user icon

Ophef in Brits parlement over rol FIA in verkoop F1

  • Gepubliceerd op 30 jan 2017 11:52
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Een Brits parlementslid heeft vraagtekens geplaatst bij de rol van de internationale autosportbond FIA bij de verkoop van de Formule 1 aan Liberty Media. Dit weekend sijpelden namelijk berichten door dat de federatie bijna 80 miljoen dollar heeft verdiend aan die machtsoverdracht.

De FIA beheerde 1 procent van de aandelen in de Formule 1. De bond was echter ook de instantie die de overname van de koningsklasse van de autosport door Liberty moest goedkeuren. Dat is in strijd met de afspraken met de Europese Commissie over de rol van de FIA en neigt naar belangenverstrengeling, schrijft journalist Christian Sylt.

De Britse parlementariër Damian Collins vindt de dubbelrol van de internationale autosportbond ook uiterst dubieus. Hij laat aan ITV weten: "Het gaat niet over de ambities die Liberty voor de Formule 1 heeft of de vraag of zij geschikt zijn als nieuwe eigenaar. De vraag is of de FIA haar taken verantwoordelijk heeft uitgevoerd."

Formule 1-directeur Chase Carey reageerde als volgt: "Ik wil me niet bemoeien met zaken waar ik niks mee te maken heb. De deal die CVC en de FIA gesloten hebben, daar heeft Liberty niks mee te maken gehad. Ik heb pas een aantal maanden ervaring met de FIA, maar mijns inziens reguleren zij de sport op een eerlijke manier."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • De FIA had die aandelen nooit moeten hebben.
    Ze deden er goed aan door ze nu van de hand te doen. Met winst, is dat erg?

    • + 1
    • 30 jan 2017 - 11:56
    • themack

      Posts: 558

      Ja. FIA zou een onafhankelijk orgaan moeten zijn. Dit lijkt op belangenverstrengeling. Aandelen kopen waarvan je weet dat cvc het ooit een keer zou verkopen en dat je zo een geldsom binnen zou krijgen als je de overname akkoord geeft.

      • + 3
      • 30 jan 2017 - 12:15
    • Waarom zou de FIA die aandelen niet moeten hebben? Belangenverstrengeling?

      De KNVB is toch ook eigenaar van het betaalde voetbal. De UEFA van het Europees voetbal. Het IOC van de olympische spelen. Wat is het verschil?

      • + 0
      • 30 jan 2017 - 16:36
    • @pietje, neem je juist het goede voorbeeld, het voetbal is al zo verrot.

      • + 0
      • 31 jan 2017 - 08:18
    • De FIA is de scheidsrechter van de Formule 1 en zou geen commerciële belagen moeten hebben, ooit.

      • + 0
      • 31 jan 2017 - 21:39
  • Daar valt wat te halen voor de Britse staatskas denken ze!

    • + 0
    • 30 jan 2017 - 12:20
    • Veldhuis

      Posts: 605

      Of Silverstone weer op de agenda.

      • + 0
      • 30 jan 2017 - 17:59
    • Als de Britten zo door blijven zeiken gooien we ze uit de EU.
      ;)

      • + 0
      • 31 jan 2017 - 06:35
  • Kom kom, meneer de Britse politicus,, sinds de Brexit kan de Europese commissie een hele dikke vinger krijgen....

    • + 0
    • 30 jan 2017 - 12:26
    • De FIA is in Frankrijk opgericht en daar zetelt ze ook. Wat heeft een Britse politicus ermee te maken vraag ik me dan af. Buiten de Brexit om.

      • + 0
      • 30 jan 2017 - 16:37
  • Wat is 80 miljoen dollar voor de FIA?

    • + 0
    • 30 jan 2017 - 12:57
    • Dat is een mooi bedrag waar ze noodlijdende teams als Manor mee zouden kunnen helpen door de verdeelsleutel wat te verleggen, ipv een armetierig F1 veld met 20 auto's toe te staan.

      • + 3
      • 30 jan 2017 - 13:17
    • De FIA heeft niets te maken met de verdeelsleutel.

      • + 0
      • 30 jan 2017 - 13:55
    • @schwantz34 : het zou inderdaad wel een elegante oplossing van de FIA om dat geld te investeren in het welzijn van F1. Dit moet dan ook aantoonbaar zijn. Zo blijft de FIA ook uit eventuele moeilijkheden met de EU.

      Tenminste, het blijft natuurlijk dubieus dat ze dat aandeel hebben terwijl dat niet hoort. En mochten ze het geld investeren in een team als Manor, tja dan is dat ook weer een belangenverstrengeling.
      De FIA zou dan aan elk team een deel van dat geld moeten schenken.
      Met het deel wat Manor daarvan zou ontvangen, redt dat team het ook niet.

      • + 0
      • 30 jan 2017 - 14:06
  • Ik mis wat journalistiek werk:

    1. Waarom had men die aandelen?
    2. Hebben ze het nu verkocht of hebben ze het op papier verdiend doordat de waarde veranderd is?

    Lijkt mij verder dat de Britten, eigenlijk Engelsen want de anderen blijken er niets over te vertellen hebben, beter kunnen werken aan hun uittreding.

    • + 2
    • 30 jan 2017 - 13:17
    • JaapB

      Posts: 1.192

      Goede vragen maar dit roept ook weer nieuwe vragen op denk ik.
      De vraag waarom ze aandelen hebben lokt al uit naar belangenverstrengeling in het verleden, waarom je uberhaupt aandelen krijgt terwijl je alleen maar een instantie bent die de regels maakt e.d. is al raar.

      • + 1
      • 30 jan 2017 - 14:03
  • Veldhuis

    Posts: 605

    Hebben ze in Engeland niets beters te bespreken in de politiek? Brexit of zo?

    • + 0
    • 30 jan 2017 - 17:58

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar