user icon

Austin niet blij met back-to-back positie met Mexico

  • Gepubliceerd op 03 okt 2017 15:57
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

De organisatie van de Grand Prix van de Verenigde Staten is niet erg gelukkig met de huidige indeling van de Formule 1-kalender. Promotor Bobby Epstein vindt dat de race op het Circuit of the Americas nabij Austin beter losgekoppeld kan worden van de Mexicaanse Grand Prix.

Op dit moment staan die twee evenementen nog back-to-back geprogrammeerd, maar de twee races vissen te veel in dezelfde vijver. Epstein deelde aan Reuters mede: "De voorlopige kalender voor 2018 is in juni gepubliceerd en ik geloof niet dat daar nog wat aan verandert. Ik denk dat het zo blijft. Het zou voor mij als promotor beter zijn als er meer tijd zit tussen de races in de VS en Mexico. De Mexicaanse Grand Prix samen met Canada en wij dan samen met Brazilië, bijvoorbeeld."

"Er kwamen altijd veel fans uit Mexico op onze Grand Prix af. Die worden nu min of meer gedwongen te kiezen tussen ons evenement en de race in hun eigen land. Als een van de autofabrikanten iets wil doen ter promotie van deze evenementen en ze hebben maar budget voor één actie, dan moeten ze kiezen tussen onze Grands Prix. Als je de races in Mexico en de VS uit elkaar haalt en meer spreidt, dan heb je nog kans dat ze voor beide evenementen het publiek kunnen activeren."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Komop Haas fans, make America great again!

    • + 0
    • 3 okt 2017 - 16:21
  • Abgj

    Posts: 410

    Hij heeft wel een punt...

    • + 3
    • 3 okt 2017 - 16:32
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @ABGJ

      Natuurlijk heeft hij een punt (en zelfs al een alternatief), alleen had hij bij de vaststelling van de kalender direct aan de bel moeten trekken - of meer betrokken zijn bij vaststelling.
      Het plannen van dit soort races heeft natuurlijk ook te maken met overige activiteiten op het circuit, verwachte weersomstandigheden, feestdagen etc. Maar ik hoop dat e.e.a. in overleg met Liberty (in de toekomst) anders gepland kan worden.

      • + 1
      • 3 okt 2017 - 18:06
    • Stitch

      Posts: 5.432

      Hij heeft dit vorig jaar ook al geroepe dus denk ik dat Liberty het vanwege de reiskosten en de logistiek niet wilde combineren met Brazilie.

      • + 0
      • 3 okt 2017 - 20:45
    • Epstein heeft wel een punt maar de F1-teams zullen er niet vrolijk van worden vanwege de logistieke consequenties van wat hij voorstelt.

      Bovendien komt er in de (nabije) toekomst een tweede US GP bij die ook nog een plek op de kalender moet krijgen... Ga er maar aan staan als ‘juf van de planning’.

      • + 0
      • 4 okt 2017 - 00:11
    • Stitch

      Posts: 5.432

      Dank voor de herhaling Larry (deel 1 van je reactie) ... en vwb deel 2, ik denk dat het met nog een GP in de USA alleen maar makkelijker word. In de planning zijn er dan direct meer mogelijke logistieke oplossingen mogelijk.

      • + 0
      • 4 okt 2017 - 10:01
  • Adjo83

    Posts: 904

    Vorige jaar stond er een soort gelijk artikel....laat me raden...volgend jaar weer???

    • + 0
    • 3 okt 2017 - 20:56
  • StevenQ

    Posts: 7.140

    Heel vreemd, kijk eens naar de afstanden tussen Europese GP's, die zijn vaak kleiner

    als je kijkt hoeveel mensen er in de USA en Mexico wonen moet het toch niet zo moielijk zijn beide circuits vol te krijgen?

    in Texas wonen bijna 28 miljoen mensen, in Mexico city alleen al bijna 9 miljoen

    • + 0
    • 4 okt 2017 - 08:17
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Dan ga je even voorbij aan het percentage van die bevolking die F1 fan is. In Europa zijn het relatief veel F1 fans, maar in Texas is het slechts een klein gedeelte. De rest houdt toch meer van de lokale raceklasses.

      • + 0
      • 5 okt 2017 - 08:30
  • Brandon

    Posts: 398

    Dat gebeurt niet meer wanneer de muur er staat.
    Hij heeft wel een punt. Vooral omdat de race in Texas is, pal boven Mexico.
    F1 is ook niet de meest bekeken motorsport van US. De pool van fans is dan ook veel kleiner dan vergeleken met Europa

    • + 0
    • 4 okt 2017 - 10:21

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar