Mark Webber: "Vettel meer gesteund door Red Bull"

Mark Webber suggereert dat Red Bull Racing 'emotioneel' achter zijn teammaat Sebastian Vettel staat. Het hele seizoen is het eventuele voortrekken van Vettel bij Red Bull al een groot onderwerp van gesprek, maar Webber benadrukt dat de Duitser geen technisch voordeel heeft.

De relatie tussen Webber en Vettel liep de eerste haarscheurtjes op in Turkije toen beide heren met elkaar in aanraking kwamen terwijl ze eerste en tweede lagen. Even later barstte bij Webber echt de bom in Silverstone. Er waren slechts twee exemplaren van een nieuwe voorvleugel en omdat de eerste bij Vettel kapot ging, besloot het team ook die andere aan de Duitser te geven. Webber was woedend, won de race nog wel en zei sarcastisch over de radio: "Niet slecht voor de tweede rijder, hé?"

Momenteel staat Webber tweede in het kampioenschap, terwijl Vettel teruggevallen is naar de vierde stek. Red Bull heeft besloten nog geen coureur voor te trekken en beide heren voor eigen kansen te laten racen. Ook technisch gezien is er geen voordeel voor één van de coureurs vertelt Webber: "Technisch is alles erg goed geregeld." Op de vraag of hij ook emotioneel dezelfde steun voelt van Red Bull Racing als zijn teammaat, antwoordde de Australiër: "Dat is duidelijk toch?"

"Natuurlijk is het logisch dat nieuwe, jonge coureurs die snel zijn meer worden gesteund. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee, omdat ik dit jaar de auto had om mooie dingen te laten zien, wat ik ook gedaan heb. Ik heb ook zo mijn favorieten in m'n leven. Ik heb mensen waarbij ik graag wil zijn. Dat is iets menselijks."

Webber zal na afloop van het seizoen sowieso tevreden terugkijken op zijn jaar. Ook als hij Abu Dhabi niet als kampioen verlaat: "Ik had voorafgaande aan het seizoen nooit verwacht dat het zó zou lopen. Ik heb vier overwinningen gescoord, negen podiumplaatsen behaald, het is echt een sensationeel jaar voor me geweest. Ik maak nog altijd kan om de kers op de taart te zetten en ik hoop dat me het gaat lukken. Zo niet, sta ik maandagochtend na de race in Abu Dhabi nog altijd met een goed gevoel op", aldus Webber.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • rchorus

    Posts: 880

    Realistisch verhaal van Webber. Toch gun ik het hem meer dan Vettel. Persoonlijke voorkeur dan maar.

    Het is trouwens \"gesteund\" i.p.v. \"gesteunt\", redactie..

    • + 0
    • 4 nov 2010 - 20:36
    • Pardon, het is aangepast.
      Bedankt voor de tip;)

      • + 0
      • 4 nov 2010 - 20:45

  • Kortheidshalve verwijs ik voor mijn commentaar even terug naar mijn bijdragen onder het F1Today artikel met de navolgende kop :

    Red Bull Racing: “We bouwen het team rond Vettel”
    21. Flip Flexvleugel (32)22 oktober 2010 13:33
    tinyurl.com/3327lzv

    • + 0
    • 4 nov 2010 - 21:30
  • Goed verhaal van Webber. Hoop dat Vettel Turkije achter zich heeft gelaten en Webber er voorbij laat als hij voor hem zit.

    • + 0
    • 4 nov 2010 - 21:52
    • doet die wel, daarmee helpt hij Redbull, en Redbull zit in zen hart

      • + 0
      • 4 nov 2010 - 23:31
    • Dat zou na die actie in Turkije wel heel sterk van hem zijn. Mocht hij het doen dan is het echt een held!

      • + 0
      • 5 nov 2010 - 00:03
  • Freddie1

    Posts: 42

    Als dan toch één van de twee Red Bulls het moet worden, dan maar Webber. Ik gun het hun teambaas niet, wat een misbaksel. Op alle teams klagen, maar o wee over zijn eigen team of Vettel dan is hij de gebeten hond. Ik had veel sympathie voor Red Bull, maar dat is inmiddels wel verdwenen.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 07:30
  • felix50

    Posts: 5.792

    Red Bull laat pas na de Q zien wie ze steunen .Het ligt helemaal hoe de Q verloopt en wie waar staat. Dat is ook begrijpenlijk dus webber laat dan zien dat ze jou moeten steunen.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 08:23
  • supertank

    Posts: 116

    klare taal van webber, die voor de zoveelste keer bevestigd wat iedereen zelf ook al doorhad.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 10:07

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.480
  • Podiums 56
  • Grand Prix 161
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (38)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar