user icon

Investeerders zetten massaal aandelen F1 te koop

  • Gepubliceerd op 10 jul 2017 15:44
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

De investeerders die bijgedragen hebben aan de overname van de Formule 1 door Liberty Media willen de aandelen die ze voor hun hulp kregen graag zo snel mogelijk verzilveren. Dat schrijft Christian Sylt in de Telegraph. Liberty Media nam begin dit jaar een meerderheidsbelang in de Formule 1 en betaalde daar zo'n 3 miljard dollar cash voor.

Meer dan de helft van dat bedrag was afkomstig van een verzameling investeringsfondsen, zeven in totaal. Die investeringsmaatschappijen mochten 29,4 procent van de aandelen verdelen tegen een vriendenprijs van 25 dollar per aandeel. Dat heeft de investeerders geen windeieren gelegd; de aandelen waren vrijdag 34,71 dollar per stuk waard. Dat is een winst van bijna 39 procent.

Veel investeringsfondsen hebben hun aandelen nu te koop gezet om die winst te innen. De periode dat de investeerders hun aandelen niet mochten verhandelen is verstreken en daarop hebben zes van de zeven investeringsmaatschappijen zich geregistreerd om (een deel van) hun aandelen te verkopen. SPO Advisory is het enige fonds dat alle aandelen behoudt.

De firma Ruane, Cunniff & Goldfarb is de grootste aandeelhouder onder de investeerders. De investeringsmaatschappij beheert zo'n 8 procent van de aandelen. Dat pakket vertegenwoordigt een waarde van meer dan 500 miljoen. Ruane, Cunniff & Goldfarb heeft 80 procent van de aandelen beschikbaar gesteld voor verkoop.

Vier fondsen hebben hun volledige aandelenpakket te koop gezet. Voormalig Formule 1-eigenaar CVC Capital wil ook meer dan de helft van hun aandelen van de hand doen. De investeringsmaatschappij hoopt er meer dan 440 miljoen dollar aan te verdienen. Bernie Ecclestone heeft eveneens aandelen te koop aangeboden, waarna hij minder dan 1 procent van de aandelen in zijn bezit houdt.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Aiii

    Posts: 718

    Ik heb vroeger toch de verkeerde keuzes gemaakt in mijn leven.

    • + 4
    • 10 jul 2017 - 15:49
    • twslex

      Posts: 570

      Dan snap je niet hoe het werkt, als voorbeeld: CVC manages capital on behalf of over 300 institutional, governmental and private investors worldwide. (bron hun eigen webpage)

      Of te wel, met o.a. jouw geld dat in je verzekering/pensioen pot zit zijn hun mee aan het gokken op grote schaal. Soms gaat het goed soms gaat het fout.

      • + 1
      • 10 jul 2017 - 16:14
    • twslex

      Posts: 570

      Die fondsen lopen te gokken met jouw verzekering/pensioen pot. Ze beheren geld en het is dus niet hun geld.

      • + 0
      • 10 jul 2017 - 16:19
    • Fibonacci

      Posts: 588

      TWSLEX: het ligt aan het mandaat dat deze investeringsfunds hebben. Bovendien, 500mio klinkt als veel geld maar zoek maar eens op hoeveel het ABP beheert. En dan zul je zien dat 500mio niet veel geld is. Met andere woorden; misschien mogen deze fondsen wel doen wat ze doen. Ik denk het wel.

      • + 0
      • 10 jul 2017 - 16:46
    • twslex

      Posts: 570

      Zolang ze onder de streep voldoende winst maken voor de klant mogen ze doen en laten wat ze willen. Gebeurt dat niet dan zijn ze snel weg wegens gebrek aan klanten.

      • + 0
      • 10 jul 2017 - 16:51
    • StevenQ

      Posts: 6.889

      beleggen is nu eenmaal gokken, zonder uitzondering

      • + 0
      • 10 jul 2017 - 19:51
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Gezocht: stommelingen die aandelen van slimmeriken willen overnemen...

    • + 1
    • 10 jul 2017 - 16:41
  • Epol611

    Posts: 408

    Cash,cash , cash-cow. Simpel verdient en terecht vanwege genomen risico. Dus kan de gehele aardkloot weer mopperen en afgeven op zij die durven !!.

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 16:52
  • Hadden we in Nederland niet ook een keer zo'n partij? World Online was dat toch. De eigenaren hebben meer aandelen beschikbaar gesteld en een paar dagen na beursgang klapte de koers in.

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 16:54
  • Die zien de bui al hangen (zonder Verstappen)

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 17:34
  • Valterie heeft voor het eerst P1 verzilverd

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 19:05
  • Tja, is wat anders dan een spaarrente van 0,5 %....

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 19:15
    • Mikey

      Posts: 97

      Welke bank zit jij dan?
      Hier en bij vele banken kom ik niet verder dan 0,2%

      • + 0
      • 10 jul 2017 - 21:47
    • Dan moet je toch maar eens overwegen om te beleggen :) zit risico's aan. En 39% klinkt veel. Maar ook dat kan vereenzelvigen meer en makkelijk. Ik zie het dagelijks.

      • + 0
      • 10 jul 2017 - 22:17
  • Shrek

    Posts: 500

    .......en betaalde daar zo'n 3 miljard dollar cash voor......

    Echt waar? Cash?
    Waarom hebben we geen foto's of clips van die rij geldwagens gezien??

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 19:52
    • Je verward cash met contant. Het betekend dat ze met geld betalen. Overnames worden ook soms gedaaan door te betalen met bv aandelen

      • + 2
      • 11 jul 2017 - 08:49
  • Is dat het max effect? Het gaat even wat minder?

    • + 0
    • 10 jul 2017 - 21:17
  • Anders gaan we een crowdfunding op dit forum beginnen en kijken hoe ver we komen ;)
    Dan zijn we straks 'allemaal een beetje eigenaar' van de formule 1.

    • + 0
    • 11 jul 2017 - 12:35
  • maxioos

    Posts: 1.696

    Klopt dit wel?

    Is dit niet het deel dat ze beschikbaar stellen voor de beursgang waar jullie op 19 mei hebben bericht?

    • + 0
    • 11 jul 2017 - 12:43

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar