user icon
user icon

Bottas: "Doel voor volgend jaar is meer races winnen"

  • Gepubliceerd op 06 dec 2017 08:37
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Valtteri Bottas kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn eerste seizoen in dienst van Mercedes. De Fin wist in Rusland zijn eerste Grand Prix-zege te boeken en later volgden nog overwinningen in Oostenrijk en Abu Dhabi, maar na de zomerpauze was er ook een lange periode waarin hij niet goed uit de verf kwam. Teamgenoot Lewis Hamilton won negen races dit jaar en pakte de titel.

Bottas weet wat hem te doen staat om volgend seizoen wel een gooi naar het kampioenschap te doen. "Het doel voor volgend jaar is meer races winnen. Met het huidige puntensysteem moet je races winnen om kans te maken op de titel", begint de Fin tegenover Sky Sports F1. "Natuurlijk moet je ook constant presteren en voor mij ontbrak het daar dit jaar aan. In sommige races presteerde ik heel erg goed, in andere races ging het juist een stuk minder."

"Dat is de voornaamste oorzaak voor het feit dat Lewis me verslagen heeft. Hij was continu op zijn best. Als ik het seizoen in één woord moet omschrijven, kies ik toch voor teleurstellend. Ik leg de lat altijd zo hoog mogelijk en ik wist dat ik dit seizoen een kans zou krijgen om voor de titel te gaan. Ik wist dat het tot de mogelijkheden zou behoren. De titel winnen was mijn doel en daarin heb ik gefaald."

"Het belangrijkste is dat ik enorm veel geleerd heb; met het raceteam, in de fabriek in Brackley en met Lewis. Dat zal me volgend jaar enorm helpen." Over zijn doelen voor 2018 zegt hij: "Je moet altijd proberen om in de buurt van perfectie te komen. Ik ga deze winter harder werken dan ooit in een poging om volgend jaar beter dan ooit aan de start te verschijnen."

Bottas sloot het voorbije seizoen af op een derde plaats, met een totaal van 305 punten.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Ik denk dat Mercedes tevreden is met Bottas. Hij ligt niet in gevecht met Lewis en hij is een stuk sneller als zijn landgenoot. Oftewel een prima tweede rijder Hij heeft mij een aantal keer verrast. Zowel positief als negatief, maar voor een eerste seizoen bij Merc is het gewoon een voldoende.

    • + 2
    • 6 dec 2017 - 08:43
    • Ik weet het niet. De laatste race overwinning voelt een beetje als een cadeautje van Mercedes aan Bottas. Hij schijnt moeite te hebben met alle technische aspecten, feedback geven en het ontwikkelen van de wagen. Daarnaast gedijt Lewis het beste met een sterke coureur naast hem die hem pusht om beter te presteren. Ik denk daarom dat Mercedes graag Ricciardo wil contracteren voor 2019. Het allerliefste willen ze natuurlijk Max, maar die gaat niet komen. Bottas zie ik dan wel weer verkassen naar Ferrari ter vervanging van Kimi. Bottas is gewoon een solide coureur, redelijk snel en gehoorzaam.

      • + 1
      • 6 dec 2017 - 09:03
  • Tom

    Posts: 378

    Of Bottas is gewoon niet snel genoeg, of de 'diva' Mercedes lag hem niet, maar in 2018 moet zijn doel de titel zijn. Anders kan hij aan het einde van komend seizoen uitzien naar een nieuwe werkgever.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 08:44
  • Bottas is en blijft een tussenpaus. Veel beter of sneller zal hij echt niet worden, consistenter zijn moet nog wel lukken. Als Ocon weer iedereen verrast in 2018 dan zie ik hem promotie maken naar Mercedes in 2019. Ocon kan voor Mercedes de oplossing zijn in het aankomende RedBull/Verstappen geweld. Bottas kan die strijd in een gelijkwaardige auto niet aan. Wat goed is komt snel...en Ocon is snel EN goed. De nieuwe Alain Prost moet je niet te lang bij een klantenteam stallen.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 09:13
    • Bottas is geen verkeerde coureur nee, maar als Mercedes enige waarde aan hun talentenprogramma hecht, dan moeten ze Ocon er in 2019 in zetten als hij nog een sterk jaar draait inderdaad.

      Ik ben wel benieuwd hoe dat met Hamilton zou gaan, want Ocon is de confrontatie met Perez ook niet bepaald uit de weg gegaan. Met Bottas hebben ze wel iemand waarvan ze zeker weten dat Hamilton er geen nachtrust over verliest.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 09:41
    • Zo is dat en als de concurrentie komend seizoen niet alleen van Ferrari komt maar ook van Red Bull (en McLaren?) komt Bottas m.i. niet eens meer aan die 305 punten.

      En of en hoeveel GP’s hij mag winnen zal hij toch eerst ook met Hamilton moeten overleggen...
      Wellicht zal hij met weer twee zeges dik tevreden moeten zijn.

      Maar van de Fin was het natuurlijk het gebruikelijk praatje voor de bühne, diep van binnen weet Valtteri ook wel dat hij zo goed als zeker nooit WK zal worden.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 09:41
    • Ocon lijkt mij ook een meer logische opvolging dan Ricciardo. Als Ocon nog een jaar erop heeft zitten bij Force India, denk ik dat hij echt wel klaar is voor Mercedes en zou ik ook veel logischer vinden dan Ricciardo aanstellen of Bottas aanhouden. Als hij het Hamilton moeilijk maakt, is dat ook goed. Waarschijnlijk wint hij de titel volgend jaar weer, allicht met nog minder weerstand dan dit jaar als de prognose van Brawn klopt. Dan moet Mercedes hem maar weer goede interne concurrentie bezorgen in de herfst van zijn carrière.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 10:34
    • nr 76

      Posts: 368

      Als Ocon niet binnen 2 jaarbij Mercedes rijdt, en er wel een coureur wordt aangekocht is het hele opleidingsprogramma niet meer serieus te nemen.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 20:24
  • Met een wederom dominante mercedes zou dat moeten lukken.

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 10:32
    • 919

      Posts: 1.783

      Inderdaad, Bottas heeft voor zichzelf een realistische doelstelling voor ogen, het WDC zou te hoog gegrepen zijn.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 10:35
  • John6

    Posts: 3.624

    De laatste GP dat was een Cadeautje van Mercedes voor Bottas, iedereen was blij.
    Voor 2018 zie ik Bottas wel een aantal GP's winnen, maar meer ook niet.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 10:46
  • Warri

    Posts: 205

    Als je toestemming krijgt van je werkgever, is dat zeker mogelijk (zodra Hamilton uitvalt)

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 12:19
  • Bottas kan trainen tot hij een ons weegt, maar hij mist het gogme en de skills van een topcoureur.

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 15:02
  • De auto is te goed voor hem ;)

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 15:19

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.099
  • Podiums 39
  • Grand Prix 102
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (30)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender