user icon
user icon

Terugval Toro Rosso niet enkel aan motor toe te schrijven

  • Gepubliceerd op 07 dec 2017 16:48
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Scuderia Toro Rosso had na de Grand Prix van Singapore nog uitzicht op de vijfde positie in het kampioenschap voor constructeurs, maar uiteindelijk moest het opleidingsteam van Red Bull genoegen nemen met de zevende plek. In de laatste race van het seizoen raakte de Italiaanse renstal de zesde plaats nog kwijt aan Renault.

Vaak wordt de motor aangehaald als oorzaak voor de terugval van Toro Rosso, maar ook de ontwikkeling van het chassis liep niet crescendo. Het ontbrak de STR12 in de slotfase van het seizoen aan downforce en grip. Bij de seizoenfinale kampten coureurs Pierre Gasly en Brendon Hartley met een gebrek aan tractie en oververhit rakende achterbanden.

Motorsport-Total.com citeert Gasly: "Voor mij is het moeilijk om iets zinnigs over de ontwikkeling van onze auto te zeggen, aangezien ik pas aan het einde van het seizoen instapte. Vanuit het team weet ik wel dat de doelstellingen met de ontwikkeling van de wagen niet zijn gehaald. Er was het ene na het andere probleem aan het einde van het seizoen. We moeten voor 2018 een grote stap vooruit zetten met de auto. Hopelijk weet Honda iedereen te verrassen met de motor. Dat zet ik op mijn verlanglijstje voor kerst."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • SolarCell

    Posts: 980

    Het 'ontbeert' of het 'ontbreekt aan'... een combinatie van die twee is niet mogelijk.

    • + 5
    • 7 dec 2017 - 16:51
    • Betekenis is precies hetzelfde. Is alleen een kwestie van perspectief van waaruit je het zegt.
      Kan dus prima naast elkaar bestaan.
      Je ontbeert deze kennis blijkbaar, of het ontbreekt je daaraan.

      Weer wat geleerd !! Toch???

      • + 1
      • 8 dec 2017 - 08:19
    • SolarCell

      Posts: 980

      Ja, grappig, slimpie. Maar je kunt niet zeggen (dat wat ik dus schreef) 'het ontbeert aan'...

      Voortaan eerst even goed lezen voor je populaire teksten gaat uitslaan

      • + 1
      • 8 dec 2017 - 23:00
  • Off topic: Kvyat heeft getest in williams simulator

    • + 1
    • 7 dec 2017 - 16:58
    • Gecrasht?

      • + 5
      • 7 dec 2017 - 17:48
    • Box1986

      Posts: 1.662

      Zou dit noodoplossing zijn om dat kubica zijn snelheid toch tegenviel?

      • + 1
      • 8 dec 2017 - 09:54
  • jd2000

    Posts: 3.107

    Vind dat Toro Rosso vooral in een vrije val is terecht gekomen na het vertrek van Kvyat en Sainz.

    • + 0
    • 7 dec 2017 - 17:34
    • Kvyat is zelf in een vrije val terecht gekomen omdat hij helemaal niks presteerde bij TR.

      • + 5
      • 7 dec 2017 - 18:03
    • ringo

      Posts: 2.761

      Denk zelf ook als kvyat d seizoen had mogen afmaken , was voor TR gunstiger. De 2 coureurs reden op het oog voor volgendjaar

      • + 0
      • 7 dec 2017 - 18:31
    • Kvyat had tot aan zijn ontslag 4 punten gescoord. Nog eentje bij zijn tijdelijke invalbeurt, dus hoezo?

      • + 0
      • 7 dec 2017 - 20:47
    • vectraf1

      Posts: 292

      Eens, veel te veel gerommel en onrust met coureurs.
      En moet je je zien wat er nu zit.
      jammer.

      • + 0
      • 7 dec 2017 - 22:26
    • Ht lag aan het einde van het seizoen niet zo zeer aan de rijders. Het materiaal was niet meer up to date en de motoren...

      • + 0
      • 7 dec 2017 - 23:19
  • Echt heerlijk dat ze volgend jaar een oefenlab zijn voor RB. Ze kunnen niks fout doen want elke race gaan ze er een nieuwe motor inpleuren. Dit lijkt me heerlijk als rijder: Gewoon geen druk en elk weekend een betere motor.

    • + 2
    • 7 dec 2017 - 17:47
    • Zou toch heel jammer zijn voor de coureurs dat ze mee rijden voor spek en bonen als dat gebeurd? Ik zie dan toch liever dat die Honda motor vanaf het begin goed is.

      • + 0
      • 7 dec 2017 - 18:06
    • Dus jij denkt dat Honda elke twee weken een nieuwe update klaar heeft?? :o Hahahahaha

      • + 3
      • 7 dec 2017 - 18:26
    • Ik vrees voor een zware ontnuchtering volgend seizoen.
      Uit de tekst blijkt dat het niet alleen de motor is, maar ook de wagen zelf.

      • + 1
      • 7 dec 2017 - 18:29
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Je had de tekst daar toch niet voor nodig? Zelfde motor als RBR en veel trager. Is gewoon het lot van een klein team. Hopelijk mogen ze inderdaad gebruik maken van de RBR bronnen zodat er gewoon een degelijk chassis staat. Obv enkel de STR infra zal het niet gaan.

      • + 0
      • 8 dec 2017 - 05:41
    • Gasly en Hartley moeten zich m.i. in 2018 er op instellen dat ze wellicht een aantal dnfs gaan meemaken en waarschijnlijk niet hoog in het WK zullen eindigen. Dan kan het hopelijk alleen maar wat meevallen.

      Hun focus moet verder liggen op zo goed mogelijk feedback geven om de doorontwikkeling van de auto en met name de motor te bevorderen.
      Daarnaast dienen zij zichzelf als coureur te blijven ontwikkelen bijvoorbeeld door onder moeilijke omstandigheden en tegenslagen het beste uit zichzelf te blijven halen. Hun mentale weerbaarheid komt hierdoor in de spotlights te staan.

      Ziet die progressie er goed uit dan zal dat bij Marko en kornuiten ook niet onopgemerkt blijven en gaat de deur naar een langer verblijf in de F1 met beter materiaal een stuk(je) verder open.

      Zo niet, kunnen ze eens bij Kvyat aankloppen om te vragen wat hij op dat moment zoal aan het doen is...
      Een gelukje kan dan nog zijn dat er nog geen vervanging voor hen klaar staat bij Toro Rosso.

      Blijft afwachten welke kant het op zal gaan: waarheen leidt de weg die zij ‘moeten’ gaan?

      • + 1
      • 8 dec 2017 - 07:54

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Toro Rosso
  • Punten 124
  • Podiums 1
  • Grand Prix 47
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 7 feb 1996 (24)
  • Geb. plaats Rouen, Frankrijk
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender