Formule 1-teams hebben nog veel te winnen op social media

De Formule 1-teams hebben de nieuwe social media regels direct omarmt maar er ligt nog een behoorlijk potentieel. Een rondje langs teambazen leert dat ook zij nog bezig zijn de juiste balans te vinden. 

Kritiek op Ferrari

Ferrari lijkt nog wat achter te blijven en kreeg in aanloop naar de wintertest in Barcelona en de Grand Prix van Australië stevige kritiek te verwerken. Ferrari hanteerde in aanloop naar het seizoen radiostilte tot en met de eerste testdagen. Ook voor Australië was het rustig bij het team. Teambaas Maurizio Arrivabene weerlegt die kritiek: "Voor het weekend hadden wij Sebastian met een praatje en postte wij iets over Kimi op social media." Door mensen die actief social media gebruiken zal hier wel een beetje om gelachen worden. 

Maar Arrivabene gaat veder: "Wij gebruiken alle communicatie platformen en bereiken zo ook 'Generation Z'. Liberty zei dat in de Formule 1 slechts 1% van het potentieel gebruikt wordt en dat er een goede balans moet worden gevonden." Generation Z is niet duidelijk afgebakend, maar over het algemeen is dat een aanduiding voor jongeren geboren na 1995. 'Millenials' is de groep die rond 2000 de volwassen leeftijd bereiken. 

Alle generaties bedienen

Christian Horner van Red Bull Racing hoorden wij al vaker enthousiast over de nieuwe mogelijkheden en dat is ook te zien aan de social media uitingen. Hij geeft aan dat de fans hiermee echt een kijkje achter de schermen kunnen krijgen en ook de rijders beter leren kennen. Horner: "Uiteindelijk is de Formule 1 een media business. We moeten media omarmen en de rijders toegankelijk maken voor de fans. Hoe gaan we anders de sport promoten."

Ook Toto Wolf heeft het over over de diverse generatie fans en dat het belangrijk is om iedereen op de juiste manier te bedienen. "De lancering van de Mercedes was live te zien op Facebook en binnen 24 uur hadden wij 1 miljoen kijkers", zo geeft hij gelijk het succes aan. 

Een paar uitingen van de afgelopen dagen op een rijtje:

RenaultSportF1/status/848079919259299841">

 

Patrace

Posts: 6.764

Dit is één van de aspecten waar Ecclestone de plank volledig heeft misgeslagen en waar Liberty nu duidelijk een andere koers inzet.

Voor marketing en het betrekken van fans (niet alleen de jonge) bij de F1 is social media onontbeerlijk. Ik kijk er naar uit en zie graag meer 'kijkjes achter de... [Lees verder]

  • 1
  • 2 apr 2017 - 13:50

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Patrace

    Posts: 6.764

    Dit is één van de aspecten waar Ecclestone de plank volledig heeft misgeslagen en waar Liberty nu duidelijk een andere koers inzet.

    Voor marketing en het betrekken van fans (niet alleen de jonge) bij de F1 is social media onontbeerlijk. Ik kijk er naar uit en zie graag meer 'kijkjes achter de schermen' van mensen uit de paddock. En dan niet alleen van de coureurs, maar het is ook interessant om wat meer te weten over wat een monteur doet voorafgaand en tijdens een raceweekend.

    Kortom, ik juich de nieuwe richting van harte toe!

    • + 1
    • 2 apr 2017 - 13:50
    • Ja dat zou leuker zijn dan de soms ergvoor de hand liggende berichtjes die we nu veel krijgen.

      • + 0
      • 2 apr 2017 - 13:52
    • Was het niet Hamilton, die direct of indirect van Bernie moest stoppen met het online zetten van zijn filmpjes op de paddock? #ouwezeikerd

      • + 0
      • 2 apr 2017 - 14:00
  • Do it with #social #media @public #waarhebikditeerdergehoord

    • + 0
    • 2 apr 2017 - 13:51
  • Ik houd mijn zeurpetje nog maar even op:

    "Postte wij"?

    Eigenlijk elk artikel staat vol met dit soort simpele fouten. Als schrijver van zo'n stuk op een website lees je je stukken toch door voor je ze verstuurt? Ik mag toch hopen dat degenen die hier stukjes schrijven ook enigszins de Nederlandse taal beheersen...

    • + 1
    • 2 apr 2017 - 13:52
    • In plaats van te #zeuren kon je ook #opbouwende #kritiek leveren

      • + 0
      • 2 apr 2017 - 14:01
    • Ik weet ook wel dat ik met dit soort berichten de populariteitsprijs niet ga winnen, maar daar ben ik ook niet op uit... Van die 2167 posts van mij is het overgrote deel gewoon inhoudelijk, maar het valt me wel op dat er meer en meer taalfouten in de artikelen staan ook, terwijl je toch mag verwachten dat iemand die zo'n stukje schrijft bovengemiddeld taalvaardig is...

      • + 1
      • 2 apr 2017 - 14:05
    • Trademark , ik heb een hoge pet van je op , maar niet iedereen is goed geletterd.
      De meeste van ons lezen er overheen.
      Aan veel reacties is te zien dat ze goed geleerd hebben .
      Aan andere is te zien dat ze er minder in bedreven zijn .
      Onze goede vriend NBTT is er al mee gestopt met verbeteren.....

      Ach , je moet iedereen in z'n waarde laten

      P.S ik kom van de ambachtschool , en daar heeft de Nederlandse taal geen prioriteit.

      • + 1
      • 2 apr 2017 - 17:44
    • @Trademark:

      Je hebt helemaal gelijk, het ziet er af en toe niet uit.

      Zo lees ik in het stuk ook: "Millenials is de groep die rond 2000 de volwassen leeftijd bereiken." Dat moet natuurlijk zijn: "Millenials is de groep die rond 2000 de volwassen leeftijd bereikte." Het is namelijk één groep en het jaartal 2000 hebben we al gehad.

      Ondanks dat we meestal wel kunnen begrijpen wat er geschreven staat of wat men bedoelt, mag er aan het goed gebruiken van onze mooie taal wel wat meer aandacht besteed worden.

      Zeurders zoals Daddy Stroll begrijpen helaas niet dat aandacht voor de geschreven taal juist opbouwend bedoeld is. Het is natuurlijk niet zo dat over elke taalfout gestruikeld moet worden, maar het zou mooi zijn als vooral de artikelschrijvers hetgeen ze schrijven eerst controleren alvorens hun bericht aan de wereld toe te vertrouwen.

      Misschien komen we dan ook eens af van klassieke taalmonsters als: "nooit geen", fout gebruik van "d" of "t" aan het eind van een werkwoord en het niets met de Nederlandse taal te maken hebbende: "dan heb ik zoiets van" en alle versies van deze taalgruwel.

      Over deze reactie zal men ook wel weer zeuren, maar dat gebeurt vast alleen door lieden die het kennelijk niets kan schelen dat hun schoolopleiding niet geleid heeft tot het op redelijke wijze kunnen hanteren van onze mooie taal!

      • + 1
      • 2 apr 2017 - 17:48
    • Taal interesseert me wel maar je zou ook alleen even naar @F1td kunnen mailen waar het foutje zit. Het hoeft niet zo en public en daarmee voorkom je m.i. eventuele irritatie. ;)

      • + 0
      • 2 apr 2017 - 21:02
    • @Ouw-Sjagerijn: ik begrijp dat niet iedereen even taalvaardig is dus bij reacties heb ik er ook minder moeite mee, maar als je voor een grote website schrijft is Nederlands kunnen schrijven toch wel een vrij belangrijke vaardigheid lijkt me :p

      • + 1
      • 2 apr 2017 - 22:03
    • Daar heb je wel gelijk in.
      Maar ik zei al , we ( ik ) lezen er wel overeen.

      • + 1
      • 2 apr 2017 - 23:00
  • geert61

    Posts: 1.099

    er wort door je wel erg getrapt op taalfouten .
    over het karakter van mensen zoals jij is een studie gemaakt waarvan de uitkomst op het net te vinden is .

    • + 1
    • 2 apr 2017 - 15:49
  • William

    Posts: 472

    Social media is totaal niet van toegevoegde waarde voor de F1 sport. Social media is voor wijven.

    • + 0
    • 2 apr 2017 - 22:11
    • Trelas

      Posts: 1.145

      Troll is to obvious ;-)

      • + 0
      • 3 apr 2017 - 10:40

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Team Rapax
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 5 okt 1991 (34)
  • Geb. plaats Montelimar, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar