user icon
user icon

Pierre Gasly kan moeilijk wennen aan systeem van gridstraffen

  • Gepubliceerd op 10 nov 2017 15:49
  • comments 12
  • Door: Rik Klein Entink

Pierre Gasly gaat waarschijnlijk ergens achteraan de grid starten in Brazilië. Door het vervangen van de MGU-H kreeg hij al een straf van tien plaatsen, maar in de eerste vrije training waren er weer problemen met de motor van de Toro Rosso-coureur. 

Nog voor VT1 geeft Gasly aan dat hij het lastig vindt om hiermee om te gaan. "In de lagere series heb ik hier nooit mee te maken gehad", zo spreekt Gasly over het systeem van gridstraffen in de Formule 1. "Je kwalificeert je op een bepaalde positie en je bent er ook zeker van dat je op die positie start. Maar in Mexico wist ik bijvoorbeeld op voorhand al dat als ik derde zou worden in de kwalificatie, ik toch achteraan zou moeten starten", zo vervolgt hij. 

Maar hij heeft het te accepteren en dat doet hij dan ook: "Het is iets dat wij niet kunnen veranderen en dus moeten we het accepteren. Het maakt uiteindelijk niets uit voor onze doelstellingen, het wordt alleen lastiger om deze te halen."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 6.831

    Ik ook niet....

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:47
    • Toch zou het wel een oplossing kunnen zijn. Stel nou dat je 3 kanshebbers hebt in het seizoen op de titel. Dan zou het uitvallen of grid penalties krijgen echt een probleem worden. Als de top 3 op 50 punten van elkaar zit wil niemand dat je achteraan moet starten.

      Dus uiteindelijk zou je dan moeten kunnen verwachten dat teams de motor liever nét iets betrouwbaarder hebben dan pérse de snelste. Wellicht komt de coureur dan ook wat meer boven drijven. RB is niet de snelste maar de verschillen zijn zo klein dat de coureur het kan compenseren met skill.

      Het probleem is eigenlijk meer dat Merc met het huidig aantal motoren al te snel en betrouwnbaar is. 3 motoren per jaar, en Merc stelt zijn motoren nog steeds sneller af dan RB doet. Dus RB moet pushen en ploft, en zal dus gridstraffen moeten incasseren.

      Merc zou eigenlijk maar 2 motoren per seizoen als regel moeten hebben. Dan zouden ze wat gridstraffen incasseren en dus de motor iets betrouwbaarder maken ipv super snel.

      Dit is heel complex, en gridstraffen lijken ruk... maar ergens dienen ze het doel wel als 3/4 team gelijkwaardig zouden zijn. En de motorregelementen bepalen daar weer iets...

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 19:46
  • ik ben bang dat wanneer dit systeem verdwijnt, ik ontwenningsverschijnselen ga krijgen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:50
    • Ik ook, maar dat zien we dan wel weer ;)

      • + 1
      • 10 nov 2017 - 16:45
  • Ga anders eens met Vandoorne praten om te leren hoe je daarmee moet omgaan. In zijn rookie-jaar mocht hij rekenen op een totale grid penalty van 218 plaatsen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:52
  • Hij kan er maar beter vast gewend aan raken. Volgens jaar maar 3 motoren per seizoen. Ik vrees voor hem dat hij die binnen een race of 6 al opgebruikt heeft. Honda is nog niet echt betrouwbaar.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:06
    • Zal denk ik iedereen overkomen, wat een farce zeg... 3 motoren per seizoen...

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 19:53
  • Soms onduidelijk ja....

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:11
  • Geeft niks hoor Pierre... Wij fans proberen er ook al een aantal jaren aan te wennen. Mij in iedergeval nogsteeds niet gelukt... Ook een aantal circuits hebben er wel eens moeite mee.

    • + 1
    • 10 nov 2017 - 16:32
  • Jello

    Posts: 573

    Geen gridpenalty's en gewoon strafpunten in het constructeurskampioenschap? Dat kan de meeste fans toch geen bal schelen maar teams kunnen er wel veel prijzengeld door mislopen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:56
  • Ik kan ook moeilijk wennen aan systeem van verkeersboetes. Het idee alleen al dat iemand mij post toestuurt.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 17:41
  • "als ik derde zou worden in de kwalificatie"

    Haha, hij pakt ook even een voorbeeld...

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 18:25

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 7 feb 1996 (24)
  • Geb. plaats Rouen, Frankrijk
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar