Formule 1-teambazen vinden Alonso beste coureur van 2010
- Gepubliceerd op 02 dec 2010 20:45
-
42
- Door: Robin Smeets
Bij de stemming werd het puntensysteem van de Formule 1 gehandhaaft (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Ondanks het mislopen van de titel in Abu Dhabi vinden de teambazen Alonso de beste coureur van 2010. "Ik ben erg blij dat ik door de teambazen van de Formule 1 gekozen ben tot beste coureur van het jaar, al was ik dat natuurlijk liever geweest met de titel op zak", vertelde Alonso.
"Dit is opnieuw een reden om 2010 als een geweldig seizoen te beschouwen, ondanks de teleurstelling van de laatste race. Het team en ik hebben tot het einde van het seizoen keihard gestreden en we hebben een opmerkelijke comeback gemaakt. Volgend jaar doen we het hopelijk nóg wat beter, maar 2010 blijft een geweldig jaar", aldus de vice-kampioen van 2010.
Alonso kreeg in totaal 229 punten toegekend van de twaalf teambazen. Dat betekend dat de Spanjaard gemiddeld maar liefst negentien punten kreeg per persoon. Sebastian Vettel eindigde als tweede met 220 punten, gevolgd door Lewis Hamilton, Mark Webber en Robert Kubica. Nico Hülkenberg is de enige rookie in de top tien op de gedeelde achtste plaats.
1. Fernando Alonso (FER) - 229
2. Sebastian Vettel (RED) - 220
3. Lewis Hamilton (McL) - 196
4. Mark Webber (RED) - 146
5. Robert Kubica (REN) - 129
6. Jenson Button (McL) - 86
7. Nico Rosberg (MER) - 68
8. Nico Hülkenberg (WIL) - 17
8. Felipe Massa (FER) - 17
10. Rubens Barrichello (WIL) - 11
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Team Verstappen staat voor enorme uitdaging
Het team van Max Verstappen gaat aankomend weekend op jacht naar succes in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Terwijl V...
23 jun 2026 07:36 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso

Reacties (42)
Login om te reagerenPosts: 1.765
als de teambazen het vinden, dat zal het ook wel zo zijn, ik ben het wel met ze eens
Posts: 3.145
Natuurlijk, nu weer wel en bij een vorig artikel ging je weer in de afwachtende houding mbt Alonso bashing ... Fanboy? ;-)
Posts: 893
Aldus Edgar de Alonso fan
Posts: 18.535
Rosberg onder Button? Vind ik een beetje vreemd, Rosberg wordt echt niet geapprecieerd, vind ik.
Posts: 1.745
Ik zou er ook niet al te veel waarde aan hechten als ik u was.
Posts: 1.745
Moet ik even aan toevoegen: Button heeft het zeker niet slecht gedaan in zijn eerste jaar bij McLaren.
Posts: 11.414
Nee, maar Rosberg heeft het geweldig gedaan in zijn eerste jaar bij Mercedes. Dat is nou juist het punt.
Posts: 1.745
Allebei hebben ze het goed gedaan. Button zijn tempo was dit jaar niet super, maar doordat hij i.t.t. anderen geen domme fouten maakten heeft hij toch nog lang meegedaan voor het WK.
Posts: 18.535
Maar Button is geklopt en consequent trager dan zijn teamgenoot. Rosberg was consequent sneller dan zijn teamgenoot en haalde bij momenten resultaten die eigenlijk niet met de wagen geschikt zijn. Als Kubica boven Button staat, waarom Rosberg dan niet?
Posts: 1.745
Dat zou ook moeten wat mij betreft. Wat mij betreft komt hij op plek 1, maarja zo is de uitkomst niet.
Misschien dat de teambazen dingen weten die wij niet weten?
Posts: 321
Oeiii,
Massa met gelijkwaardig materiaal gedeelde 8e plaats
Posts: 880
Geen Schumacher? Toch wel verrassend dat Brawn hem niet in zijn top-2 heeft gezet.
Posts: 962
Redactie: Dit betekenD is een zeer schrijnende fout :)
Verder: Klopt! Alonso en Kubica waren de smaakmakers van 2010. Alonso met een Ferrari die eigenlijk niet echt meekon toch tot het einde meegestreden, erg knap!
Posts: 1.745
En ook heel knap hoe hij Petrov voorbij ging. Een Ferrari die niet meekon, haha.
Posts: 174
@swaerengen,
Wat een kansloze reactie van je. Iedereen is het er ondertussen over eens dat de renault niet in te halen was door z\'n hoge topsnelheid. Zegt genoeg...
Posts: 1.966
@Dennis...in bijna elk stukje tekst doen ze dit fout hier...Ik ben allang gestopt met de tips aan de redactie, want ze doen het telkens weer. Bij mensen welke reageren alhier, stoor ik me niet zo aan zulke fouten, maar als publicist op een nieuwssite moet je toch zorgen voor correcte spelling en grammatica.OT: wel redelijk eens met het rijtje...
Posts: 1.745
De Renault was door Alonso niet in te halen. Zeker weten dat andere coureurs ervoorbij waren gekomen, of op zijn minst een paar serieuze pogingen hadden gedaan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan Kobayashi.
Posts: 174
zelfs Hamilton die met een mcLaren reed die al een volledig seizoen een hoge topsnelheid hadden kon niet voorbij de renault in abu dhabi.
En Kobayachi...ik denk niet dat Alonso met gevaar voor een crash zich tegen de zijkant van Petrov zou plaatsen...
Posts: 1.745
En het niet nemen van dat risico zou hem weleens de wireldtitel kunnen hebben gekost :)
Posts: 10.412
zou frank ook gestemd hebben?
Posts: 174
;D
Posts: 11.414
Zo zie je maar weer dat die teambazen ook nauwelijks in staat zijn om onderscheid te maken tussen prestatie van de coureur en de auto. Dit is toch min of meer gewoon de volgorde van het klassement wat voor veruit het grootse deel bepaald wordt door de snelheid van de auto.
Posts: 3.592
Met wel een uitzondering dat Alonso ongeveer het hele seizoen een auto had die gemiddeld gezien inferieur was aan die van RB... ;)
Posts: 11.414
Ja, ook Hulkenberg staat wat hoger en Massa wat lager, maar je snapt wat ik bedoel.
Posts: 271
Erg interessant dit, jammer dat je niet komt te weten wie op wie heeft gestemt.
Posts: 1.725
Verschilt weinig van mijn persoonlijke top 10 nl.
1. Alonso
2. Hamilton
3. Vettel
4. Kubica
5. Webber
6. Button
7. Rosberg
8. Massa
9. Kobayashi
10. Barrichello
Posts: 1.745
Kom we zetten allemaal onze top 10 neer
Posts: 1.725
hoeft niet, de jouwe kan ik zo ook wel voorspellen
1. Vettel
2. Vettel
3. Vettel
4. Vettel
5. Vettel
6. Petrov
7. Petrov
8. Petrov
9. Petrov
10. Petrov
Posts: 1.745
Bijna goed. Rosberg, Hulkenberg en onze kamikaze piloot mogen er ook bij. Dan wordt het:
Rosberg
Rosberg
Vettel
Vettel
Kamikaze
Kamikaze
Hulkenberg
Hulkenberg
petrov
Petrov
Geen slecht rijtje toch?
Posts: 210
pijnlijk voor Massa en Schumacher...
maar wel een begrijpelijke uitslag!
Posts: 18.535
Waarom? Alsof ze beide niet weten dat ze een slecht seizoen hebben gehad.
Posts: 3.145
Alonso is een prima coureur, al denk ik wel dat beste coureurs het Petrov een stuk moeilijker hadden kunnen maken, het ging om een WDC! Vervolgens je had uit het cockpitje \'nondeju verrekte mongol!\'
Posts: 1.725
dat de Renault 4km/u sneller was op het rechte stuk daar kan Alonso weinig aan doen. Andere plaatsen waren er niet om in te halen zonder directe fout van je voorligger.
De beste coureurs... wie zijn dat dan volgens jou? Hamilton? Hij ging anders ook vlot voorbij die andere Renault.
Posts: 329
En te weten dat Alonso weinig punten gehad heeft van Williams en Horner,dan moeten de meeste andere teambazen Alonso wel hoog op hebben.
Posts: 219
Om al het janken van hem tegen te gaan geven ze deze troost-prijs. Wat een zielepoot zeg!
Posts: 8.004
Das niet lief hij heeft immers ook de DHL titel snelste race rondes titel en is verkozen door collega coureurs als de beste, 3 troost prijzen dus.
Posts: 174
En hij wint met meer dan 7 punten verschil! ;D
Posts: 1.745
Hehe, ja zonder die 7 van Massa had hij nog gewonnen. knap hoor :)
Posts: 624
Zoveelste bewijs hoe nutteloos & voorbijgestreefd dat wereldkampioenschap is. De Fia zou het gewoon moeten afschaffen en overgaan tot televoting zoals in x-factor, top-talen of het Eurosongfestival. LOL. Maar ja, dan zullen natuurlijk ongeveer 40 miljoen Spanjaarden hun ganse maandinkomen erdoor sms\'en en dat land is nu al bankroet.
Posts: 124
Ach, Ferrari heeft in het maken van hun lijstje ook teamorders gebruikt: \"Fernando... is higher on the list... than you.\"
Toch jammer dat de teambazen Kobayashi niet erkennen.
Posts: 3.471
Rosberg vond ik nou niet echt sterk hoor... Alonso is de terechte nummer 1. En Massa de terechte nummer 8, en Vettel de terechte nummer 2.
Posts: 8.004
Trouwens begrijp ik best dat Alonso is verkozen door de teambazen, met hem hebben ze immers minder werk te doen tijdens de race;
www.youtube.com/watch?v=ZF2ATYT_UZM