user icon

Force India met gekartelde haaienvin in Singapore

  • Gepubliceerd op 14 sep 2017 10:36
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Force India heeft rigoureuze maatregelen getroffen in de jacht op meer downforce en een betere wegligging voor de Grand Prix van Singapore. De Indiase renstal heeft vrij extreme varianten van de T-wing en de haaienvin voor de VJM10.

Zo zijn aan weerszijden van de bovenkant van de haaienvin allemaal kleine vleugeltjes aangebracht, waardoor een soort kartelrandje is ontstaan. De T-wing van Force India bestaat dit weekend uit drie lagen, met een sleuf in elk van de lagen.

 

Reacties (26)

Login om te reageren
  • vjenne

    Posts: 563

    Als het werkt..... dan een goede vondst!
    We gaan het zien dit weekend.....

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 10:42
    • Is dat niet op de één of andere manier erg gevaarlijk? Aangezien F1 tegenwoordig veiliger moet zijn als sex met 300 condooms om je snikkel?

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 15:12
  • Sjeeezus, krokodillen leren laarzen voor een prikkie iemand?

    • + 1
    • 14 sep 2017 - 10:42
  • De heggenschaarhaaienvin.

    • + 5
    • 14 sep 2017 - 10:50
    • Volgens mij kan je uitstekend stokbrood mee snijden.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 13:30
  • Dit lijkt een aero vondst, maar met deze ritssluiting is het gewoon makkelijker voor de crew om bij de motor te komen.

    • + 1
    • 14 sep 2017 - 10:50
    • xcite

      Posts: 180

      sturen ze ook een de tekeningen naar McLaren die kunnen het beter gebruiken.

      • + 1
      • 14 sep 2017 - 11:01
    • kortvdl

      Posts: 1.067

      Xcite, volgens de kenners heeft Mclaren het beste chassis van de grid..
      Met een beetje mazzel komen we er volgend jaar achter hoe ze tegenover RBR staan.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 11:17
    • rice

      Posts: 1.966

      @Kortvdl, ik durf hem al aan. Mclaren met de Renault motor gaat het volgend jaar Red Bull heel lastig maken. Vooral met Alonso achter het stuur, nog steeds één van de beste rijders van het veld.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 11:48
    • Ik hoop dat je helemaal fout zit @RICE maar denk dat je gelijk gaat krijgen. Persoonlijk vind ik het heel erg jammer dat de samenwerking Renault/Redbull lijkt te stoppen. Maar misschien geeft het wel weer nieuwe kansen voor beide partijen, en kunnen ze elkaar op een hoger niveau krijgen. Als Honda de weg omhoog heeft gevonden zouden Honda en Renault wel eens zeer dichtbij elkaar kunnen komen.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 13:28
    • Dat kan nog wel eens tegenvallen @Rice.
      De motorwissel komt laat voor McLaren terwijl de 2018 auto al redelijk ontwikkeld is.
      Dus moeten ze op bepaalde punten van de auto overnieuw beginnen met ontwerpen.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 13:33
  • Ocon voegt twee letters toe op haaienvin... Vanaf nu heet mijn auto KROCO

    • + 3
    • 14 sep 2017 - 11:05
    • Drunt

      Posts: 432

      :)

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 20:32
  • droopz

    Posts: 777

    lijkt mij iets om de lucht beter naar de achtervleugel te begeleiden toch ?

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 11:44
    • rice

      Posts: 1.966

      Klopt, een technische F1 analist zegt er het volgende over:

      "Met de vele mini-vleugeltjes moet de neerwaartse druk aan de achterzijde van de wagen toenemen. Bovendien zou de luchtstroming richting T-vleugel en achtervleugel verbeterd worden."

      "Met het grootste deel van de auto voor de achtervleugel is het moeilijk om de luchtstroom te sturen naar het scheidingspunt. Op dat punt besluit de luchtstroom over de bovenkant van de vleugel te gaan of juist langs de onderkant. De hoogte van het scheidingspunt bepaalt welke buiging de achtervleugel moet hebben zodat er meer downforce gecreëerd kan worden. De lange rij van smalle vleugeltjes zorgen dat de luchtstroom richting de bovenkant van de achtervleugel gaat."

      • + 1
      • 14 sep 2017 - 11:49
    • droopz

      Posts: 777

      thnx, benieuwd hoe dit uitpakt in de VT morgen.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 11:56
    • De gekartelde strook vind ik bijzonder sterk gevonden. Deze strips hebben ze tijdens het schaatsen ook gebruikt op de pakken. Zeer benieuwd wat dit gaat opleveren.

      • + 0
      • 14 sep 2017 - 13:21
  • Achterlijk gezicht. Sowieso die lelijke wagens met haairnvinnen.

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 12:15
    • ik kan er juist van genieten, al die aero-vondsten. t kan mij niet gek genoeg! vind ik veel interessanter dan technische vondsten omdat die vaak niet zichtbaar zijn.

      • + 1
      • 14 sep 2017 - 13:20
    • En toch beide liefhebbers. Mooi toch.

      • + 1
      • 14 sep 2017 - 14:20
    • topreactie! cheers Erwinnaar!

      • + 0
      • 21 sep 2017 - 13:02
  • geert61

    Posts: 1.099

    allemaal verkeerd is gewoon de zaag die ze gebruiken voor de bomen om te zagen voor het kampvuur .
    deze keer hebben ze hem niet nodig dus goed op geborgen .
    de fia beraad zich er al over ivm het gevaar rond te rijden met een zaagblad op de auto .
    fi heeft al laten weten dat de fia er niet zo over door moet blijven zagen , als het niet mag zagen ze het wel weer van af

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 12:16
  • Wat vind ik het toch een prachtige wagen als ik deze foto bekijk. Inderdaad incl de kleur, die enorme sharkfin en ook met de heggeschaar!

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 13:23
    • https://goo.gl/images/QSQqMv

      • + 1
      • 14 sep 2017 - 13:41
  • Nu de strips..straks de klapschaats

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 13:40
  • aap

    Posts: 1.366

    misschien gaan ze dan 0,000001 sec schneller

    • + 0
    • 14 sep 2017 - 14:48

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar