user icon

FIA kan race op Spa-Francorchamps niet garanderen

  • Gepubliceerd op 26 okt 2010 15:05
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA kan niets voor de Grand Prix van België betekenen wanneer de lokale overheid beslist om geen steun meer te bieden aan Spa-Francorchamps. Het historische en geliefde circuit is niet gegarandeerd van een plek op de kalender voor de toekomst.

Dat stelt FIA-president Jean Todt in gesprek met De Standaard. “De wereld en de economie veranderen constant. Het is dus belangrijk om voorzichtig te blijven. In België is het probleem niet van sportieve aard, maar meer van de overheid. We hopen dat Spa-Francorchamps nog lang op het programma staat, want het is een fantastisch circuit. Maar als het geld op is, dan hebben we een probleem.”

Reacties (10)

Login om te reageren
  • miauw

    Posts: 1.136

    De lokale overheid moet maar eens goed gaan rekenen, niet alleen wat ze moeten betalen aan Bernie, maar ook wat het oplevert aan werkgelegenheid (Horeca, hotels, parkeergelden en noem het maar op) en dat tegen elkaar wegstrepen. Heb je dan een min achter de streep, dan kan ik ze met pijn in het hart toch niet helemaal ongelijk geven. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze er ook niets aan zouden kunnen verdienen. En wat alleen al aan de airplay die Spa Franchorchamps krijgt een hele week lang.

    • + 0
    • 26 okt 2010 - 15:27
  • Ach, hier in Belgie is sport gewoon van ondergeschikt belang aan het worden. De overheid is miljoenen aan het investeren voor het WK naar hier te halen, waarom kan dit niet voor de F1?

    • + 0
    • 26 okt 2010 - 15:33
    • En dan moet je je bedenken dat de FIFA zelf alle BTW inpikt, terwijl de FIA die aan het rijk laat... Dus over onzinnig gedrag gesproken.

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 15:44
    • Wilde net de vergelijking met de fifa ophalen, maar iemand was me voor. F1 is een jaarlijks terugkomend iets. Het wk is maar eens in de 4jaar en daar houden ze minder aan over. Laat staan de hoeveelheid politie die je op de been moet hebben voor een voetbal wedstrijd. Ik heb in al die tijden dat ik naar de F1 ga nog nooit een vecht partij gezien dat een politie optreden nodig had.

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 16:11
    • Dat is ook de verdiensten van de race supporters.
      Wij kunnen naast elkaar staan en toch van een andere coureur / team houden ( rare woordkeuze)
      Ook kunnen we fel zijn in onze emoties, maar inderdaad een vechtpartij heb ik nog nooit gezien.
      Ik denk dat we daar als race supporters best trots op mogen zijn!!!!

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 17:12
  • Pas op ! Het verhaal dat een GP altijd zoveel oplevert voor de regio of het land waar de GP gereden word, is een argument dat de kleine dicator geregeld gebruikt. Maar het gaat de kleine dictator uiteindelijk alleen maar om het geld. Dat Spa misschien wel het mooiste circuit uit het hele circus is en altijd mooie races laat zien, is voor Bernie kennelijk van ondergeschikt belang...
    SPA MOET BLIJVEN !!!

    • + 0
    • 26 okt 2010 - 16:12
    • Er zal minder op toegegeven worden dan op een WK Voetbal.

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 16:35
    • Werner

      Posts: 1.650

      Ja voor een WK voetbal heeft de overheid kennelijk ALLES over.
      Koning voetbal weet het altijd van alles en nog wat te winnen.
      De Belgen hebben heel goed gepresteerd op de WK jumping en Philippe Lejeune is indiviueel wereldkampioen umping maar er wordt oh zo weinig paardensport getoond. Triest noem ik dat.
      Maar hoe dan ook, bvb. bij Formule 1 kijk ik sowieso naar de BBC want die Belgische commentatoren vind ik maar niks.

      • + 0
      • 26 okt 2010 - 16:40
  • Koen

    Posts: 277

    Todt: In België is het probleem niet van sportieve aard, maar meer van de overheid.

    Waarom is de schuldige de overheid? Je hebt 1 van de mooiste circuits van het WK, een lange traditie, een vrij trouw publiek. Sorry, maar als je met dit product geld verliest, dan denk ik dat de schuld niet bij de overheid ligt, maar commercieel: of je betaalt een onredelijk hoge prijs aan oom Bernie, of je doet bedrijftechnisch je werk niet goed, of een combinatie van beide. Hoe kunnen andere circuits met veel lagere aantallen toeschouwers winst maken en Spa een miljoenenverlies?

    en natuurlijk heb je als een land veel meer branding aan een WK voetbal dan aan een jaarlijkse F1 race. Wie dat ontkent... 97% van de Nederlanders keek op 1 of ander moment naar het WK. Hoeveel mensen kijken F1? 1 miljoen?
    www.broadcastmagaz(...)oetbal-via-nos.html

    • + 0
    • 27 okt 2010 - 12:29
  • Robbert89

    Posts: 305

    Gaan ze toch hier racen:
    maps.google.com/?q=twitterjail&;amp;ie=UTF8&hq=twitterjail&hnear=&ll=43.567021,-71.291227&spn=0.035822,0.077162&t=h&z=14

    Lijkt er wel op.

    • + 0
    • 29 okt 2010 - 01:16

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar