user icon
user icon

Jolyon Palmer: "Inhalen kan niet moeilijker worden in 2017"

  • Gepubliceerd op 27 dec 2016 12:14
  • comments 23
  • Door: Rutger Lauvenberg

Hoewel Jolyon Palmer geen geweldig debuutjaar in de Formule 1 doormaakte bij het team van Renault, is de 25-jarige Brit ook in 2017 verzekerd van een stoeltje bij het Franse fabrieksteam. Palmer is dan ook benieuwd wat de ingrijpende regelwijzigingen in 2017 voor gevolgen zullen hebben voor de races, aangezien skeptici denken dat inhalen moeilijker zal worden doordat de auto's meer downforce zullen genereren.

"Ik wil even afwachten, voordat ik een uitspraak doe over of inhalen moeilijker wordt in 2017, want om heel eerlijk te zijn vond ik het zo moeilijk in 2016, dat ik me niet kan voorstellen dat het nog moeilijker wordt," schreef Palmer in zijn column voor Channel 4. "Het was misschien makkelijk met DRS of als je op een veel zachtere compound reed, maar voor de rest was het ook haast onmogelijk."

"Ik reed in Austin vlak achter Kevin (Magnussen), maar ik kon met geen mogelijkheid dichterbij komen. Toen ik echter een gat liet vallen van enkele seconden, reed ik ineens veel betere rondetijden. Ik kan me dan ook geen moment voor de geest halen dat iemand zijn teamgenoot echt inhaalde in een race. De Red Bulls waren in Maleisië in een hevig gevecht verwikkeld, maar Max kwam uiteindelijk zijn teamgenoot ook niet voorbij. Dus ook dit jaar leek het al onmogelijk om je teamgenoot in te halen."

"De rondetijden zullen volgend jaar zonder twijfel veel lager zijn. Als we de verwachte drie tot vijf seconden tijdwinst boeken dan zullen we op veel circuits een nieuw ronderecord neerzetten. Veel zal echter afhangen van de keuzes die Pirelli maakt wat betreft de beschikbare banden."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Maximo

    Posts: 6.375

    Het wordt moeilijker in 2017 vanwege de hogere downforce wat nog meer verschil maakt indien het wegvalt als een wagen kort achter een andere door een snelle bocht moet.

    • + 0
    • 27 dec 2016 - 12:39
    • BartvD

      Posts: 11

      Volgend jaar hebben de auto's in verhouding veel meer mechanische grip, doordat ze o.a. veel bredere banden hebben. Hierdoor kun je juist dichter achter iemand rijden.

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 13:30
    • Maximo

      Posts: 6.375

      Lewis heeft gezegd dat hij verwacht dat het moeilijker wordt om kort achter iemand te rijden in de bochten en bij McLaren denken ze dat het ongeveer hetzelfde zal gaan als dit jaar omdat de extra mechanische grip het verlies aan downforce wat op kan vangen.

      We gaan het zien.

      Zelf hoop ik dat het moeilijker wordt, zodat de echte racers zoals Lewis en Max dan meer het verschil kunnen maken.

      • + 2
      • 27 dec 2016 - 14:16
    • Op sommige banen gaat het volgens mij idd moeilijker worden omdat auto's breder worden....en 2 auto's naast elkaar maakt de ruimte gewoon een halve meter smaller.

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 15:38
  • Ik hoor Max hier lachen... en er zit een paar 1000 km verschil tussen...

    • + 0
    • 27 dec 2016 - 13:17
    • JV

      Posts: 1.882

      Waar zit je dan?
      Berwang ligt nog niet eens 1000 kilometer van Utrecht(816) ;-)

      • + 1
      • 27 dec 2016 - 15:37
  • Vroem!

    Posts: 285

    En als het Max al niet lukt, hoeft een ander het zeker niet te proberen... Lachen; Max is al de maatstaf geworden of inhalen wel/niet kan.

    • + 0
    • 27 dec 2016 - 14:29
    • nu komt der, met stoffel, een nieuw talent bovengedreven, over max zal niemeer lang gepraat worde

      • + 3
      • 27 dec 2016 - 14:34
    • aesop

      Posts: 655

      Palmer heeft toch Vandoorne verslagen in de GP2. Ben benieuwd of Vandoorne het niveau van Palmer kan benaderen komend jaar.

      • + 3
      • 27 dec 2016 - 15:13
    • Axel

      Posts: 2.164

      Stoffel moet maar eerst laten zien van welk niveau hij is t.o.v. de andere coureurs.
      Eerder is er geen oordeel over hem te vellen.
      Btw. Stoffel is geen nieuw talent, meer een oud talent.

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 15:25
    • Vroem!

      Posts: 285

      Haha Bengelke. Gelukkig dat ik op de Belse grens woon en dus weet dat een Belg zoiets spottend bedoeld... ;-)

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 15:43
    • Axel

      Posts: 2.164

      Zoek op: "Ickx: "Vandoorne heeft volgend jaar maar één aartsvijand en dat is Alonso"

      • + 1
      • 27 dec 2016 - 16:37
    • Palmer reed al aardig wat jaren GP2 en Vandoorne was dat jaar een rookie. Dat maakt doorgaans behoorlijk wat verschil.
      Ik schat Vandoorne toch wel echt een stuk hoger in dan Palmer.

      Al moet ik zeggen dat Palmer het ook niet slecht heeft gedaan afgelopen jaar. Tegen het einde van het seizoen beter dan Magnussen.

      • + 2
      • 27 dec 2016 - 17:02
    • @Vroem
      Dat is vanuit Noord Holland ook niet echt lastig hoor :)

      @Bengelke
      Tijd niet gezien hier.. wb

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 19:14
    • Stoffeltje zal doorgaans alleen maar het rode licht van Max gaan zien in 2017. En als hij hem al eens in zijn spiegels zal zien opduiken, dan is dat in combinatie met blauw vlaggen en moet hij maken dat hij als een haas (niet als een schildpad!) voor Max aan de kant gaat.

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 20:27
    • Vroem!

      Posts: 285

      Bengelke, la oew eige nie gek make. Zowel den Stoffel als den Maz gaon knallen! Mooi seizoen! Wak uw blief!

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 21:55
  • In Oostenrijk en Brazilie is Max toch echt Ricciardo voorbij gegaan (zonder DRS) en daarbij zal ik maar gemakshalve niet Canada en Duitsland meerekenen toen Max Daniel inhaalde in de 1e 2 bochten!

    • + 1
    • 27 dec 2016 - 14:40
  • Dat Palmer inhalen moeilijk vond blijkt wel uit het volgende.
    Snap niet dat Renault nog een jaar met hem doorgaat.

    Op Twitter:

    Rob van Gameren ‏@RobVanGameren 6 dec.

    Jolyon Palmer haalde dit seizoen slechts 11x in en was 83x zelf het haasje.
    Veruit de slechtste score van alle F1-coureurs! #F1

    • + 1
    • 27 dec 2016 - 14:41
    • Ach, ze hebben in die jongen geinvesteerd en ze zijn op zoek naar een rijder die in een vloek en een zucht kan worden vervangen als er beteren bereid zijn naar Renault te komen.

      Toch jammer dat hij totaal niet uit de verf komt. Wist toch ruim GP2 kampioen te worden ondanks jongens als Vandoorne, Nasr, Evans en de Jong. Laten we het nog een klein tijdje aanzien bij Renault.

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 14:51
    • Die 11 tegen 83 is inderdaad echt slecht.
      Had hem wel iets hoger ingeschat. Maar niet iedere rookie kan een bliksemstart maken. 2017 is voor hem erop of eronder. Dat is wel duidelijk.

      • + 0
      • 27 dec 2016 - 19:16
    • Het is dat ie niet veel in beeld was en Magnussen eigenlijk ook ontstellend zwak was, maar Palmer heeft een hoop kleine domme fouten gemaakt. Hij deed ook verschrikkelijk moeilijk bij blauwe-vlagsituaties, nog niet zo erg als Guttierez, maar kom. Begrijp niet dat ze bij Renault niet investeren in een groter jong talent. Ze hebben het geld van Palmer niet nodig en hebben met Hulkenberg al een ervaren rijder. Maar goed, zal wel zijn laatste jaar zijn.

      • + 0
      • 28 dec 2016 - 04:20
  • Het wordt dus moeilijker om in te halen. Of makkelijker. Boeiende discussie man.

    • + 0
    • 27 dec 2016 - 22:30
  • mediF1

    Posts: 2.735

    Dat komt door dat ze in Engeland links rijden Jolyon .Je ging de verkeerde kant op.

    • + 0
    • 28 dec 2016 - 08:05

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 20 jan 1991 (29)
  • Geb. plaats Horsham, Groot Brittannië
  • Gewicht 78 kg
  • Lengte 1,79 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar