Felipe Massa ontkomt aan straf na kamikaze actie op Liuzzi
- Gepubliceerd op 10 okt 2010 12:20
-
30
- Door: Kees Schooneman
Na gesprekken met Massa en Liuzzi heeft de wedstrijdleiding besloten om geen straf uit te delen voor het incident.
Liuzzi over de crash: Ik had een geweldige start en had voor de eerste bocht al vijf of zes autos ingehaald. Ik zat aan de buitenkant van de bocht en dacht dat ik redelijk veilig zat. Massa zat aan de binnenkant van mij. Ik weet niet of er wat afbrak bij hem, maar ineens kwam hij als een kogel bij me naar binnen. Ik had teveel schade om door te kunnen rijden.
Ik denk dat hij de controle over de Ferrari was verloren. Erg jammer want dat betekende opnieuw een incident in de eerste bocht voor mij, waardoor ik op moest geven, besluit Liuzzi.
Trending nieuws
-
Prachtige beelden: Verstappen massaal toegezongen na tweede plaats
Max Verstappen heeft een sterke Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De viervoudig wereldkampioen kwam op de Red ...
28 jun 2026 20:04 -
Wolff voorspelt ingrijpende problemen voor Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix hard uitgehaald naar Ferrari. De Oostenri...
28 jun 2026 18:39 -
Mekies heeft goed nieuws voor Verstappen: "Red Bull heeft weer een winnende auto"
Laurent Mekies is na de Grand Prix van Oostenrijk bijzonder tevreden over de vooruitgang die Red Bull Racing heeft ge...
28 jun 2026 20:38 -
Hamilton onthult groot Ferrari-probleem na lastige race
Lewis Hamilton heeft een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De zevenvoudig wereldkampioen moest een ...
28 jun 2026 19:08 -
Hadjar tevreden met zesde plek in Oostenrijk: “Beste racetempo van het seizoen”
Isack Hadjar is tevreden met zijn resultaat tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, maar denkt dat er nog wel het een e...
28 jun 2026 19:37
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land Brazilië
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.671 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (30)
Login om te reagerenPosts: 699
Petrov wel straf, maar Massa niet? die van Massa was duidelijker dan die van Petrov.
Posts: 1.725
waarom deze wel en Vettel vs. Button niet?
ik bedoel als ze deze gaan bestraffen dan hebben ze al heel wat kansen laten liggen dit seizoen.
Posts: 2.418
Vettel verloor de controle onder het aanremmen. Dit was meer gewoon een onbesuisde actie van Massa. Van mij hoeft het beiden niet bestraft te worden, want ze verliezen er zelf alleen maar mee. Dat is al genoeg straf. Maar goed, dat is mijn mening. :p
Posts: 1.745
@f60,
Bedoel je het niet andersom? Vettel werd namelijk wel bestraft.
Posts: 461
Hm, omdat Nederlands voor jou soms wat lastig blijkt alsnog in lekentaal. Zoals ik beschreef:
Jean Todt is de voorzitter van de FIA. De FIA is de overkoepelende organisatie die de stewards aanstuurt. Deze stewards delen de straffen uit. Zo had ik het er staan, en je probeert me te corrigeren met iets wat exact overeenkomt met wat ik zeg.. Jammer, volgende keer beter :)
Posts: 461
Sorry, die hoorde hier niet thuis....
Posts: 712
Raar... Voor hem had ik ook een straf verwacht en net voor Petrov niet.
Posts: 2.567
wedstrijdleiding besloten om geen straf uit te delen.Waarom?? Massa stuurde gewoon naar Luzzi dat is ook controle verloor???
Posts: 3.077
Als je had opgelet, dan had je gezien dat Massa volledig naast een andere auto zat. Namelijk die van Rosberg. Rosberg stuurde gewoon in, zodat Massa wel het gras op moest om contact te voorkomen met Rosberg. Vervolgens verliest Massa de controle over de auto en ramt Luizzi. Maar dat is gewoon pech, vooral voor Luizzi. Je kan Massa hooguit kwalijk nemen dat hij zich wel erg gemakkelijk op het gras liet zetten. Maar anders was de race ook voorbij geweest voor Massa.
Posts: 19
Wel terecht denk ik. Als je de onboards hebt gezien is het gewoon duidelijk dat Petrov fout zat. Hulkenberg rijdt gewoon rechtuit en die Petrov die deed gewoon alsof Hulkenberg daar niet zat en sneed veelste vroeg naar binnen. Massa die werd afgeknepen door Rosberg, kwam op het gras, blokkeerde zijn wielen en kwam Liuzzi tegen
Posts: 281
Wat gewoon raar blijft is dat Massa (Ferrari - ervaren) geen straf krijgt en Petrov (Renault - rookie) wel. Ik kan de wedstrijdleiding daarin niet volgen. Zeker omdat de actie van Massa er zelfs in eerste oogopslag onbesuisder uit zag. Voelt als meten met 2 maten
Posts: 298
Heb je gelezen wat mirani schrijft, Jass?? Hij heeft namelijk helemaal gelijk. Massa werd duidelijk het gras op gedwongen, hij had misschien op zn rem kunnen gaan, maar dat deed hij niet, waardoor hij wel over het gras moest. Vervolgens verloor hij de macht over het stuur en raakte daardoor v.liuzzi. Zelf lag hij ook al meteen uit de race, waarom dan verder straffen? je hebt wel gelijk over de actie tussen petrov en hulkenberg, die had in mijn ogen ook niet bestraft hoeven worden. Dat soort dingen heten gewoon race incidenten.
Posts: 461
Agree, en k vind het weer een perfect moment om het te suggereren :D
Jean Todt, formalig Ferrari teambaas is nu baas van de FIA, welke leiding geeft aan de stewards, welke vervolgens weer straffen uit delen. Petrov was in mijn ogen vrijuit gegaan, maar Massa zeker niet.
Posts: 18.535
Jean Todt deelt de straffen niet uit. Hij heeft misschien wel de \'macht\' over wie de stewards zijn, maar die bepalen hun straffen zelf. Het is niet zo dat Todt daarbij zit en zegt \'die jongen wel een straf en die niet\'
Daarboven zijn Todt en Ferrari niet als de beste vrienden uit elkaar gegaan, maar dat wordt gewoon te dikwijls vergeten.
Posts: 461
Hm, omdat Nederlands voor jou soms wat lastig blijkt alsnog in lekentaal. Zoals ik beschreef:
Jean Todt is de voorzitter van de FIA. De FIA is de overkoepelende organisatie die de stewards aanstuurt. Deze stewards delen de straffen uit. Zo had ik het er staan, en je probeert me te corrigeren met iets wat exact overeenkomt met wat ik zeg.. Jammer, volgende keer beter :)
Posts: 3.471
De wedstrijdleiding maakt wel vaker van die domme beslissingen...
Posts: 31
Tuurlijk, waarom een Ferrari straffen!
Posts: 235
Mijn mond valt open van verbazing dat hiervoor geen straf wordt uitgedeeld...een hele slechte start van Massa op deze manier goed proberen te maken en dan de mist in gaan en geen straf...terwijl Petrov wel een straf krijgt terwijl hij een Sauber probeerde te ontwijken...
Posts: 31
Dat noemen ze bij ons thuis \"meten met twee maten\"!
Posts: 180
Massa had gewoon achter Rosberg moeten blijven. Rechts was gewoon geen ruimte en tijd om in te halen voordat de bocht kwam.
Massa komt hier heel goed weg.
Posts: 439
het enige dat mij is opgevallen is dat het bij ferrari altijd met een sisser afloopt.
Posts: 343
De F1 lijkt met al dat straffen- wel een kleuterschool ! Als er al gestraft (reprimande is voldoende) had moeten worden, dan was het wel Alquersuari, die bewust richting Kobayashi stuurt, nadat hij is ingehaald. Die jongen moet even worden toegesproken op zijn onsportief gedrag. De andere voorvallen (Massa, Petrov enz) dat heet gewoon racen !!
Posts: 18.535
Alguersuari zat aan de binnenkant van een omhooglopende hairpin. Daar krijg je automatisch onderstuur als je zo diep aan de binnenkant zit, dat dan Kobayashi er naast zit, tja daar kan hij natuurlijk niet zomaar meer weg. Zie al Kobayashi zijn inhaalmanoeuvres daar maar, hij glijdt telkens een beetje door, verschil was dat de verdedigende auto\'s er net wat achter waren in de hairpin, dat was bij Alguersuari dus niet het geval.
Posts: 343
Tijdens die inhaal poging raakte hij hem 2 keer. De eerste is inderdaad zoals jij zegt, maar daarna stuurt hij expres nog een keer naar die Japanner en toen waren ze de bocht al door, dus dat was degelijk een bewuste actie om hem te raken. Zie op joubuis:
Vaste camera:
www.youtube.com/watch?v=_KH5Zzjycpw
Of vanuit de auto van de Japanner:
www.youtube.com/watch?v=nGruuYpMRbw
Posts: 18.535
Als je goed kijkt, dan zie je dat die tweede tik band tegen band is, eigenlijk \'haakt\' Alguersuari aan Kobayashi, aangezien ze net getikt hebben en de voorvleugel half stuk is en dat gedeelte licht buigt, kan dat gewoon, dat is niet bewust er op ingestuurd. kijk bijvoorbeeld ook naar de crash tussen Liuzzi en Massa in Canada, ziet er gemeen uit, maar daar is niets bewust aan.
Posts: 343
Ik zal voor de verandering- eens goed kijken ;-) En nu (na 10x afspelen) moet ik de conclusie trekken, dat jij het toch anders ziet dan ik.
Posts: 11.414
Dat was echt overduidelijk de fout van Alguersuari. De eerste keer dat hij Kobayashi raakt kan best zijn dat hij zich verremde (hij zit dan al een meter van kerb), maar de tweede keer doet hij het zeker expres.
Brundle zei dat ook al op de BBC.
Posts: 3.840
Gooi Massa eruit en laat Kamui Kobayashi instappen ;)
Iemand oneens!??
Posts: 18.535
Ik. Heidfeld stapt twee races in en is al sneller in kwalificatie en (ondanks een minder goede strategie) bijna zo snel als Kobayashi in de race. Dat Kobayashi een miniem beetje beter is dan De la Rosa maakt hem nou nog geen Ferrariwaardige coureur.
Posts: 1.725
Kobayashi is aanvallend schitterend, maar verdedigend doet hij soms dingen die ontoelaatbaar zijn en ook in kwalificatie moet hij serieus verbeteren (was zelfs vaak de mindere van De La Rosa daarin)