user icon

F1 wil staande start terug na rode vlag situatie

  • Gepubliceerd op 26 apr 2017 07:03
  • comments 16
  • Door: Rik Klein Entink

Tijdens het overleg tussen de FIA en de teams werd gisteren al besloten dat de T-wings en haaienvin vanaf 2018 verboden zullen zijn, maar er stonden veel meer onderwerpen op de agenda tijdens de meeting. Zo werden ook de herstart na een rode vlag besproken. 

Herstart vanaf de grid

Op dit moment wordt de herstart vanachter de Safety Car gedaan, maar dat moet gewoon weer een start vanaf de grid gaan worden: een staande start. De laatste keer dat er op deze manier gestart werd na een rode vlag situatie was op het circuit van Spa-Franchorchamps in België 2001 na een zware crash van Luciano Burti. Sinds die tijd waren alle herstarts achter de Safety Car

De voorgestelde nieuwe regels moeten overigens eerst worden voorgelegd aan het World Motor Sports Council voor goedkeuring. Met ingang van 2017 zijn er al nieuwe regels omtrent herstarts. Als een race achter de Safety Car begint als gevolg van erg natte condities vindt de herstart op de grid plaats. Maar dit is nog niet voorgekomen. 

Hieronder de crash van Luciano Burti in 2001:

 

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Geweldig nieuws als de F1 weer terug gaat naar de staande herstart. De start is toch meestal wel een van de belangrijkste en spannendste momenten van een race.

    • + 2
    • 26 apr 2017 - 07:35
    • Ukkie86

      Posts: 60

      De start is inderdaad een van de meest spannende momenten, maar is het eerlijk voor de coureurs? Wellicht ben je een wat slechtere starter en heb je daarna 5 auto's ingehaald, kan je weer opnieuw beginnen...

      Voor de toeschouwers is het denk ik wel leuker dan een herstart achter safetycar, maar is het fair?

      • + 2
      • 26 apr 2017 - 08:07
    • Ja want de betere rijder komt daarmee naar voren, ook als hij een mindere auto heeft.

      • + 2
      • 26 apr 2017 - 08:30
    • Moet je maar beter leren starten, is gewoon onderdeel van het racen namelijk.

      • + 3
      • 26 apr 2017 - 08:50
  • johan_sb2

    Posts: 543

    Slecht idee en heel oneerlijk. Rij je twintig seconden los krijg je rode vlag. Nieuwe start en vervolgens is er één die ff met een do or die jouw eruit knalt. Gewoon laten zoals het is. Die sc geeft al genoeg voordeel voor de achterblijvers

    • + 4
    • 26 apr 2017 - 08:24
    • Tja, je kan natuurlijk ook tactisch wat achter blijven zodat je bij een safetycar veel voordeel hebt.

      • + 0
      • 26 apr 2017 - 08:32
    • wibi

      Posts: 4.506

      Een regel in de tijd met Jos zou mooi geweest zijn... had hij zelfs eens kunnen winnen met bijna een ronde achterstand... kortom.,.. niet eerlijk!

      • + 1
      • 26 apr 2017 - 08:46
  • Alonso14

    Posts: 202

    Lekker zo een staande start, weer duw en trekwerk in bocht 1. Geweldig nieuws

    • + 0
    • 26 apr 2017 - 08:29
  • Daarom zijn de grindbakken weggehaald.

    • + 0
    • 26 apr 2017 - 09:13
    • wibi

      Posts: 4.506

      Één letter fout typfoutje? Opmerking zou moeten zijn:'Waarom zijn de grindbakken weggehaald?'

      • + 0
      • 26 apr 2017 - 09:24
    • Vanwege de veiligheid op het moment dat een F1 wagen over de kopt gaan in de grindbak. Daarbij op zijn kop tot stilstand komt. Is voor de rijder niet zo fijn. Het grind slaat dan tegen de helm aan.

      Andere kant, de uitlooptstroken vertragen wel minder dan een grindbak. Doordat er minder weerstand is ten opzichte van een grindbak.

      Ik persoonlijk zou de grindbak, graag terug zien.

      • + 0
      • 26 apr 2017 - 09:41
    • McrF1

      Posts: 167

      Ik deel die mening. Een grindbak is toch veel minder vergevingsgezind dan een uitloopstrook van asfalt. Als men vroeger spinde en in de grindbak belandde was het vaak einde verhaal. Ik dacht gelezen te hebben dat te veel coureurs de finish halen tegenwoordig ;-)

      • + 0
      • 26 apr 2017 - 09:50
    • Ja joepie, leuk met maar twintig auto’s op de grid... niet!

      Vroeger stonden er dertig op en dan is het wat anders als je er al snel vijf of zes kwijt bent.

      Ben voor een tussenweg, wel door kunnen rijden maar dan met een gepast tijdsverlies.

      • + 0
      • 26 apr 2017 - 12:01
  • De haaienvinnen vind ik maar vreemd .. aangezien enkel Red Bull hier voornamelijk over lag te janken... vreemd dat ze voor een diffuser te bannen meer dan een jaar nodig hebben, en voor de twings en haaienvinnen slechts enkele maanden, maar soit ..
    Staande herstarts zijn dan weer een positief punt, dat kan de zaken enkel spannender en onvoospelbaarder maken

    • + 0
    • 26 apr 2017 - 09:43
    • wibi

      Posts: 4.506

      ...en oneerlijker....lachen als een Ferrari bijna een rondje voorligt op Sauber. Dan crasht iemand van Sauber-->rood-->herstart-->Wehrlein komt beter weg door een zwaardere koppeling die niet teveel geleden heeft en wint voor Vettel!...Tsja... Wehrlein is veeeeel beter...

      • + 1
      • 26 apr 2017 - 11:29
    • Ho-Pin Toen

      Posts: 3

      Red Bull heeft juist aangegeven dat ze de haaienvin nu liever willen behouden. Ik denk dat Ross Brawn het ethisch niet mooi vind.
      Wat betreft de herstarts..... 20 ronden gereden allemaal marbles op de niet racelijn. De even nummers zullen flink balen.

      • + 0
      • 26 apr 2017 - 19:11

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar