Hamilton: "Het was een fout om de F-duct te verwijderen"

Lewis Hamilton reed vandaag de kwalificatie in Monza zonder F-duct op zjin McLaren en kwam niet verder dan de vijfde startplaats, op ruime achterstand van zijn teammaat Jenson Button. Button gebruikte wél de F-duct en pakte de tweede plaats.

"Ik denk dat het een behoorlijk grote invloed had op het eindresultaat", vertelde Hamilton over het verwijderen van de F-duct. "We besloten met minder downforce te rijden, maar de auto gleed daardoor alle kanten op en het ging eigenlijk op alle banden niet zo lekker. Het is een verkeerde keuze geweest, maar we zullen hard pushen morgen."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • :( :( :( :( :(

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 16:02
  • Hamilton heeft ook gewoon een slechte Q3 gereden. Dat kan hij niet alleen op de F-duct afschuiven.

    Normaal gesproken gaan ze in Q3 iets van 3 tienden sneller dan in Q2 en Hamilton gaat juist 2 tienden langzamer.

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 16:09
    • veldt000

      Posts: 180

      viel mij ook op. Maar er waren meer coureurs die op de harde band sneller of in elk geval gelijk aan de zachte band rond reden.

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 16:44
    • Ik denk dat je weinig kan opmaken uit de tijden, op Monza heeft een slipstream op net het goede moment ook aardig wat invloed op de tijden, dus het zou kunnen dat Lewis in Q2 net een mooie slipstream kreeg op het goede moment.

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 22:11
    • Mee eens, zal ook wel een stuk frustratie geweest zijn. Hammie zal ook niet de populairste persoon op Monza zijn. Hopelijk kan hij in de race iets fixen met zijn voorvleugel dan zie ik hem nog wel een paar mooie moves uit zijn mouw schudden want met zijn set-up moet hij wel harder gaan in de bochten dan de mensen voor hem. Alonso 1 Massa 2 Hamilton 3?

      • + 0
      • 12 sep 2010 - 00:44
  • rafael

    Posts: 2.567

    ik ben benieuwd naar morgen!!

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 16:15
  • Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten!

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 17:11
    • mario

      Posts: 15.285

      Er is nog geen meter geraced hoor... Op de harde band was Hamilton beter bezig dan op de zachte band, dus je weet nog helemaal niet wat \'m dat in de race kan opleveren.

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 17:18
  • reprep

    Posts: 594

    toch geweldig , 4e webber en 5e hamilton.
    geweldig voor spanning in kampioenschap

    nu nog crash tussen webber en hamilton , en de 5 man titel strijd kan weer opengezet worden.


    P.S. let op de starts van de Mclarens morgen ,

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 17:11
    • Edgar

      Posts: 1.765

      ik let vooral ook op de eerste chicane, daar kon ook nog weleens wat gebeuren..

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 17:54
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Hoezo bij de start extra op de Mclaren\'s letten? Wat gaat daar nu zo bijzonder aan zijn in vergelijking tot andere races?

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 17:58
    • reprep

      Posts: 594

      nou sparrow

      de mclaren\'s hadden in belgie een superstart
      en de redbull\'s hebben het hele jaar al problemen met hun starts

      en nu staat toevallig hamilton net achter webber.
      dus denk ik dat hamilton met de start daar wel voorbij moet gaan.

      maar of button dat ook kan bij alonso moeten we nog zien.

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 18:28
    • alonso laat geen gaatje vallen voor buton die gooit het gat wel dicht..(hoop ik):P

      • + 0
      • 12 sep 2010 - 10:02
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Jammer maar helaas. Maar ja, het is ook wat Patrick al zegt: in Q3 ging hij langzamer dan in Q2. Ik dacht te zien dat hij in zijn laatste rondje een fout maakte in bocht 1. Misschien heeft hij daar wat verloren. Wel goed voor het kampioenschap trouwens. :)

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 17:33
  • Raffy

    Posts: 6

    Zeer gewaagde gok van Hamilton daar hou ik wel van. Hopen voor hem dat het morgen in de race beter gaat.

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 18:20
  • f60

    Posts: 1.725

    Ze hebben de verschillende configuraties toch uitgebreid getest dus ik denk niet dat dat de hoofdreden is. Mindere kwalificatie / verkeer kan al eens gebeuren, wellicht maakt hij morgen toch weer een aantal plaatsen goed, torenhoog cliché maar er kan nog zeer veel gebeuren. En 1 plaats achter Webber is zeker geen ramp gezien de stand.

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 18:40
  • Blijkt maar weer eens dat Button de slimmere van de twee is.
    Kan een duur grapje worden voor Hamilton. Monza had zijn race moeten worden. Het kan natuurlijk altijd nog, maar een goed begin is het halve werk.

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 18:53
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      Mwa, ik weet niet of je hierdoor kan zeggen dat Button slimmer is. In de vrije trainingen hebben ze elkaar aardig afgewisseld wat betreft wie de snellere was. Uiteindelijk blijkt pas in de kwalificatie echt wie er sneller was. In dit geval is dat dus Button. Hamilton heeft gegokt en verloren, maar om hem daarom minder slim dan Button te noemen?

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 19:11
    • Gezien de vorige races is hij zeker weten de slimmere ja. De snellere niet, de slimmere wel.

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 22:02
    • Terwijl Button in de persconferentie zijn team bedankte voor de beslissing. Deze beslissing kwam van het management. Daarom was Hamilton pissed na de kwali.

      • + 0
      • 12 sep 2010 - 00:46
  • Hermanski

    Posts: 343

    McLaren moest wel 1 auto zonder f-duct laten rijden, dat hadden ze van te voren aangekondigd.
    Zouden ze dat niet doen dan zouden ze het verwijt krijgen, te liegen, iets wat ze goed kunnen daar ;-)
    Dus aangezien Hamilton “over het algemeen” sneller is dan Button, zou hij dat kunstje misschien nog kunnen flikken ook, door sneller te zijn dan Button. Helaas , was hij niet sneller, maar hij schijnt een foutje gemaakt te hebben, dus helemaal zeker zullen we het nooit weten.

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 19:59
    • mario

      Posts: 15.285

      Ze hebben gezegd waarschijnlijk, niets was nog zeker. Ze zouden het aan de hand van de VT\'s bekijken. Maar blijkbaar konden ze daar niet genoeg uithalen om te bepalen wat nou sneller zou zijn, met of zonder F-duct.
      Dus niet zo zeuren over liegen, andere teams doen het ook en nog wel meer ook.

      • + 0
      • 11 sep 2010 - 21:50
  • mpet120

    Posts: 2

    let op morgen hamilton zeker op de podium zeker wten ......................

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 20:59
  • mpet120

    Posts: 2

    mclaren zeker op de poduim vooral hami

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 21:02
  • Supa

    Posts: 2.714

    1 Button
    2 Hamilton

    • + 0
    • 11 sep 2010 - 22:20
  • ironeddy

    Posts: 21

    hamilton zijn laatste ronde was slecht berekend hij zat in teveel verkeer voor de rest wel leuk voor ferarri weer eens een pole zal spannend worden vandaag ik heb er echt zin in ik zeg button1 alonso 2 hamilton3 massa 4 webber valt uit vettel 5

    • + 0
    • 12 sep 2010 - 08:57
  • Blijkbaar reed Hamilton expres zo dicht achter Webber om een beetje slipstream mee te krijgen.

    • + 0
    • 12 sep 2010 - 11:43

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar