Pierre Gasly kan moeilijk wennen aan systeem van gridstraffen

Pierre Gasly gaat waarschijnlijk ergens achteraan de grid starten in Brazilië. Door het vervangen van de MGU-H kreeg hij al een straf van tien plaatsen, maar in de eerste vrije training waren er weer problemen met de motor van de Toro Rosso-coureur. 

Nog voor VT1 geeft Gasly aan dat hij het lastig vindt om hiermee om te gaan. "In de lagere series heb ik hier nooit mee te maken gehad", zo spreekt Gasly over het systeem van gridstraffen in de Formule 1. "Je kwalificeert je op een bepaalde positie en je bent er ook zeker van dat je op die positie start. Maar in Mexico wist ik bijvoorbeeld op voorhand al dat als ik derde zou worden in de kwalificatie, ik toch achteraan zou moeten starten", zo vervolgt hij. 

Maar hij heeft het te accepteren en dat doet hij dan ook: "Het is iets dat wij niet kunnen veranderen en dus moeten we het accepteren. Het maakt uiteindelijk niets uit voor onze doelstellingen, het wordt alleen lastiger om deze te halen."

Geeft niks hoor Pierre... Wij fans proberen er ook al een aantal jaren aan te wennen. Mij in iedergeval nogsteeds niet gelukt... Ook een aantal circuits hebben er wel eens moeite mee.

  • 1
  • 10 nov 2017 - 16:32

Reacties (12)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 15.285

    Ik ook niet....

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:47
    • Toch zou het wel een oplossing kunnen zijn. Stel nou dat je 3 kanshebbers hebt in het seizoen op de titel. Dan zou het uitvallen of grid penalties krijgen echt een probleem worden. Als de top 3 op 50 punten van elkaar zit wil niemand dat je achteraan moet starten.

      Dus uiteindelijk zou je dan moeten kunnen verwachten dat teams de motor liever nét iets betrouwbaarder hebben dan pérse de snelste. Wellicht komt de coureur dan ook wat meer boven drijven. RB is niet de snelste maar de verschillen zijn zo klein dat de coureur het kan compenseren met skill.

      Het probleem is eigenlijk meer dat Merc met het huidig aantal motoren al te snel en betrouwnbaar is. 3 motoren per jaar, en Merc stelt zijn motoren nog steeds sneller af dan RB doet. Dus RB moet pushen en ploft, en zal dus gridstraffen moeten incasseren.

      Merc zou eigenlijk maar 2 motoren per seizoen als regel moeten hebben. Dan zouden ze wat gridstraffen incasseren en dus de motor iets betrouwbaarder maken ipv super snel.

      Dit is heel complex, en gridstraffen lijken ruk... maar ergens dienen ze het doel wel als 3/4 team gelijkwaardig zouden zijn. En de motorregelementen bepalen daar weer iets...

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 19:46
  • ik ben bang dat wanneer dit systeem verdwijnt, ik ontwenningsverschijnselen ga krijgen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:50
    • Ik ook, maar dat zien we dan wel weer ;)

      • + 1
      • 10 nov 2017 - 16:45
  • Ga anders eens met Vandoorne praten om te leren hoe je daarmee moet omgaan. In zijn rookie-jaar mocht hij rekenen op een totale grid penalty van 218 plaatsen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:52
  • Hij kan er maar beter vast gewend aan raken. Volgens jaar maar 3 motoren per seizoen. Ik vrees voor hem dat hij die binnen een race of 6 al opgebruikt heeft. Honda is nog niet echt betrouwbaar.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:06
    • Zal denk ik iedereen overkomen, wat een farce zeg... 3 motoren per seizoen...

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 19:53
  • Soms onduidelijk ja....

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:11
  • Geeft niks hoor Pierre... Wij fans proberen er ook al een aantal jaren aan te wennen. Mij in iedergeval nogsteeds niet gelukt... Ook een aantal circuits hebben er wel eens moeite mee.

    • + 1
    • 10 nov 2017 - 16:32
  • Jello

    Posts: 573

    Geen gridpenalty's en gewoon strafpunten in het constructeurskampioenschap? Dat kan de meeste fans toch geen bal schelen maar teams kunnen er wel veel prijzengeld door mislopen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:56
  • Ik kan ook moeilijk wennen aan systeem van verkeersboetes. Het idee alleen al dat iemand mij post toestuurt.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 17:41
  • "als ik derde zou worden in de kwalificatie"

    Haha, hij pakt ook even een voorbeeld...

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 18:25

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 496
  • Podiums 6
  • Grand Prix 185
  • Land FR
  • Geb. datum 7 feb 1996 (30)
  • Geb. plaats Rouen, FR
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar