user icon

Documentaire 'Senna' vanavond te zien op NPO 3

  • Gepubliceerd op 22 jun 2017 14:30
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

De documentaire 'Senna' is vanavond vanaf 22.05 uur te zien op NPO 3. De film geeft een exclusief kijkje in het leven van de op 1 mei 1994 overleden Braziliaanse Formule 1-legende Ayrton Senna. De documentaire vertelt de korte carrière van de Braziliaan aan de hand van archiefmateriaal.

De film focust op Senna's debuut en de decennialange, sportieve vete in de jaren tachtig met toenmalig wereldkampioen Alain Prost, tot zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In 1994 kwam Senna om het leven bij een ongeluk op het circuit van Imola. Hij werd slechts 34 jaar.

De documentaire is geregisseerd door Asif Kapaduia, die later ook de Oscar-winnaar Amy regisseerde. Senna is inmiddels een ware documentaireklassieker.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Ieder zijn smaak, ik heb de documentaire 1x gezien en was niet écht onder de indruk.
    Mooi gemonteerd als ware het een speelfilm, dat wel. Voor de rest is het een uur of anderhalf pure Senna verheerlijking. Niet dat ik iets tegen Senna heb/had, was een van de beste racers (zo niet de beste) uit zijn tijd. Maar de scherpe kanten die hij als karakter had blijven volkomen onderbelicht, en Alain Prost wordt weggezet als de evil genius. De waarheid (voor zover ik me kan herinneren althans) lag meer in het midden.

    • + 4
    • 22 jun 2017 - 14:38
    • Eensch! +1

      • + 0
      • 22 jun 2017 - 14:54
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Idem

      • + 0
      • 22 jun 2017 - 15:16
    • Toch kijk ik liever naar Senna dan naar André Rieu.

      • + 0
      • 22 jun 2017 - 16:14
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.779

      Jean, heb je ook de uitgebreide uncut versie gezien? De niet bioscoopversie dus. Die is namelijk vele malen sterker. Het bevat dezelfde beelden als de bioscoopversie, maar die worden telkens onderbroken door alle experts en naasten van Senna die de beelden veel meer inleiden en nabespreken. Echt scherp worden de randjes nog altijd niet, maar scherper worden ze absoluut. Mocht je hem ooit nog eens gaan kijken, dan raad ik je die versie dus aan.

      • + 1
      • 22 jun 2017 - 18:38
    • SolarCell

      Posts: 980

      LOL @LP

      • + 0
      • 22 jun 2017 - 19:16
  • R.E.V

    Posts: 267

    Ik ga hem (weer) kijken!
    Blijft top, bijna net zo goed als de BBC documentaire uit '95

    • + 0
    • 22 jun 2017 - 14:47
  • Joeppp

    Posts: 4.365

    Fijn zo'n docu in de donkere dagen voor kerst.

    • + 0
    • 22 jun 2017 - 14:51
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Ik hoop toch dat het tegen kerst een beetje koeler is.

      • + 1
      • 22 jun 2017 - 15:02
    • Gelukkig nieuwjaar alvast

      • + 0
      • 22 jun 2017 - 17:53
  • Dat deze docu niet in de bioscoop is geweest; zend hem eens eerder uit leerzaam voor onze jeugd;ik heb de DVD een beauty!

    • + 0
    • 22 jun 2017 - 18:13
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.779

      Hij is helaas slechts eenmalig in de bioscoop geweest. In Pathé Arena onder begeleiding van Giedo van der Garde en de Nederlandse tak van de Senna Foundation. Gelukkig had ik destijds op tijd kaarten kunnen regelen. Was een zeer bijzondere avond en indrukwekkend om die beelden op het grote doek te zien. Anekdotes van Giedo mochten er ook wezen!

      • + 0
      • 22 jun 2017 - 18:40
  • Zojuist ook bekeken. En zoals in mijn herinnering is Prost niet mijn vriend.

    • + 1
    • 23 jun 2017 - 00:18
    • SolarCell

      Posts: 980

      Ook gekeken, mooie docu

      • + 0
      • 23 jun 2017 - 00:35
  • Stiggy

    Posts: 27

    Mooie docu die vanwege de goed gemonteerde beelden en het charisma van Senna toch wel indruk maakt. Maar voor degene die F1 een beetje volgde in die tijd weinig nieuws.

    • + 0
    • 23 jun 2017 - 10:16

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar