user icon

Ecclestone ziet Porsche als welkome aanvulling voor Formule 1

  • Gepubliceerd op 11 okt 2010 08:24
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Bernie Ecclestone is opgetogen over de mogelijke toetreding tot de Formule 1 van Porsche in 2013. De Duitse sportwagenfabrikant overweegt in de koningsklasse van de autosport te stappen en de commerciële baas van de Formule 1 gaat proberen daarbij te helpen.

Ecclestone liet aan Bild weten: “De komst van Porsche zou geweldig zijn. Alles dat ik kan doen om dat te laten gebeuren zal ik ook doen.” Porsche laat het besluit afhangen van de mogelijke invoering van een wereldmotor, een krachtbron die in meerdere klasses inzetbaar is. Moederbedrijf Volkswagen bespreekt de kwestie begin volgende maand en zal dan een beslissing nemen.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ik zie Porsche ook graag als aanvulling!
    Kom maar op!

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 08:34
  • miauw

    Posts: 1.136

    Maakt mij niet uit onder welke naam, als volkswagen gaat deelnemen!

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 08:54
  • Yazzy

    Posts: 392

    Heb ik een aantal weken niet gelezen ,dat hij had besloten dat er geen plaats was voor nieuwe teams...

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 09:00
    • AirJan

      Posts: 1.194

      Dat zei hij inderdaad, maar hij zal bedoelen dat hij er geen prive-teams meer bij wil hebben. Voor fabrieksteams als Porsche, Toyota, BMW, Ford, Honda, etc staat de deur wagenwijd open lijkt me. Zelfs als zich in 1 seizoen 5 nieuwe fabrieksteams aandienen worden ze met open armen ontvangen, dan stelt mijnheer gewoon de eisen voor de circuits even bij (minimaal 60 pitboxen beschikbaar om een GP te organiseren) en is er ineens geen enkel probleem meet om uit te breiden.

      • + 0
      • 11 okt 2010 - 09:42
    • Hij heeft aangegeven dat er geen plaats is voor nieuwe teams als HRT of voor cowboys die op hetzelfde niveau opereren. Maar een bedrijf ls Porsche is toch van een andere orde. Die kun je met redelijk vertrouwen toelaten tot het circus. Maar die bedrijven zijn er wel meer. Audi zou een kandidaat kunnen zijn, net als Peugeot. Beiden grote bedrijven met niet alleen een hoop geld, maar ook de faciliteiten om op het hoogste technische niveau te opereren, gezien hun LeMans programma\'s.

      • + 0
      • 11 okt 2010 - 09:52
    • Refuse

      Posts: 428

      Porsche wil toetreden tot de F1 in 2013 ..
      Voor 2011 komt er geen team bij, ook geen Porsche.
      Ruim tijd dus nog om alles te regelen :)

      • + 0
      • 11 okt 2010 - 11:54
  • Ron C

    Posts: 8

    Volgens mij ging heb ik gelezen dat het alleen om de levering van motoren ging, en niet om toetreding als team zijnde.

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 09:34
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Dat is inderdaad ook geroepen maar de grote baas van Porsche heeft ook gezegd dat als zij toetreden tot de F1 dit als team zal zijn omdat zij alles zelf in de hand willen houden en dat zij hiervoor ook de faciliteiten hebben. Als Porsche gaat deelnemen is het hoogstwaarschijnlijk ook als team.

      • + 0
      • 11 okt 2010 - 11:33
  • Edgar

    Posts: 1.470

    lijkt me wel gaaf om Porsche er weer bij te hebben , maar een \'wereldmotor\' die in verschillende klasses inzetbaar is?
    moet ik dan denken aan een motor die van de GP3 tot de F1 achterin gemonteerd zit alleen per klasse een hoger vermogen heeft?

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 13:02
    • AirJan

      Posts: 1.194

      Inderdaad een moter voor alle FIA kampioenschappen. Per klasse is er dan een andere limitering op het vermogen dat de moter mag leveren. Maar 1 moter die inzetbaar is in het WRC, Indycar, NASCAR, F1, F2, GP2, GP3, DTM, enz... het zou allemaal zo maar kunnen in de toekomst en voor automerken is het natuurlijk erg interessant (kostenbesparend en betrouwbaarheidsverhogend).

      • + 0
      • 11 okt 2010 - 15:08
  • Hermanski

    Posts: 343

    Als Porsche alleen maar terug komt als er een soort standaardmotor (wereldmotor = standaardmotor??) komt, dan mogen ze van mij wel weg blijven. Ondanks dat ik ook bij de groep hoor met mijn VW Polo D haha. De dag dat er in de F1 een “wereldmotor” komt, is de dag dat de F1 sterft. Eigenlijk staat de F1 al met 1 been in het graf door de “motorbevriezing”.

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 15:22
    • Edgar

      Posts: 1.470

      dat ben ik met je eens...als dat gebeurd ga ik wel Superleague formula kijken

      • + 0
      • 11 okt 2010 - 18:48
    • De Superleague zal uiteindelijk ook wel met die wereldmotor gaan racen ;)

      • + 0
      • 12 okt 2010 - 10:25
  • sanderndk

    Posts: 586

    Porche is leuk meer dan dat... MAAR GEEN WERELDMOTOR! Tenzij het een vrije keuze is zie je het al voor je mercedes en ferrari met een vag motor hahaha insanityyyy!

    • + 0
    • 11 okt 2010 - 21:04
  • Big El

    Posts: 367

    Het idee van de wereldmotor was dat de SPECS van de motor vast staan (cylinderinhoud, aantal cylinders, etc.) maar dat de teams vrij staan om de motor binnen de grenzen zelf te ontwikkelen/kiezen.
    Voordeel voor de motorleveranciers: ze kunnen dezelfde motor aan alle klassen leveren, allen met wat meer of minder toeters en bellen afhankelijk van de klasse.
    Als dit doorgaat, dan is het voor alle motorleveranciers interessant om in te stappen, want ze kunnen in 1 keer toeleverancier worden van alle klasses zonder al te veel extra kosten.

    • + 0
    • 12 okt 2010 - 08:23
  • De andere motoren leveranciers in de F1 wilden juist geen wereldmotor. Die gingen liever voor een 1.5l V4 turbo en Ferrari een 1.8l V6 atmosferische motor.

    In de WTCC en WRC is de wereldmotor (1.6l V4 turbo) al aangekondigd voor 2011.

    • + 0
    • 12 okt 2010 - 10:34

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar