Liberty Media biedt teams aandelen zonder stemrechten aan

De nieuwe aandeelhouders van de Formule 1, Liberty Media, gaat volgens het Duitse Auto, Motor und Sport de huidige Formule 1 teams de mogelijkheid geven om medeaandeelhouder te worden. De teams hebben de mogelijkheid om in totaal 20% van de aandelen te kopen, die een waarde vertegenwoordigen van 800 miljoen dollar.

De teams die aandeelhouder worden krijgen ook het recht op jaarlijkse winstuitkeringen en mogen ook plaatsnemen in het bestuur, maar Liberty wil geen stemrechten verbinden aan de aandelen die verkocht worden aan de teams. Hierdoor kunnen de teams niet langer beslissen over nieuwe strategiën, regelgeving of marketing campagnes. Ook over de verdeling van inkomsten of de aanstelling van de opvolger van Bernie Ecclestone mogen de teams niet meebeslissen.

Het is voor Liberty interessant de teams als aandeelhouder aan de Formule 1 te verbinden, want zij zullen daardoor minder snel geneigd zijn om uit de sport te stappen. De vraag is echter of de teams wel akkoord gaan met het feit dat ze niet kunnen meebeslissen over hun eigen bedrijf. De teams hebben tot eind januari om te kiezen of zij medeaandeelhouder willen worden.

Dit was te verwachten: schimmige zakendealtjes die alleen aandeelhouders winst geeft, en de sport langzaam kapot maakt.
Niks belang van de F1 fans. Het gaat om poengeile mannetjes straks.

  • 2
  • 28 dec 2016 - 17:01

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Dit was te verwachten: schimmige zakendealtjes die alleen aandeelhouders winst geeft, en de sport langzaam kapot maakt.
    Niks belang van de F1 fans. Het gaat om poengeile mannetjes straks.

    • + 2
    • 28 dec 2016 - 17:01
    • NicoS

      Posts: 20.857

      Niets nieuws onder de zon dus....;)

      • + 0
      • 28 dec 2016 - 17:03
  • ringo

    Posts: 3.633

    dus iets kopen wat je niet hebt vervolgens 800 miljoen terug recuperen.... slim...

    • + 0
    • 28 dec 2016 - 17:09
  • KoBus

    Posts: 2.382

    Aandelen kopen zonder stemrecht?
    Denk niet dat de teams daar in trappen...

    • + 0
    • 28 dec 2016 - 17:16
    • Ja idd Kobus. En wat als dat bedrijf verlies maakt? Mogen ze dan wel 20% meebetalen aan dat verlies? Zo wil ik ook wel zaken doen. Wedden dat ik nooit winst maak?

      • + 1
      • 28 dec 2016 - 17:49
    • k.w

      Posts: 1.192

      Kobus
      En nu hebben er sommige! teams stemrecht...zonder aandelen...om het zo maar uit te drukken ;)

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 16:32
  • Patrace

    Posts: 6.764

    Dus je mag aandelen kopen, daarmee kun je een plaats verwerven in het bestuur, maar heb je geen stemrecht.
    Wat ga je dan in hemelsnaam in het bestuur doen? De koffie rondbrengen?!

    Op zich wel een goede zaak dat teams geen beslissende rol krijgen in de verdeling van inkomsten, zolang er maar een eerlijker verdeling komt. Want met zeggenschap bij de teams komen ze er nooit uit.

    • + 1
    • 28 dec 2016 - 19:09
  • geert61

    Posts: 1.099

    dat het veranderen moet lijkt mij een must maar geen stemrecht is wel erg kort door de bocht

    • + 0
    • 28 dec 2016 - 19:33
  • manuel

    Posts: 3.146

    Tot eind Januari hebben ze de tijd om te reageren. Ha ha, wedden dat de termijn zal opschuiven? Een kansloze actie van deze Amerikaanse Billionaire John C Malone.

    Een aantal jaren geleden waren er nog ruim 50 eigenaren van grote media bedrijven, inmiddels word 90% van de media gecontroleerd door 5 billionairs. Zij hebben een monopolie en bepalen wat er in de USA gelezen word in de krant . Wat we zien op tv en wat we horen op de radio. Advertenties in deze media zijn bv. olie bedrijven, big farmaceutische industrie etc etc. Waarom denk je dat er op die media nooit inhoudelijk discussies zijn over deze onderwerpen? juist door hun donoren. En dit zal ook gebeuren op internet en het is eerder in Europa dan dat menig een denkt. Het enigste wat deze billionairs nog niet onder controle hebben is internet en dat is als we niet oppassen in vier jaar wel het geval.

    Nu Trump president is gaan ze de net neutraliteit opheffen en dat zal gaan inhouden dat we niet meer alles kunnen zien op internet want kanalen moeten betalen voor wat ze willen uitzenden vb Free speech tv, democracy now en eventueel wat mensen op YOU TUBE willen plaatsen.

    Hier gaat Liberty media gigantisch van profiteren en de consument kan dokken en er zal een stuk minder gevarieerd aanbod zijn. Doel is complete dominantie en macht. Dit kabelbedrijf heeft als bijnaam de kabel cowboy. Door overrompelejde manier van zaken doen. Quote we zien groeimogenlijkheden in met name online video, social media en games dit is nu nog een klein percentagne van de opbrengst. einde quote. Maar wat dacht je als ze online streams onder hun controle kunnen krijgen.

    • + 1
    • 28 dec 2016 - 19:36
    • manuel

      Posts: 3.146

      Eventuele gevolgen voor F1today.net kunnen zijn: dat ze moeten gaan betalen voor het plaatsen van foto`s en filmpjes etc etc. Ik hoop dat F1today.net hier een x een uitvoerig stuk aan gaat wijden.

      • + 0
      • 28 dec 2016 - 19:45
    • Wat zou je er van zeggen, als al die teams en eigen klasse gaan oprichten!
      Dan staat Liberty in zijn hempje, kunnen al de team bazen zelf de regels bepalen en de verdeel sleutel. Ik zou het stoer vinden om zelf zo een klasse op te richten. Dat zou voor de fans pas echt top zijn. Bijvoorbeeld Formula Uno met 5 topteams en 5 opleiding teams.
      Allemaal dezelfde chassis en wel hun eigen V8 motor. Lekker goedkoop houden voor de circuits en Fans. Denk dat zoiets een gigantisch succes kan worden!

      • + 0
      • 28 dec 2016 - 19:58
    • Dan kijk je toch gewoon naar de F3? Zelfde chassis, andere motoren. Daarvoor staat F1 niet en heeft die ook nooit gestaan. Los van het feit dat teams nooit onder zichzelf regels kunnen beslissen. In 2009 gingen ze dit ook al doen, "hun eigen klasse" oprichten. Bleek achteraf dat ze geen deftige circuits vonden, omdat die allemaal afhankelijk zijn van de FIA. Dat er niks vastlag van regels en dat ze er ook niet uitkwamen, maar dat het wel een drukkingsmiddel was bij Mosley en co.

      • + 0
      • 28 dec 2016 - 21:10
  • Teams geen stemrecht geven is het beste wat ze voor de sport kunnen doen. Teams beslissen niets voor de sport, enkel voor zichzelf, dat is logisch ook. Alleen maak ik me zorgen om de keuze die Liberty wilt gaan maken, want zij staan meer voor show dan sport. Ik kan me ook voorstellen dat teams als Mercedes, Red Bull en Ferrari het niet leuk gaan vinden als ze niets meer in de pap te brokken hebben, maar dan maar zonder die teams, wordt het goedkoper, krijgen we leuke nieuwe teams en Ferrari verlaat de F1 niet, Ferrari en F1 zijn zo aan elkaar verbonden.

    • + 0
    • 28 dec 2016 - 21:07
    • JPfx

      Posts: 451

      Met wat er nu allemaal van LM naar buiten komt, zal dit het begin van het einde zijn. Geen inbreng van de deelnemers meer, commercial breaks tijdens de race MET herstart ieder kwartier, cheerleaders, en alleen maar minder F1...

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 08:38
    • Waar heb jij iets gelezen van herstarts elk kwartier? of verzin je dat net zelf?

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 13:48
  • Trelas

    Posts: 1.145

    Ben ik de enige die me af vraagt: Waarom?

    Is dit gewoon puur om geld uit de formule 1 te trekken, of heeft het ook een andere (nuttige) reden?

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 08:59

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender
show sidebar