user icon

Liberty poetst schuld van 1 miljard voor Formule 1 weg

  • Gepubliceerd op 11 aug 2017 09:06
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

Liberty Media heeft een financiële last van 1 miljard dollar die om de nek van de Formule 1 hing helemaal weggepoetst. Dat claimt Formule 1-baas Chase Carey na de presentatie van de cijfers voor het tweede kwartaal. De inkomsten van de Formule 1 bedroegen in de maanden april tot en met juni 616 miljoen dollar, een stijging van drie procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Met de uitgave van 12,9 miljoen aandelen haalde Liberty 388 miljoen dollar op, waarmee het mediabedrijf leningen afbetaalde en herfinancierde. De totale schuld voor de Formule 1 nam daardoor met 442 miljoen dollar af, maar volgens Carey is een strop van in totaal 1 miljard dollar succesvol weggewerkt. Door gunstigere rentetarieven bespaart de Formule 1 voor 90 miljoen dollar op de rente.

De personeelskosten zullen de komende jaren nog wel stijgen, laat Carey weten. "Het personeelsbestand bestond uit 70 tot 75 personen en dat hebben wij nagenoeg verdubbeld. En we breiden nog steeds uit. De meeste directeuren zitten reeds op hun post, maar hun teams zijn nog niet helemaal ingevuld. We hadden niet echt een digitaal platform, dus daar hebben we in geïnvesteerd. De komende maanden kunnen we daar voor het eerst plannen maken om dat verder te verfijnen."  

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Apart wereldje eigenlijk waarin 10 team competitie voeren voor een wk bij rijders en constructeurs. Er zitten zoveel radartjes omheen, niet normaal meer als je er eens goed over nadenkt. Al helemaal niet wat een geld erin omgaat. Niet normaal meer.

    Weet iemand hier hoe dat onder de f1 zit? Lijkt dat allemaal zo 'gratis' of zit daar ook een heel geldcircus achter?

    • + 2
    • 11 aug 2017 - 09:22
    • Paginl

      Posts: 65

      Daar gaat ook veel geld in om maar niet zoveel als in F1. Toen ik bezig was kostte een seizoen Formule ford 50 tot 60 duizend euro (Races in Benelux en Eng). F3 richting de 3ton euro. Voor seizoen karten op benelux/eu niveau waren we tussen 35 en 50 duizend kwijt. Jongens op EK en WK niveau betaalde gerust 100k per jaar. Veel word\werd betaald door sponsoren maar de meeste vaders tasten diep in de buidel.

      • + 7
      • 11 aug 2017 - 10:17
    • Dat is nogal wat! Het kan terugkomen op den duur maar voor velen zal het stranden. Dank voor je bericht PAGINL. Nooit kunnen weten wat zoiets kost maar je openheid waardeer ik enorm hierover.

      • + 1
      • 11 aug 2017 - 10:56
    • erwin93

      Posts: 893

      Mooi verhaal PAGINL! Ik heb hetzelfde gehad toen ik nog F1 coureur wilde worden en tijdens het karten mijn vader erachter kwam dat het toch wel heeeel erg duur was ;p Mijn eerste seizoen uiteindelijk niet eens afgemaakt. Blijft jammer dat het niet een sport is zoals voetbal waar de afweging talent en geld beschikbaar hebben toch iets beter verdeeld is. Tot dat ze prof worden natuurlijk dat wel ;p

      • + 2
      • 11 aug 2017 - 12:04
    • Autoracen is voor een elite clubje rijkaards en buitenaardse talenten als Ham en Ver die ze wel moeten accepteren. Maar het liefst zouden ze alleen met een select elitair gezelschap rijden.

      • + 1
      • 11 aug 2017 - 12:04
  • Top!

    • + 1
    • 11 aug 2017 - 09:24
  • 150 man personeel, dat is best wat! Ben wel geinteresseerd om te weten welke functies daar dan allemaal inzitten. Kan me zo voorstellen: Marketing & PR, Finance, HR, Legal, Regelementen, etc., maar kom je dan al op 150 man uit?

    • + 2
    • 11 aug 2017 - 09:39
    • PeedeBee

      Posts: 101

      Reglementen niet, dat is de FIA.

      • + 1
      • 11 aug 2017 - 09:48
    • Vergeet niet dat op elke post een double check mannetje/vrouwtje zit... ☑️ Check...☑️ Double check!

      • + 2
      • 11 aug 2017 - 09:50
    • Directeuren en managers ongeveer 5-6
      Media 15 man
      Transport 15-20 man
      F1 fan village ongeveer 20 man
      Controllers en administrateurs 10 man
      Juristen 5 man
      Paddock passen en security 20 man
      Televisie (FOM) 30 man
      Overige 20 man

      Zoiets zou ik ongeveer schatten

      • + 2