Helmut Marko: "Nooit getwijfeld aan eerlijke behandeling door Renault"

Het gesprek van de dag is natuurlijk de uit de hand gelopen situatie tussen Toro Rosso en motorenleverancier Renault. Red Bull motorsport adviseur Dr. Helmut Marko reageert namens Red Bull Racing en probeert de angel eruit te halen. 

Marko: "De laatste 10 jaar, waarvan velen succesvol, hebben wij alle emoties met onze huidige motorleverancier beleefd. En zoals gebruikelijk aan het einde van weer een lang seizoen lopen de emoties hoog op. Maar het is een waardevolle relatie en zal dat ook blijven."

Bij Toro Rosso werd de suggestie gewekt dat Renault met opzet niet al te beste onderdelen gaf aan het junioren team van Red Bull Racing om ze zo voorbij te kunnen gaan in de stand om de constructeurstitel. Maar Marko verwijst dat direct naar het rijk der fabelen: "Er is nooit enige twijfel geweest of wij wel eerlijk en rechtvaardig behandeld zijn door onze motorleverancier. En dat geldt ook vandaag nog."

Marko "Renault doet er alles aan om iedereen van dezelfde troep te voorzien" ;)

  • 2
  • 11 nov 2017 - 16:37

Reacties (18)

Login om te reageren
  • ...en dat zal het blijven ook...

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 16:36
  • Marko "Renault doet er alles aan om iedereen van dezelfde troep te voorzien" ;)

    • + 2
    • 11 nov 2017 - 16:37
    • Mafkees

      Posts: 240

      Wat een ongelooflijke stumperige opmerking.

      • + 1
      • 11 nov 2017 - 20:09
  • Tja wat Tost heeft gezegd werd natuurlijk ingefluisterd door Marko....

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 16:38
    • ap

      Posts: 953

      Marco de wolf in schaapskleding! Geweldig dit zo!

      • + 0
      • 11 nov 2017 - 17:52
  • verstandige uitspraak als je nog een jaar met ze in zee gaan. volgend jaar is een belangrijk jaar voor Redbull Racing alles staat of valt of ze mee kan strijden om de titel.

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 16:48
  • Ach, plaats je zelf eens in de situatie van STR. Je rijd volgend jaar met andere motoren en nu ineens geeft Renault niet thuis. Dat geeft te denken. Het enige wat Marko kan doen is de boel sussen, aangezien RBR wel met Renault door moet volgend jaar. Renault ongelukkig door ploffende motoren, slechte negatieve publiciteit. STR pissig omdat zij kansloos zijn om nog punten te halen met het bijeen geschraapte hoopje Renault onderdelen. Pure frustratie van beide kanten, en nog begrijpelijk ook.

    • + 1
    • 11 nov 2017 - 16:53
  • Grindbak

    Posts: 261

    Die prutsers van die slappe Franse rotzooi zouden hun grote bek eens moeten houden. Al jaren leveren ze wanprestatie op wanprestatie en nu er eens openlijk kritiek komt spelen ze de vermoorde onschuld. Wat een farizeeërs.

    • + 1
    • 11 nov 2017 - 17:00
    • Heb je het nu over Honda?

      • + 1
      • 11 nov 2017 - 18:20
    • Mafkees

      Posts: 240

      Over een grote bek gesproken.

      • + 1
      • 11 nov 2017 - 20:10
  • 919

    Posts: 4.431

    Kruipen zullen ze voor Renault, totaal ongezonde relatie, maar ja, als je geen andere keuze hebt zul je op je lippen moeten bijten.

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 17:27
    • Rimmer

      Posts: 13.329

      Bij Renault zelf zijn ze ook veel te vaak geraakt door motorproblemen. Kijk anders de laatste races even terug.
      Het is k*t voor STR en ze zullen ongetwijfeld niet de allerbeste exemplaren van de band krijgen maar ook die zijn gewoon door de kwaliteitscontrole gekomen.
      Het is en blijft rotzooi uit Frankrijk en de Fransen hebben zelf net zoveel last van hun eigen
      rotzooi als de rest. Maar ze zullen het tij keren. Zelfs Fransen kunnen een redelijk product neerzetten als ze dat willen. En na 4 jaar rommelen lijken ze het eindelijk ook echt te willen maar voor dit seizoen blijft het rotzooi waar STR nu de dupe van is.
      RBR en Renault kom zondag en in Abu Dhabi wel weer aan de beurt. Die motor blijft niet heel.

      • + 0
      • 11 nov 2017 - 17:46
    • 919

      Posts: 4.431

      Heel mooi relaas Rimmer, het doet echter weinig af over de huidige afgedwongen relatie waarbij geen van beide partijen gelukkig zijn. RBR moet met fluwelen handschoenen Renault behandelen en dat is in alle uitingen te zien. De oplettende kijker prikt daar zo doorheen.

      • + 0
      • 11 nov 2017 - 17:58
  • Ik geloof mem, op zijn mooie blauwe ogen.

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 19:09
  • rf

    Posts: 308

    He Grindbak: Kunnen ze niet een vrachtwagen grind in de muil van je kieperen. Waarschijnlijk zit je nu met een lekker Frans wijntje en kaasje voor de tv. En zit je morgen te genieten van je gelijk, mocht er toch weer een Franse V6 in rook op gaan. Beetje respect man. Op dit moment zijn er 4 motorleveranciers die hun nek uitsteken om op het allerhoogste autosportniveau hun best te doen aan een heel delicaat stuk motortechniek. Renault de grond in boren en wel 20 jaar en 2 miljoen km in een Renault rijden en dan zeggen dat je toch liever een Toyota hebt....Hoe geloofwaardig ben je man...

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 20:43
  • LimboF1

    Posts: 6.407

    Die Marko toch, hij is dement aan het worden. Ik kan mij een interview herinneren dat hij toch iets anders over de gelijke behandeling en gelijke onderdelen heeft gezegd.

    • + 0
    • 11 nov 2017 - 21:03
    • 919

      Posts: 4.431

      Dat heeft weinig met dementie te maken maar eerder met voortschrijdend inzicht. Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen.
      Met een beetje verder denken dan de neus lang is kan je naar de echte mening van Marko raden.

      • + 0
      • 11 nov 2017 - 21:18
  • jarka

    Posts: 1.527

    Zeer begrijpelijke maar onhandige actie van Torro Rosso. Helaas moet Redbull nog 1 jaar met deze motor dus op deze wijze ondermijnen ze de positie van Redbull en geven ze Renault een stok om te slaan ongeacht de waarheid, soms is het beter om op je tong te bijten dan je mening geven.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 00:08

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar