeven voornamelijk aan betrouwbaarheid in plaats van snelheid te gaan werken hoef je ook geen wonderen te verwachten ;)

      Desondanks heb ik goede hoop dat Ferrari volgend jaar strijd kan leveren met Mercedes om de titel, de winnaar maakt me dan niet zo uit.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 19:37
    • The dre

      Posts: 2.184

      Zo traag was die renault motor niet, ware hij geknepen stond. Zeker na de zomerstop bleek dat er best snelheid in zat. Als de betrouwbaarheid nu aangepakt wordt, hoeft het ding ook niet zo geknepen te worden. Als RB echt vanaf de 1e race de zaakjes voor elkaat, en renault levert een betrouwbare motor, dan wordt het een mooi F1 jaar ;)

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 19:49
    • BRM

      Posts: 602

      @The Dre Ik hoop het oprecht met je mee, maar heb er echt weinig vertrouwen in. De andere motoren (vooral Mercedes) zijn al wel betrouwbaar, wat hun juist de ruimte geeft om wel snelheid te winnen. Maar laten we hopen dat de wet van de remmende voorsprong Renault daar een handje helpt, dan kan het misschien nog wat worden.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 19:52
    • Taures

      Posts: 1.558

      Is de windtunnel vd Mercedes zo goed of de rest zo slecht?
      Moeten wij zorgen maken dat Toto zo relax cool bezig is?

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 20:06
  • Hein

    Posts: 92

    Als Mercedes werkelijk met Hamilton voor 7 titels wil gaan is Bottas een blijvertje. En zijn de kansen voor een sterke rijder zoals bv Ricciardo naast Hamilton nihil.

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 14:22
    • Zolang ze beide kampioenschappen blijven winnen is het ook niet echt nodig.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 15:27
    • Ricciardo is naast Hamilton m.i. geen bedreiging voor het WK. Daniël komt net een slag te kort of Lewis moet een pechjaar meemaken.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 19:07
    • BRM

      Posts: 602

      Hamilton zal ooit toch wel willen stoppen, zou me niks verbazen als ze voor die tijd in ieder geval zijn opvolger al binnen het team willen hebben. Denk dat het Mercedes weinig uitmaakt dat Hamilton in dat geval bijvoorbeeld strijd van een Ocon zou krijgen.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 19:39
    • Hoe goed is Ocon? Gaat hij in 2018 over Perez heen? Velen verwachten het maar het moet eerst nog maar eens gebeuren.

      Lukt dat niet dan schiet der Schleicher bij elke opmerking van Hamilton over de mode in Los Angeles meteen in de stress.

      Hoop dat er dan camera’s bijzijn. ;)

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 20:08
  • Kun je dus nog wel een voorbeeld aannemen aan die ouwe Niki, Toto!!! ;-) En nu Niki meer tijd overheeft kan Toto helemaal tegen het middaguur op het paddock verschijnen.

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 16:40
    • Niki staat alleen maar te juichen als ze winnen, Als ze achterlopen zie je hem niet.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 18:45
    • @Aquarius. Die Wolff krijgt bij deze toestemming om helemaal niet meer te verschijnen.

      • + 0
      • 5 jan 2018 - 08:56
  • volgens mij lijdt hier iemand aan Hamiltonfobie. Door dagelijks hetzelfde te posten.

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 17:16
    • Toch denk ik dat RBR met een geniale vondst komt, Het kan niet anders ook, Als het dit jaar weer RUK wordt dan is het pleite met ric na dit jaar en Max een jaar later. Maar ik ben positiev en denk dat ze echt wat hebben bedacht.

      • + 0
      • 4 jan 2018 - 18:44
    • BRM

      Posts: 602

      @Royalere Positief zijn is altijd goed en vooral lekker blijven doen, maar die vondst moet wel heel erg geniaal zijn om de gebrekkige Renault te compenseren. Persoonlijk denk ik dat het enige geniale wat Red Bull kan doen op dit moment is alles investeren in de Honda en zorgen dat die in 2019 competitief is, dat is de enige manier op dit moment voor ze om echt om de titel mee te gaan strijden.

      • + 1
      • 4 jan 2018 - 19:41
  • “De schoonmaaksters waren meestal nog niet klaar als Niki in de paddock arriveerde.”

    Ja, ja... En als jullie Niki dan goedemorgen zeiden had hij zeker een stralende glimlach, twinkelende oogjes en zijn shirt hing half uit zijn pantalon? ;)

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 18:58
  • Inderdaad een verschil met vorige jaar.
    Op naar volgende titel

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 20:48
  • Tja....net als ons vraag ik mij ook af ........

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 22:28
  • Als zelfs der Toto zegt dat het vrij relaxt verloopt dan vrees ik dat alle niet Merc fans zich toch een beetje erg veel zorgen moeten gaan maken dit jaar.

    Gaat het weer niet worden voor RB denk ik en daarna dan ??????????????

    • + 0
    • 4 jan 2018 - 23:00
    • Ook niet want dan ligt die trage Honda achterin.

      • + 0
      • 5 jan 2018 - 09:36
  • “Winter is minder stressvol dan vorig jaar.”

    Toto Wolff: “Es waar weniger stressvoel weil die Susie entlieg ijnmal niegt zelpst die oliebollen gebacken hat.”

    • + 0
    • 5 jan 2018 - 00:21

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land DE
  • Geb. datum 27 jun 1985 (40)
  • Geb. plaats Wiesbaden, DE
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar