user icon

Rusland wil Grand Prix verplaatsen naar najaar

  • Gepubliceerd op 05 jun 2017 13:35
  • comments 12
  • Door: Mathijs Carolus

Sinds vorig jaar vindt de Grand Prix van Rusland plaats in het voorjaar. De eerste twee edities van de race op het Sochi Autodrom vonden plaats in het najaar en als het aan de organisatie ligt wordt de race vanaf 2018 weer in het najaar verreden.

Hoewel de FIA en de FOM de positie van een race op de kalender bepaalt is het voor circuits altijd mogelijk een verzoek tot verplaatsing aan te vragen. In het voorjaar begint het toeristische seizoen in Sochi en mogelijk is dat de reden voor de verplaatsing. In het najaar is het bovendien vaak warmer in de stad aan de Zwarte Zee en zijn er meer toeristen. In combinatie met de Grand Prix kan dat voor een goede economische impuls voor het gebied zorgen.

Volgens Igor Ermilin, adviseur van president Poetin op het vlak van autosport, is het geen probleem een verzoek in te dienen bij de FIA voor de verplaatsing van de race: "Ik denk niet dat het een probleem is de race te verplaatsen. De FIA heeft hier normaliter ook geen problemen mee. Het verplaatsen van race gebeurt regelmatig en de datum van het houden van de race ligt contractueel niet vast."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Mss kunnen ze voorstellen deze race helemaal van de kalender te verplaatsen....

    • + 3
    • 5 jun 2017 - 14:10
    • Mijn idee! Laat die Russen maar in hun eigen sop gaarkoken. Het circuit zullen we ook niet missen.

      • + 0
      • 5 jun 2017 - 15:43
    • Verplaatsen in de diepe zwarte zee

      • + 0
      • 5 jun 2017 - 16:30
  • wibi

    Posts: 4.506

    Ik (en er zullen er vast meer zijn) wil heel graag de Russische GP afschaffen!!! Daar doe je de mensheid in de F1 ECHT een plezier mee....

    • + 0
    • 5 jun 2017 - 16:18
    • Je staat niet maar alleen. Let wel, het gaat maar om de GP van Rusland en geen andere zaken, zoals het afschaffen van Rusland zelf. Persoonlijk heb ik als mens geen probleem met de GP in Sotsji. Goed georganiseerd, mooie baan in een mooie omgeving, wat wil een F1-
      kenner nog meer ? Sotsji is geen Baku dat niks van doen heeft met de sport. Rusland heeft zich in die zin niet maar ingekocht om als een gastvrij land te boek te staan. Wat dat betreft krijgt Liberty het nog zwaar om de sport in hun land te vermarkten.

      • + 0
      • 6 jun 2017 - 09:06
  • "In het voorjaar begint het toeristische seizoen in Sochi en mogelijk is dat de reden voor de verplaatsing. In het najaar is het bovendien vaak warmer in de stad aan de Zwarte Zee en zijn er meer toeristen.".
    Dit is toch tegenstrijdig. Als je al om komt van de toeristen, dan pak je toch een moment dat je minder toeristen hebt. Het voorjaar bijvoorbeeld. De F1 fans komen van heinde en ver om een race te kijken. Nu lijkt het of ze voor de gelegenheids fans willen gaan die 300€ neer willen leggen omdat ze er toch zijn....

    • + 0
    • 5 jun 2017 - 16:34
  • Ze kunnen de Russische GP toch het beste verplaatsen naar Zandvoort? Ik zeg DOEN!

    • + 0
    • 5 jun 2017 - 16:38
  • Pepsi Max

    Posts: 558

    Van mij mogen ze 'm naar De Krim verplaatsen

    • + 0
    • 5 jun 2017 - 17:32
  • erikworld

    Posts: 927

    Lijkt me een moeilijk verhaal, er zijn al teveel in het najaar en te weinig in het voorjaar. Ok Maleisië gaat weg in het najaar maar Frankrijk komt terug eind augustus, spa en Monza schuiven op. Er is daarom geen ruimte. Vanaf 2019 gaat alles op de schop, waarom dan nu nog voor 1 jaar verplaatsten? Bovendien waren de Russen zo blij met het voorjaar, schoolvakanties en zo.

    • + 0
    • 5 jun 2017 - 18:01
  • Poetin denkt zeker ook hier de dienst uit te maken.

    • + 0
    • 5 jun 2017 - 18:59
    • Wat heeft dit er nou weer mee te maken? Kalimero gedrag..

      • + 3
      • 5 jun 2017 - 19:14
    • Op de boot met Stewart en Ecclestone – waarover eerder bericht – schoven ook Mateschitz en Malone nog aan voor een geheime ontmoeting. Namens Bild lag ik benedendeks met scheurbuik mee te luisteren.

      Er zijn vergevorderde plannen om Poetin uit te kopen en het circuit van Maleisië in het centrum van Moskou neer te leggen. Bernie was al een beetje zeeziek dus hij deed niet moeilijk.

      • + 0
      • 5 jun 2017 - 20:40

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar