user icon
user icon

'Politie Sao Paulo kreeg opdracht om niet op te treden'

  • Gepubliceerd op 15 nov 2017 16:03
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra

Het verhaal rondom de veiligheid van Formule 1-personeel tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië krijgt mogelijk een schandalige wending. Globo meldt nu namelijk dat de politie rondom het circuit van Interlagos vanuit de politietop de opdracht kreeg om niet op te treden tegen de criminelen die daar actief waren. Zo konden gewapende overvallers aanvallen plegen op diverse Formule 1-teams.

De internationale autosportbond FIA heeft aangekondigd de kwestie samen met de leiding van de Formule 1 onder de loep te nemen, maar als de berichten van Globo kloppen is er veel meer aan de hand dan een Formule 1-probleem. Dat blijkt uit een geluidsbestand dat op WhatsApp circuleert waarin een politieagent een conversatie met een meerdere heeft opgenomen.

De agent kreeg de opdracht om te stoppen met het staande houden en arresteren van verdachte figuren die zich rondom Interlagos begaven. Als hij en zijn collega's niet zouden gehoorzamen, dan zouden ze zelf in de cel belanden. Daarnaast mochten de agenten niet naar het toilet, geen water drinken en alleen brood met boter eten. Het geluidsbestand is inmiddels in handen van een advocaat.

In de drie dagen van het Grand Prix-weekend zijn slechts twee verdachten aangehouden. Een daarvan was een gezochte crimineel en die is ook gearresteerd. "Dit moet ophouden, zulk misbruik kan echt niet", verklaarde de betreffende agent via zijn advocaat. De commandant van de militaire politie in Sao Paulo heeft aangekondigd een onderzoek naar deze zaak te starten.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Ze willen het f1 contract niet verlengen en ze hopen dat op deze manier de f1 zelfs niet meer terug durft te komen. Wellicht volgend jaar al niet meer? Daarmee besparen ze in Sao Paolo heel veel miljoenen dollars.

    • + 4
    • 15 nov 2017 - 16:09
    • @Rogier Hier; ik denk dat het ze gaat lukken. Sterker nog; als ik teambaas zou zijn zou ik nu al aan Liberty kenbaar maken in 2018 NIET af te reizen naar Brazilië. Je kapitaal zijn je mensen, is toch van de zotte dat mensen hun leven niet zeker zijn doordat een zooi idioten vrij spel en hulp krijgen van lokale autoriteiten?

      • + 0
      • 16 nov 2017 - 00:23
  • Ook een manier om onder je contract uit te komen...

    • + 1
    • 15 nov 2017 - 16:14
  • Wat is de reden? Die kan ik niet in het verhaal teruglezen.

    “Daarnaast mochten de agenten niet naar het toilet, geen water drinken en alleen brood met boter eten.”

    Wat is dit dan?

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 16:18
    • Klinkt als het Sonja Bakker dieet.

      • + 5
      • 15 nov 2017 - 16:35
    • Mag je dan ook niet poepen?

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 17:10
    • Je bedoelt dat ze er schijtziek van werden?

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 17:50
  • Kennie

    Posts: 2.519

    Geen fraai verhaal, denk dat je de halve overheid wel in de bak kan gooien als je de letter van de wet volgt. Het gaat allemaal behoorlijk de verkeerde kant op daar. Hopelijk krijgen ze de boel een beetje onder controle. Je kan er ook niet rijden, hoe populair die baan ook is.

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 16:19
    • Brazilië lijkt me na Zimbabwe ook wel rijp voor een staatsgreep.

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 17:52
  • Omdat??

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 16:57
  • Baksteen

    Posts: 685

    Ik ben klaar met Interlagos. Zeer spijtig, leuk circuit, historie, Senna etc. maar moet er een dode vallen?

    • + 3
    • 15 nov 2017 - 17:06
    • eentje maar?

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 17:45
    • Mee eens! Het is een ontzettend gaaf circuit, maar er zijn grenzen. Jammer maar helaas.

      • + 1
      • 15 nov 2017 - 17:53
  • Duidelijk: de laatste Grand Prix op Interlagos is al verreden. Die beelden van Massa met zijn zoontje op het podium waren de laatste die voorlopig daar vandaan kwamen.

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 17:45
    • Ik heb nog geen Max gezien in dit topic ;) Nu dan maar: Wie heeft dan als laatste een baanrecord op dit circuit?

      • + 0
      • 16 nov 2017 - 12:19
  • Zucht

    Posts: 441

    Het lijkt er op dat ze een breuk willen forceren om goedkoop onder het contract uit te kunnen.
    Was beschaafder geweest om bijvoorbeeld snelheidscontroles op t circuit uit te voeren.
    Dat was dan ook voor de rbr weer gunstig geweest 😋

    • + 2
    • 15 nov 2017 - 19:08
    • na ja, Stroll was dan nog derde geworden. LOL

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 20:48
  • Pherocks

    Posts: 610

    Het mag een wonder heten dat er geen gewonden of dode zijn gevallen afgelopen weekend.

    Maar een impact zal het zeker op deze mensen hebben, ik zou als teambaas mijn personeel niet meer de garantie durven te geven dat het veilig is op en rondt dat circuit.

    Met andere woorden de FIA en Liberty moeten dat 100% kunnen garanderen anders is het game over.

    Een bedreiging is tot daar aan toe, maar echte overvallen met geweren ? op je busje / auto vol met personeel ?

    Dat moet toch per direct einde oefening zijn ! en al helemaal als de POLITIE niets doet xD

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 19:46
  • Corrupte politiebende, waar de grootste criminelen in de top van het korps zititen.

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 20:43
  • geert61

    Posts: 1.099

    eve doorpakken dan in zantvoort komt plekje vrij op de f1 kalender

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 22:02
    • Arie54

      Posts: 2.598

      En dat wordt dan bijna op zeker een regenrace in deze tijd van het jaar...

      • + 0
      • 16 nov 2017 - 06:28
  • Dit speelt al jaren. Uit mijn hoofd 2010. Dat jenson button is ontkomen aan een gewapende overval. Vorig jaar is de schoonmoeder van bernie nog ontvoerd in sao paulo

    Oftewel het is niet iets van het afgelopen jaar. Dit weet je als je gaat racen in letterlijk een sloppenwijk.

    Ik wil het niet goed praten. Qua veiligheid moet er echt wat aan gedaan worden op de korte termijn.

    Maar voor de lange termijn moet je de levensstandaard voor de sloppenwijk om he circuit heen omhoog krijgen. Dat gebeurd onderhanden door de Senna foundation.

    • + 0
    • 16 nov 2017 - 06:14
  • Arie54

    Posts: 2.598

    Hier treedt de politie ook zelden of nooit op tegen relschoppers 'om escalatie te voorkomen'. Dus waar hebben we het nou toch over? Ik kan mij herinneren dat het al sinds jaar en dag ellende is bij de GP Brazilië. Dus nu ineens verontwaardigd doen...

    • + 1
    • 16 nov 2017 - 06:27
  • Drollenhok

    Posts: 44

    Ik weet het niet hoor maar dit is een storm in een glas water. Er zijn al sinds 1972 overvallen op F1 personeel, toeristen, fotograven, pers, sponsoren, burgers, enz enz. Er is gewoon een mega kloof tussen arm en rijk in Brazilie en zodra het jaarlijkse F1 circus neerstrijkt is het bonustijd en bijverdienen voor de bendes en de armen. Dit ga je dus niet oplossen met schijnveiligheid maatregelen en (corrupte) agenten. Wellicht dat de F1 teams iets voor de armen en minder bedeelde kunnen doen, als je namelijk een budget hebt van 2 miljard (alle teams bij elkaar) los van de FIA, Formula One Group en FOA) dan breng je in ieder geval iets van verlichting en medeleven i.p.v. het vergroten van de kloof tussen rijk en arm.

    • + 0
    • 19 nov 2017 - 01:31

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar